Gå til innhold

Redusert serumkonsentrasjon Lamictal


Trekkspill

Anbefalte innlegg

Siden jeg begynte med Lamictal for et halvt år siden, har jeg tatt serumspeil tre ganger. I august lå på den på 9,9 på ca 200 mg, i oktober på 15,5 på 300 mg, men nå i januar har den gått ned til 12,3 på 400?😳 

Har noen opplevd noe tilsvarende, eller har bud på en mulig forklaring? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Trekkspill skrev:

Siden jeg begynte med Lamictal for et halvt år siden, har jeg tatt serumspeil tre ganger. I august lå på den på 9,9 på ca 200 mg, i oktober på 15,5 på 300 mg, men nå i januar har den gått ned til 12,3 på 400?😳 

Har noen opplevd noe tilsvarende, eller har bud på en mulig forklaring? 

Tar du andre medisiner? Da kan det være forklaringen,en jeg kjenner ble spurt om han brukte medisin i det hele tatt. Tok seroquel og lamictal,kunne visst påvirke hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det tenkte jeg ikke på... Jeg sluttet på Wellbutrin 2-3 uker før jeg målte serumkonsentrasjonen, kanskje det kan ha noe å si på resultatet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Trekkspill skrev:

Ok, det tenkte jeg ikke på... Jeg sluttet på Wellbutrin 2-3 uker før jeg målte serumkonsentrasjonen, kanskje det kan ha noe å si på resultatet? 

Det kan jo være,men jeg vet ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen kjente interaksjoner mellom Wellbutrin og Lamictal.

Selv på samme dose vil konsentrasjonen svinge noe, men sannsynligvis ikke så mye som 20% som det er her. Kan det være ulik tid mellom siste inntak og prøvetaking i de to tilfellene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Tja, det var vel kanskje 14 timer siden siste inntak på prøven i oktober, (da jeg såvidt jeg husker, fremdeles tok medisinen morgen og kveld), mot ca 20 timer nå i januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blander meg litt inn her nå, men spørsmålet er om ikke serumkonsentrasjonen er lav? Min serumkosentrasjon på 200 mg Lamictal ligger på 22 og det er visstnok i nedre grenseverdi. Kan du si loe om dette Kupton eller andre som vet slikt?

Anonymkode: 4d904...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett. Anbefalt serumkonsentrasjon er 21-42 mikromol/l.

Så må vi også huske at klinikken (hvordan personen har det) er det viktigste, og at en labverdi er et hjelpemiddel til riktig dosering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blander meg litt inn her nå, men spørsmålet er om ikke serumkonsentrasjonen er lav? Min serumkosentrasjon på 200 mg Lamictal ligger på 22 og det er visstnok i nedre grenseverdi. Kan du si loe om dette Kupton eller andre som vet slikt?

Anonymkode: 4d904...c23

Referanseområdet er litt forskjellig for epilepsi og bp. Psykiateren min sier 15-40, mens nevrolog og farmakologiportalen.no er samstemte om 10-50. Klinisk effekt og færrest mulig bivirkninger gir den beste pekepinnen på hvor man bør ligge.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kupton skrev:

Du har helt rett. Anbefalt serumkonsentrasjon er 21-42 mikromol/l.

Så må vi også huske at klinikken (hvordan personen har det) er det viktigste, og at en labverdi er et hjelpemiddel til riktig dosering.

Takk for oppklarende svar. 

Anonymkode: 4d904...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Referanseområdet er litt forskjellig for epilepsi og bp. Psykiateren min sier 15-40, mens nevrolog og farmakologiportalen.no er samstemte om 10-50. Klinisk effekt og færrest mulig bivirkninger gir den beste pekepinnen på hvor man bør ligge.  

Da er det allikevel litt slimgringsmonn hva angår riktig serumkonsentrasjon, men som både du og Kupton nevner så er det fornuftig å velge lavest mulig dose som gir klinisk effekt. 

Anonymkode: 4d904...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for oppklarende svar. 

Anonymkode: 4d904...c23

 

2 timer siden, kupton skrev:

Du har helt rett. Anbefalt serumkonsentrasjon er 21-42 mikromol/l.

Så må vi også huske at klinikken (hvordan personen har det) er det viktigste, og at en labverdi er et hjelpemiddel til riktig dosering.

Vet du om en persons KMI har innvirkning på serumkonsentrasjonen? Jeg vet at bed en del andre somatiske sykdommer skal man tilpasse dosen, men jeg har ennå ikke funnet noe svar om en person som veier 50 kg kontra en som veier 100 kg bør medisineres likt? Altså, når man ser bort i fra klinikken eller er det like individuelt uavhengig av KMI?

Anonymkode: 4d904...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man bør ligge mellom 21 og 42, bør jeg kanskje øke dosen noe? Mistenke at den ikke var optimal nå, pga. virkningen.

Og ja, jeg har også lurt på om kmi har noen betydning for omsetningen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omsetningen er meget individuell, og jeg har ikke inntrykk av at vekt er av stor betydning, kanskje med mindre en er i det ekstreme.

Hvis jeg selv skulle brukt Lamictal, ville jeg sørget for å ligge i anbefalt nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...