Gå til innhold

Brintellix i stedet for å prøve ut Lamictal


Glitter

Anbefalte innlegg

Hei. I dag tok psykologen min opp medisinering på behandlingsmøte. Jeg ønsker jo å prøve ut Lamictal. Overlegen var ikke avvisende til det, men mente at Brintellix kunne være et bedre alternativ. Så de vil altså evt at jeg skal prøve et nytt antidepressiv. 

Jeg har lest om den nå, og det virker ikke som om dette er en medisin som liksom skal utklasse de som er eldre og mer utprøvd. Så hvorfor skulle dette hjelpe når jeg tross alt har prøvd Cipralex, Wellbutrin, disse to i kombinasjon, Fontex og Nardil. 

Legger ved en link. Den er noen år gammel, så mulig de har fått testet den bedre ut nå. 

https://relis.no/Aktuelt/Arkiv/2014/Effekt_og_sikkerhet_av_Brintellix_vortioksetin_mot_depresjon/

Hvis det som står i linken stemmer, at ut fra informasjonen per dags dato (fortsatt) så kan man ikke anbefale den, hvorfor blir jeg da anbefalt den? Dette er en overlege i akuttpsykiatrien som nærmer seg pensjonsalder og selv om vi aldri har snakket i lag så har han jo vært med på utallige behandlingsmøter når jeg har vært innlagt. 

Bør jeg bare stole på det og prøve den ut, eller burde jeg si at jeg vil ikke ha mer AD, at jeg vil prøve ut Lamictal? Jeg vet jo ikke om han går med på det heller. 

Setter pris på svar fra både de som har fagkunnskaper, men også om noen her har erfaring med Brintellix. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Glitter skrev:

Hei. I dag tok psykologen min opp medisinering på behandlingsmøte. Jeg ønsker jo å prøve ut Lamictal. Overlegen var ikke avvisende til det, men mente at Brintellix kunne være et bedre alternativ. Så de vil altså evt at jeg skal prøve et nytt antidepressiv. 

Jeg har lest om den nå, og det virker ikke som om dette er en medisin som liksom skal utklasse de som er eldre og mer utprøvd. Så hvorfor skulle dette hjelpe når jeg tross alt har prøvd Cipralex, Wellbutrin, disse to i kombinasjon, Fontex og Nardil. 

Legger ved en link. Den er noen år gammel, så mulig de har fått testet den bedre ut nå. 

https://relis.no/Aktuelt/Arkiv/2014/Effekt_og_sikkerhet_av_Brintellix_vortioksetin_mot_depresjon/

Hvis det som står i linken stemmer, at ut fra informasjonen per dags dato (fortsatt) så kan man ikke anbefale den, hvorfor blir jeg da anbefalt den? Dette er en overlege i akuttpsykiatrien som nærmer seg pensjonsalder og selv om vi aldri har snakket i lag så har han jo vært med på utallige behandlingsmøter når jeg har vært innlagt. 

Bør jeg bare stole på det og prøve den ut, eller burde jeg si at jeg vil ikke ha mer AD, at jeg vil prøve ut Lamictal? Jeg vet jo ikke om han går med på det heller. 

Setter pris på svar fra både de som har fagkunnskaper, men også om noen her har erfaring med Brintellix. :)

Jeg har ekstremt god effekt av brintellix! Virkningen kom etter 20 dager. Det tar vesentlig lenger tid å oppnå effekt med lamictal.

Anonymkode: e153d...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ekstremt god effekt av brintellix! Virkningen kom etter 20 dager. Det tar vesentlig lenger tid å oppnå effekt med lamictal.

Anonymkode: e153d...460

Okei. Så bra. Har du prøvd andre antidepressiva først uten effekt slik som jeg har? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Glitter skrev:

Okei. Så bra. Har du prøvd andre antidepressiva først uten effekt slik som jeg har? 

Ja

Anonymkode: e153d...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja

Anonymkode: e153d...460

Okei. Det er jo oppløftende å høre. Jeg har kommet ut av den altoppslukende depresjonen for denne gang og er bare mitt vanlige depressive meg, men nye og dårlige perioder kommer alltid så noe må jo gjøres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke Lamictal SS og Brintellix et AD? Hvorfor brukes da Lamictal som AD?

Anonymkode: 0a4a2...13d

Det kan brukes som stemningsstabiliserende for de som sliter med gjentakende depresjoner. Jeg har perioder med oppspilthet i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@kupton kan jeg stille deg et spørsmål? Må jeg ta blodprøver gjennom opptrappingen på Lamictal? Skal i utgangspunktet opp i 200 mg gjennom to måneder, men legen nevnte ikke noe om blodprøver? Jeg har jo ikke diagnosen bipolar enda i hvert fall, så det er kanskje derfor eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...