Gå til innhold

Avvisning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det finnes ikke en mere smertefull og ødeleggende følelse for meg. Den får meg til å føle meg lite verdt og at jeg fortjener å ha det vondt. Hvordan skal jeg takle det? 

Anonymkode: cfc2f...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ikke en mere smertefull og ødeleggende følelse for meg. Den får meg til å føle meg lite verdt og at jeg fortjener å ha det vondt. Hvordan skal jeg takle det? 

Anonymkode: cfc2f...3dc

Å bli avvist er noe som de fleste opplever som vanskelig. Jeg tenker at det er noe med å akseptere at man kan ikke gå gjennom livet uten å bli avvist eller oppleve andre ubehagelige ting. Derfor tror jeg man takler det best ved å akseptere at det er smertefullt, - noen snakker om SOAL-prinsippet (stopp - observer - aksepter og la så følelsen passere). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, frosken skrev:

Å bli avvist er noe som de fleste opplever som vanskelig. Jeg tenker at det er noe med å akseptere at man kan ikke gå gjennom livet uten å bli avvist eller oppleve andre ubehagelige ting. Derfor tror jeg man takler det best ved å akseptere at det er smertefullt, - noen snakker om SOAL-prinsippet (stopp - observer - aksepter og la så følelsen passere). 

Ok. Men hva når følelsen er så vond at man vil skade seg selv?

Anonymkode: cfc2f...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Men hva når følelsen er så vond at man vil skade seg selv?

Anonymkode: cfc2f...3dc

Da er det fortsatt en følelse, og man bruker SOAL-prinsippet. Det er ikke farlig at det gjør vondt, det er bare smertefullt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, frosken skrev:

Da er det fortsatt en følelse, og man bruker SOAL-prinsippet. Det er ikke farlig at det gjør vondt, det er bare smertefullt. 

Ok. Skal prøve soal. 

Anonymkode: cfc2f...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, frosken skrev:

Da er det fortsatt en følelse, og man bruker SOAL-prinsippet. Det er ikke farlig at det gjør vondt, det er bare smertefullt. 

Er det best å ta avstand til alt og alle som gir meg så mye smerte? Jeg har vurdert det mange ganger men valgt å stå i det - men det hjelper meg ikke. jeg kommer ikke styrket ut av det. Bør jeg begynne å beskytte meg selv? 
Eller @kupton; hva ville du rådet dine pasienter til i slike tilfeller? Bør man gi opp når det går utover jobb og helse? 

Anonymkode: cfc2f...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det best å ta avstand til alt og alle som gir meg så mye smerte? Jeg har vurdert det mange ganger men valgt å stå i det - men det hjelper meg ikke. jeg kommer ikke styrket ut av det. Bør jeg begynne å beskytte meg selv? 
Eller @kupton; hva ville du rådet dine pasienter til i slike tilfeller? Bør man gi opp når det går utover jobb og helse? 

Anonymkode: cfc2f...3dc

mener du virkelig at du blir bedre av å unngå menneskelig kontakt da ?

Anonymkode: 6a255...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

mener du virkelig at du blir bedre av å unngå menneskelig kontakt da ?

Anonymkode: 6a255...294

Kan til en viss grad unngå det ja. Jeg trenger ikke tillate meg selv å slippe noen for tett inn på meg. Jeg levde sånn i 30 år. 

Anonymkode: cfc2f...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan til en viss grad unngå det ja. Jeg trenger ikke tillate meg selv å slippe noen for tett inn på meg. Jeg levde sånn i 30 år. 

Anonymkode: cfc2f...3dc

Jeg kjenner på en viss grense inni meg. Når noen kommer for nærme sier kroppen fra. Jeg kan begynne å lytte til den igjen og med det slippe slike belastninger. Men jeg vet ikke om det er lurt? 

Anonymkode: cfc2f...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan til en viss grad unngå det ja. Jeg trenger ikke tillate meg selv å slippe noen for tett inn på meg. Jeg levde sånn i 30 år. 

Anonymkode: cfc2f...3dc

ok, ja da har du jo alternativer fremfor deg :) 

Anonymkode: 6a255...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martine
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner på en viss grense inni meg. Når noen kommer for nærme sier kroppen fra. Jeg kan begynne å lytte til den igjen og med det slippe slike belastninger. Men jeg vet ikke om det er lurt? 

Anonymkode: cfc2f...3dc

 Jeg kjenner meg litt igjen i det du skriver om at kroppen reagerer når noen kommer for nærme. For meg er det pga tidligere traumer. Er det noe slikt som trigger hos deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Martine skrev:

 Jeg kjenner meg litt igjen i det du skriver om at kroppen reagerer når noen kommer for nærme. For meg er det pga tidligere traumer. Er det noe slikt som trigger hos deg?

Det er nok det.

på denne måten har jeg beskyttet meg mot følelser jeg ikke har taklet. Endelig noen som forstår meg. 

Anonymkode: cfc2f...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martine

 Jeg skulle  gjerne ha skrevet mye øm hva som har hjulpet meg. Men jeg føler meg søm en kløne når jeg skal formidle noe med ord, Jeg anbefaler  deg boken tilbake til nåtid. Med den kan du forstå litt mer hvorfor du reagerer som du gjør. Står også mye om forskjellige teknikker som kan gjøre det lettere for deg. 
 

Tror ihvertfall ikke det er lurt av deg å unngå  nære relasjoner. Vi mennesker trenger det for å kunne utvikle oss. 

Endret av Martine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.2.2020 den 0.05, Martine skrev:

 Jeg skulle  gjerne ha skrevet mye øm hva som har hjulpet meg. Men jeg føler meg søm en kløne når jeg skal formidle noe med ord, Jeg anbefaler  deg boken tilbake til nåtid. Med den kan du forstå litt mer hvorfor du reagerer som du gjør. Står også mye om forskjellige teknikker som kan gjøre det lettere for deg. 
 

Tror ihvertfall ikke det er lurt av deg å unngå  nære relasjoner. Vi mennesker trenger det for å kunne utvikle oss. 

Takk for at du forstår. Jeg opplever å ikke bli forstått og at jeg krisemaksimerer. Ingen tror på meg når jeg sier hvor ille det er. 

Anonymkode: cfc2f...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at du forstår. Jeg opplever å ikke bli forstått og at jeg krisemaksimerer. Ingen tror på meg når jeg sier hvor ille det er. 

Anonymkode: cfc2f...3dc

Akkurat som om jeg skulle ha sagt det selv. Bare at for meg gjelder det her inne, og ikke i rl. Jeg skal kun forholde meg til rl heretter. Skriftlig forum er ikke bra for den dårlige selvtilliten min. 

Håper det ordner seg til det bedre for deg i rl! At du møter noen som forstår deg og som kan støtte deg til å få mer tro på deg selv. 

Endret av Fastnick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...