Gå til innhold

Hvordan er det å sitte i fengsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har en nær i familien som er i fengsel. Har besøkt vedkommende mye. Så jeg vet en del gjennom hen. Det var strengt i begynnelsen og lite oversiktlig hva som skulle skje. Man straffes mest gjennom at man ikke kan ha kontakt med omverdenen gjennom mobil og data. Og selvfølgelig at man er frarøvet frihet. De som skal besøke en til nøye avtalte tider må ha søkt om rett til å besøke en. Ellers er det en del tilbud inne i fengselet når man har en mer åpen soning etter hvert. Skole, jobb, trening, tur osv. Og etter hvert får man også mer frihet i forhold til besøk og permisjoner. Mange orker ikke å engasjere seg og blir sittende på rommet og blir deprimerte. Hen jeg kjenner har vært mer rastløs og hold seg i gang hele tiden med aktiviteter. På en måte følere hen en slags trygghet etter hvert i å være der også. Trenger ikke å forholde seg til utfordringene som venter på hen utenfor murene på en stund. Det absolutt vanskeligste er at samboeren og barna må klare seg alene uten hen. At samboeren sliter med å forsette forholdet og å vite at barna må leve med skammen og savnet. 

Anonymkode: 28c1c...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Det er stor forskjell på hva du sitter for. Er det en mindre sak, med noen uker måneder på lavsikkerhet eller en streng dom på strengt nivå. Dette vil nok ha mye å si. Det å være på Ilseng og snekre paller, for fyllekjøring, kontra og sitte på Ullersmo for ran er nok to forskjellige ting. For ordens skyld jeg har aldri vært i fengsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Worrysome plenty skrev:

Det er stor forskjell på hva du sitter for. Er det en mindre sak, med noen uker måneder på lavsikkerhet eller en streng dom på strengt nivå. Dette vil nok ha mye å si. Det å være på Ilseng og snekre paller, for fyllekjøring, kontra og sitte på Ullersmo for ran er nok to forskjellige ting. For ordens skyld jeg har aldri vært i fengsel.

Den jeg snakker om har en alvorlig sak på seg. Det er ofte strengere i starten for så å slakke av litt. Det er drapsmenn, narkotikaforbrytelser, økonomisk kriminalitet, pedofile osv blant de hen omgås. Men det har mye å si hvordan man oppfører seg og om de innretter seg etter reglene eller ikke. Høyrisikofanger har nok andre forhold. 

Anonymkode: 28c1c...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Glitter skrev:

Jeg har bare vært ett døgn i fengsel. Det er kjipt. Nok til at jeg aldri vil tilbake. 

Høres ikke noe spesiellt greit ut. 

Anonymkode: a8721...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ikke noe spesiellt greit ut. 

Anonymkode: a8721...63d

Nei det er ikke det. Jeg var veldig syk og gjorde noe dumt for noen år siden. Jeg vet enda ikke om det blir en sak ut av det eller ikke. Så i verste fall må jeg tilbake og være der lenger. Ting tar tid i Norge. Men, jeg skal ikke tilbake. Uansett om det blir bestemt at jeg må det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Glitter skrev:

Nei det er ikke det. Jeg var veldig syk og gjorde noe dumt for noen år siden. Jeg vet enda ikke om det blir en sak ut av det eller ikke. Så i verste fall må jeg tilbake og være der lenger. Ting tar tid i Norge. Men, jeg skal ikke tilbake. Uansett om det blir bestemt at jeg må det. :)

Hvordan kan du unngå soning dersom du blir dømt? Tenker du at du evt vil få sone hjemme?

Anonymkode: 46bb7...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du unngå soning dersom du blir dømt? Tenker du at du evt vil få sone hjemme?

Anonymkode: 46bb7...c9a

Nei det var nok bare en forsnakkelse av ting som ikke bør nevnes så mye, men for å si det sånn da så er de som følger meg opp i helsesektoren litt på alerten i forhold til hvordan utfallet i den saken vil bli. For da er jeg helt håpløs og jeg ser ikke lenger noen annen utvei. Ikke bare på grunn av fengsel, men alt som kommer med rundt å bli dømt for noe. Alt for mye skam til at jeg kan håndtere det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
AnonymBruker

Har man ikke wifi i norske fengsler? Hvorfor får man se på TV, men ikke surfe på nettet? Det gir bare ikke mening. 

Anonymkode: de59b...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor får man se på TV, men ikke surfe på nettet? Det gir bare ikke mening. 

På TV er det TV-programmet som bestemmer hva du kan se. På nett velger du selv. Det gir også mulighet for å fortsette kontakten med kriminelle nettverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 15.2.2020 den 18.30, Glitter skrev:

Jeg har bare vært ett døgn i fengsel. Det er kjipt. Nok til at jeg aldri vil tilbake. 

Hva er forskjellen på lukket psykiatrisk og fengsel da? Du drar jo ofte tilbake til psykiatrisk..?

Anonymkode: 44e34...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er forskjellen på lukket psykiatrisk og fengsel da? Du drar jo ofte tilbake til psykiatrisk..?

Anonymkode: 44e34...a05

Forskjellen er att du ikke får gratis abonement på gateavisa.

 

Også er ikke lukket tidsbestemt. Du har heller ikke gjort noe galt nødvendigvis, du er syk, ikke kriminell. 

Anonymkode: 27ce8...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se på «Petter i fengsel» eller søk opp dokumentarserien Bak murene på NRK. Fra Halden til Attica er også en dokumentar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg synes norske fengsler virker komformtable. Litt leirskole med gutta lissom. Jeg har ikke vært innsatt i noen fengsel. Men inntrykket på tv dokumentarer, er litt sånn "vi skjemmer jo disse jævlene bort".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Worrisome Plenty skrev:

Jeg synes norske fengsler virker komformtable. Litt leirskole med gutta lissom. Jeg har ikke vært innsatt i noen fengsel. Men inntrykket på tv dokumentarer, er litt sånn "vi skjemmer jo disse jævlene bort".

Selve straffen er jo frihetsberøvelse med prinsipp om å rehabilitere de innsatte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
1 minutt siden, cilie skrev:

Selve straffen er jo frihetsberøvelse med prinsipp om å rehabilitere de innsatte. 

Det går ikke å rehabilitere konebankere, notoriske psykopater osv. Når de kommer ut tyr de fleste av dem til kriminalitet igjen. Med unntak av mordere. De gjør det stort sett bare 1 gang. Er vel og en viss sjangse for att de som gjør krim pga rus kan komme seg tilbake til nykterhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Worrisome Plenty skrev:

Det går ikke å rehabilitere konebankere, notoriske psykopater osv. Når de kommer ut tyr de fleste av dem til kriminalitet igjen. Med unntak av mordere. De gjør det stort sett bare 1 gang. Er vel og en viss sjangse for att de som gjør krim pga rus kan komme seg tilbake til nykterhet. 

Nei, derom strides de lærde da... Her i Norge tror vi på den mer humanistiske tilnærmingen i håp om å få ut lovlydige samfunnsborgere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
1 time siden, cilie skrev:

Nei, derom strides de lærde da... Her i Norge tror vi på den mer humanistiske tilnærmingen i håp om å få ut lovlydige samfunnsborgere. 

Ja, med det resultatet at gjerningspersonen tas mer hensyn til enn offeret. Det er ikke bra i min bok, så det er nok ikke alle i Norge som er for den mer "humanistiske" tilnærmingen. Er de ikke mennesker ofrene da? De som må flytte på hemlig adresse, gå med voldsalarm og kikke seg i øyekroken store deler av sitt liv. Nei, det er ikke humanisme, det er å la drittstøvlene seire. Vi lar kriminelle gjenger slippe straff fordi de er under 18, slik at de kan fortsette å gi folk PTSD og slikt. Nei, la nå psykopatene rule gaten....

 

En konebanker kan holde på hele livet med mindre avbrudd. Kanskje til han dreper en engang, da blir han holdt lengre. Jeg er mer for å beskytte ofrene fra han, enn att han skal få en "humanistisk" straff.

Endret av Worrisome Plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Worrisome Plenty skrev:

Ja, med det resultatet at gjerningspersonen tas mer hensyn til enn offeret. Det er ikke bra i min bok, så det er nok ikke alle i Norge som er for den mer "humanistiske" tilnærmingen. Er de ikke mennesker ofrene da? De som må flytte på hemlig adresse, gå med voldsalarm og kikke seg i øyekroken store deler av sitt liv. Nei, det er ikke humanisme, det er å la drittstøvlene seire. Vi lar kriminelle gjenger slippe straff fordi de er under 18, slik at de kan fortsette å gi folk PTSD og slikt. Nei, la nå psykopatene rule gaten....

 

En konebanker kan holde på hele livet med mindre avbrudd. Kanskje til han dreper en engang, da blir han holdt lengre. Jeg er mer for å beskytte ofrene fra han, enn att han skal få en "humanistisk" straff.

Jeg er enig i det perspektivet også. Det går kanskje også på straffeutmåling og at den er for mild. For når den straffedømte har sonet dommen sin og skal ut i samfunnet, er det jo best at vedkommende er mest mulig lovlydig og velfungerende igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...