Gå til innhold

Alzheimer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er godt voksen og merker nå at jeg plutselig husker ikke navn som jeg alltid har husket.  Min gamle mor klager over dette også, og jeg tør ikke si til henne at jeg er begynt å merke dette problemet.  Hun er meget oppegående så det er greit, men min tante (mors søster) var tidlig helt ute og levde en del år uten noen kontakt.

Jeg er redd for Alzheimer og lurer på om dette kan være et tegn.  Besteforeldrene mine døde unge unntatt min morfar, som ble som tante, og døde gammel og uten noen kontakt de siste årene.  Hans mor hadde helt sikkert Alzheimer etter beskrivelsene jeg hører.

Anonymkode: 0ea8b...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den kognitive svekkelsen begynner ved ca  29 år. Deretter går det nedover. Det første skikkelige tegnet er at en glemmer navn - dysnomi. Det er vanlig forekommende fra ca 50 år. Det er noe stort sett alle får før eller siden. Det er ikke et holdepunkt for å tro at en får Alzheimer. Det er mer en naturlig del av aldringen.

Når det gjelder arvelighet, fant den norske psykiateren Astrid Liv Mina Bergem i sin doktorgrad at det er betydelig arvelighet for tidlig debuterende (før 65 år) Alzheimer, men i langt mindre grad for sent debuterende.

Nå (i 2020) er det mulig å ta en gentest for å se om en er disponert for sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kupton skrev:

Den kognitive svekkelsen begynner ved ca  29 år. Deretter går det nedover. Det første skikkelige tegnet er at en glemmer navn - dysnomi. Det er vanlig forekommende fra ca 50 år. Det er noe stort sett alle får før eller siden. Det er ikke et holdepunkt for å tro at en får Alzheimer. Det er mer en naturlig del av aldringen.

Når det gjelder arvelighet, fant den norske psykiateren Astrid Liv Mina Bergem i sin doktorgrad at det er betydelig arvelighet for tidlig debuterende (før 65 år) Alzheimer, men i langt mindre grad for sent debuterende.

Nå (i 2020) er det mulig å ta en gentest for å se om en er disponert for sykdommen.

Hvor kan jeg få tatt den gentesten?

Anonymkode: 0ea8b...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...