Gå til innhold

Avtalespesialist erfaringer?


aa-k-j

Anbefalte innlegg

Hei. Fastlegen henviste meg endelig til avtalespesialist og skal få time allerede over påske så ble lettet over positivt svar og rimelig kort ventetid. Men jeg lurer da på hvordan utreder/vurderer de psykdom i forhold til DPS? Hos DPS var det jo skjemaer jeg måtte fylle ut i tillegg til intervjuer, men foregår det slik hos avtalespesialister også? Er forøvrig en psykologspesialist jeg skal begynne hos og skal starte med blanke ark etter anbefaling fra DPS. Psykologspesialisten har tidligere jobbet på annet DPS enn jeg tidligere har brukt og jobbet ut fra det jeg har lest på inntak på psykoseposten der. Håper noen vet litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Avtalespesialister arbeider på ulike måter, det er ingen fast standard. En jeg gikk til for mange år siden brukte MMPI (test) ganske tidlig i forløpet. Fikk aldri noen diagnose av henne. Står heller ikke nevnt noe om diagnose i epikrisen hun sendte fastlegen etter avsluttet behandling.

Han jeg går til nå, utredet formelt (elektronisk egenvurdering) mtp. depresjon/funksjonsnivå etc. først når NAV ba om en uttalelse (gikk på AAP). SCID II ble gjennomført etter ønske fra meg.

Min erfaring er altså at det jeg forteller om min historikk, symptomer ++ danner grunnlag for behandlingen, og gir et tilstrekkelig bilde mtp. diagnose. Mulig dette hadde stilt seg annerledes om problematikken min var en annen. Har inntrykk av det er mye angst- og depresjonsrelaterte lidelser av varierende alvorlighetsgrad blant de som går til avtalespesialister. 

Anonymkode: 4ee6b...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge gikk du hos dps?

Anonymkode: 8df4e...b43

Til sammen 2 år over flere korte omganger. Jeg fikk ikke informasjon om verken hva utredning eller behandling gikk ut på pluss de trodde jeg sa en ting når jeg forsøkte å si noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går til en avtalespesialist (psykiater), og jeg har aldri blitt utredet av han. Hadde dog diagnoser fra før av, men han gjorde seg opp en mening likevel. Jeg ble senere utredet på nytt under en innleggelse, og det viste seg at han hadde rett. Ellers er jeg kjempefornøyd, og jeg får mye bedre hjelp av han enn hva jeg fikk hos dps. 

Anonymkode: 2c9f6...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går til en avtalespesialist (psykiater), og jeg har aldri blitt utredet av han. Hadde dog diagnoser fra før av, men han gjorde seg opp en mening likevel. Jeg ble senere utredet på nytt under en innleggelse, og det viste seg at han hadde rett. Ellers er jeg kjempefornøyd, og jeg får mye bedre hjelp av han enn hva jeg fikk hos dps. 

Anonymkode: 2c9f6...2ab

Jeg skal starte på nytt, men i henvisningen står det under tidligere sykdommer "emosjonell pf" og det pga en tidligere fastlege som antok det var det jeg hadde selv om DPS har sagt jeg kun hadde noen trekk uten å oppfylle diagnosen så må nok forklare det til spesialisten. Ble anbefalt uavhengig vurdering av DPS pga feil i henvisninger fra samme fastlege som antok diagnosen og feil fra DPS sin side. De innrømmet at diagnosen kunne være feil og fikk derfor skriftlig anbefaling som ble lagt ved henvisningen til spesialisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...