Gå til innhold

Rusa personer som havner på psykiatrisk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sitter her på akuttpsykiatrisk og nesten alle som er her ser jo rusa/berusede ut. Eller ihvertfall igår. Føler meg uttrygg blant rusede personer, han hene sitter å halvsover ut rusen sin ved matbordet. Hvorfor må de ha sånne rusa personer her? Kan de ikke sove ut rusen i arresten isteden? Føler meg uttrygg og tørr ikke forlate rommet, helgene her er jo rene oslo s.

Anonymkode: 6edfd...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sitter her på akuttpsykiatrisk og nesten alle som er her ser jo rusa/berusede ut. Eller ihvertfall igår. Føler meg uttrygg blant rusede personer, han hene sitter å halvsover ut rusen sin ved matbordet. Hvorfor må de ha sånne rusa personer her? Kan de ikke sove ut rusen i arresten isteden? Føler meg uttrygg og tørr ikke forlate rommet, helgene her er jo rene oslo s.

Anonymkode: 6edfd...1e0

hvorfor mener du mennesker som er ruset er farlige?  om han sitter å halvsover ved frokostbordet så kan jeg ikke helt se at det skulle være plagsomt for deg?

Anonymkode: f09a3...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige er nå at de må holde rommet til den verste rusen har roet seg. Nå har jeg bare vært rusa når jeg har kommet inn på natten, så da har jeg jo lagt meg og vært mer meg selv igjen når jeg har stått opp. Likevel, det er en akuttavdeling og der er det alt fra rusede og psykisk ustabile personer til psykotiske og alvorlig deprimerte. 

Hvis man er i stor psykisk ubalanse på en eller annen måte og kan komme til å skade seg selv så er ikke arresten rette plassen enten man er rusa eller ei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

hvorfor mener du mennesker som er ruset er farlige?  om han sitter å halvsover ved frokostbordet så kan jeg ikke helt se at det skulle være plagsomt for deg?

Anonymkode: f09a3...4f3

Jo fordi de skriker, banner at de vil ut sånn holder de på hele natten. Noen av de har jeg også opplevd at er voldelige. Dette er personer som primært er rusa og som blir utskrevet dagen etter. 

Anonymkode: 6edfd...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo fordi de skriker, banner at de vil ut sånn holder de på hele natten. Noen av de har jeg også opplevd at er voldelige. Dette er personer som primært er rusa og som blir utskrevet dagen etter. 

Anonymkode: 6edfd...1e0

langt bedre at de er på psykiatrisk enn i fengsel, fortell betjeningen din at du opplever dette som utrygt. kanskje de kan gjøre noe

Anonymkode: f09a3...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

langt bedre at de er på psykiatrisk enn i fengsel, fortell betjeningen din at du opplever dette som utrygt. kanskje de kan gjøre noe

Anonymkode: f09a3...4f3

Rusa personer hører vel hjemme i arresten ikke på psykiatrisk. Så kan de heller bli overført til sykehuset dersom de fortsatt er psykisk ustabile når risen er ute av systemet. Det er så mange sårbare sjeler inne på psykiatrisk som lett kan bli retraumatisert, i tillegg så er det jo også gjerne dårlig med plasser på sykehusene sånn at de burde jo prioritere de som er psykisk syke og ikke de som primært er ruset.

Anonymkode: 764f8...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Rusa personer hører vel hjemme i arresten ikke på psykiatrisk. Så kan de heller bli overført til sykehuset dersom de fortsatt er psykisk ustabile når risen er ute av systemet. Det er så mange sårbare sjeler inne på psykiatrisk som lett kan bli retraumatisert, i tillegg så er det jo også gjerne dårlig med plasser på sykehusene sånn at de burde jo prioritere de som er psykisk syke og ikke de som primært er ruset.

Anonymkode: 764f8...884

rusa mennesker har ingenting på en celle å gjøre, det er lite humant. det burde  i stedet være et bedre hjelpeapparat som kunne bidra, men det har vi ikke i dag virker det som.

Anonymkode: f09a3...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sitter her på akuttpsykiatrisk og nesten alle som er her ser jo rusa/berusede ut. Eller ihvertfall igår. Føler meg uttrygg blant rusede personer, han hene sitter å halvsover ut rusen sin ved matbordet. Hvorfor må de ha sånne rusa personer her? Kan de ikke sove ut rusen i arresten isteden? Føler meg uttrygg og tørr ikke forlate rommet, helgene her er jo rene oslo s.

Anonymkode: 6edfd...1e0

Kanskje viktig å skille mellom de som _er_ rusa og de som _ser_ rusa ut. På en akuttpsykiatrisk avdeling vil noen ha blitt såpass kraftig medisinert at de kan slite med å holde seg våkne i oppstartsfase. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

rusa mennesker har ingenting på en celle å gjøre, det er lite humant. det burde  i stedet være et bedre hjelpeapparat som kunne bidra, men det har vi ikke i dag virker det som.

Anonymkode: f09a3...4f3

Selvfølgelig er det i arresten rusa og berusa mennesker burde havne. Er vel ikke uten grunn at det kalles drukkenskapsarrest? Å være rusa på narkotika er ulovlig og straffes med bøter. 

Anonymkode: 764f8...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det i arresten rusa og berusa mennesker burde havne. Er vel ikke uten grunn at det kalles drukkenskapsarrest? Å være rusa på narkotika er ulovlig og straffes med bøter. 

Anonymkode: 764f8...884

https://www.bt.no/innenriks/i/z0LMq/ingen-psykisk-syke-paa-glattcelle

 

Anonymkode: f09a3...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det i arresten rusa og berusa mennesker burde havne. Er vel ikke uten grunn at det kalles drukkenskapsarrest? Å være rusa på narkotika er ulovlig og straffes med bøter. 

Anonymkode: 764f8...884

Du får ikke uten videre bot for at du er rusa. Har du derimot stoff på deg eller har oppført deg dårlig i ruset tilstand kan du få bot. Jeg hadde vært ruinert hvis jeg skulle fått bot hver gang jeg var i kontakt med politiet i ruset tilstand. Det har jeg altså ikke fått. Har fått én bot, og det var pga besittelse av narkotika. Dessuten var jeg langt fra farlig mot andre den tiden jeg ruset meg. De fleste som misbruker rus er ikke farlig. Enkelte er det ja, men selv der går de færreste løs på tilfeldige personer. 

De som havner i psykiatrien gjør ikke det først og fremst fordi de er rusa. De havner der fordi de er psykisk ustabil på ett eller annet vis. 

Jeg vil anbefale deg å snakke med de ansatte på avdelingen om det som gjør deg redd. Du skal slippe å gå rundt å være redd, men de kan ikke la være å legge inn hjelpetrengende mennesker fordi at enkelte blir redd for dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...