Gå til innhold

Suicidalitet og håpløshet


kupton

Anbefalte innlegg

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du forklare denne setningen :» symptomer på angst modererer assosiasjonen mellom håpløshet og selvmordstanker». ? 

Anonymkode: fe323...f5c

En modererende faktor er en variabel som har en effekt på sammenhengen mellom to andre variabler (i dette tilfellet håpløshet og suicidalitet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er deprimert om kvelden derfor sliter jeg kognitivt. Prøver å finne meningen i det som skrives men får liksom ikke tak i det. Kanskje jeg er dum. Men altså håpløshetstenking har blitt overvurdert som årsak til selvmordstanker? 

Anonymkode: fe323...f5c

Korrekt :-) Du kan skrinlegge tanken om at du er dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kupton skrev:

En modererende faktor er en variabel som har en effekt på sammenhengen mellom to andre variabler (i dette tilfellet håpløshet og suicidalitet).

Betyr det at angst gjør at sammenhengen mellom håpløshet og suicidalitet blir større?

Anonymkode: db2b0...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Glitter skrev:

Jeg vet ikke hvem du er bak AB. Jeg hater deg i hvert fall ikke. Men hey, jeg har EUPF. Kan jo ikke stole på sånne som meg. :)

(forsøk på humor). 

Utviklet ikke du eupd først etter traumer i voksen alder? Trodde det var vanlig at det utviklet seg i tenårene..?

Anonymkode: 6b57b...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, kupton skrev:

Korrekt 🙂 Du kan skrinlegge tanken om at du er dum.

Dette var bedre😊

Anonymkode: 82614...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var bedre😊

Anonymkode: 82614...84d

Tror svarer var ment til meg. Uansett gjelder det sikkert flere😊

Anonymkode: fe323...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betyr det at angst gjør at sammenhengen mellom håpløshet og suicidalitet blir større?

Anonymkode: db2b0...008

Ja, men det fremgår ikke av den åpne artikkelen. Kun av den hele artikkelen som krever betaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror svarer var ment til meg. Uansett gjelder det sikkert flere😊

Anonymkode: fe323...f5c

Det var ment som positiv feedback til Kupton. Jeg oppfører meg bra så lenge andre gjør det😂

Anonymkode: 82614...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utviklet ikke du eupd først etter traumer i voksen alder? Trodde det var vanlig at det utviklet seg i tenårene..?

Anonymkode: 6b57b...3f2

Du vet mye om meg og min oppvekst og mitt liv må jeg si. 

Not...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betyr det at angst gjør at sammenhengen mellom håpløshet og suicidalitet blir større?

Anonymkode: db2b0...008

Kan relatere meg litt til dette. Ting kan virke håpløst men så lenge jeg bare har den følelsene er det mindre drivkraft i det. Når angsten kommer i tillegg øker det følelsen og trangen til å få slutt på den tilstanden man er i på en måte. Vanskelig å forklare egentlig men jeg tror jeg forstår det. 

Anonymkode: fe323...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Håpløshet ER jo et symptom på depresjon da..

Skjønner ikke hva du vil du med dette..

Anonymkode: 6b57b...3f2

Funnene det redegjøres for, kan for eksempel komme til å få betydning i vurdering av risiko for selvmord. Det er forskjell på det å bedømme enkeltstående symptomer som predikerende for risiko og det å benytte alvorlighetsgraden av depresjonen totalt sett som viktigste predikator. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Lærte noe nytt i dag. Har så langt lært at håpløshet predikerer suicid sterkere enn depresjon. Denne studien viser noe annet og forklarer hvorfor.

Conclusions: In patients with depressive disorder, hopelessness explains suicidal ideation, but largely because it covaries with depressive symptoms. The role of hopelessness as a central determinant of suicidal ideation in depression may have been overestimated. Symptoms of anxiety moderate the association between hopelessness and suicidal ideation. Severity of depressive symptoms may predict suicidal ideation more accurately than hopelessness.

Konklusjoner: Hos pasienter med depressiv lidelse forklarer håpløshet selvmordstanker, men i stor grad fordi det samvarierer med depressive symptomer. Håpløshetens rolle som en sentral determinant for selvmordstanker i depresjon kan ha blitt overvurdert. Symptomer på angst modererer assosiasjonen mellom håpløshet og selvmordstanker. Alvorlighetsgraden av depressive symptomer kan forutsi selvmordstanker mer nøyaktig enn håpløshet.

Jeg synes funnene er interessante og de kan kanskje bidra til at mindre fokus på enkeltstående symptomer i vurdering av risiko for selvmord(stanker).

Men hvordan tenker man rundt forholdet mellom selvmordstanker og selvmord? Antas omfanget av (uttalte) selvmordstanker å kunne predikere selvmord?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

En modererende faktor er en variabel som har en effekt på sammenhengen mellom to andre variabler (i dette tilfellet håpløshet og suicidalitet).

Jepp, men i dagligtalen betyr ikke "modererende" det samme som i vitenskapelig sammenheng. Gitt at vi vanlige forumbrukere ikke har tilgang til artikkelen i sin helhet, ville det være interessant med en utdyping. For det første hva som definerer "håpløshet" i denne sammenheng, for det andre hva angstens modererende effekt er. Er det en korrelasjon mellom håpløsheten og angsten? Positiv eller negativ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm.., tolka det som at høy skår på angst på en måte reduserte sammenheng mellom depresjonen og selvmord. Eller.., var som en slags beskyttende faktor.. Fant til og med mening i det ved å tenke, sikkert for konkret, på meg selv når jeg har sånne tanker.  Frykt holder meg igjen. Frykt for smerter, angst og anger i overgangen, frykt for å mislykkes med store skader til følge. Frykt for hvordan andre skulle se på meg i ettertid om jeg mislyktes, frykt for at barna skulle tenke at de ikke var verd å leve for uansett om det ble med forsøk eller fullbyrdet.

Men jeg har ikke sett på angstskalaen enda. Det kan jeg. Men får ikke fulltekst.

Noen over tolker motsatt, at angst gjør selvmordstanker sterkere.

1 time siden, adhoc skrev:

Jepp, men i dagligtalen betyr ikke "modererende" det samme som i vitenskapelig sammenheng. Gitt at vi vanlige forumbrukere ikke har tilgang til artikkelen i sin helhet, ville det være interessant med en utdyping. For det første hva som definerer "håpløshet" i denne sammenheng, for det andre hva angstens modererende effekt er. Er det en korrelasjon mellom håpløsheten og angsten? Positiv eller negativ? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kupton skrev:

Ja, men det fremgår ikke av den åpne artikkelen. Kun av den hele artikkelen som krever betaling.

modererer funnet av at depresjon har mer å si enn håpløshet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, adhoc skrev:

For det første hva som definerer "håpløshet" i denne sammenheng

Her brukes Beck Hoplessness scale (BHS). Den finnes også på norsk.

10 timer siden, adhoc skrev:

for det andre hva angstens modererende effekt er.

I denne artikkelen avslutter de med den positive sammenhengen mellom depresjon og suicidalitet. Jo mer deprimert, jo mer suicidal. Så kommer angsten inn som en modererende faktor. Gitt samme depresjonsnivå, vil personer med mer angst være mer suicidale enn personer med lavere grad av angst. (dette er velkjent fra før).

.......................

Så en personlig kommentar fra meg basert på noen tiårs erfaring. Selv om vi etter dette skal legge mindre vekt på BHS og mer på depresjonens grad, er jeg helt sikker på at en faktor i håp/håpløshet er av stor betydning. Håpet om at det finnes tiltak som gjør slutt på den nåværende sykdomsepisoden. Håpet om at en kan bli bra igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, kupton skrev:

Her brukes Beck Hoplessness scale (BHS). Den finnes også på norsk.

I denne artikkelen avslutter de med den positive sammenhengen mellom depresjon og suicidalitet. Jo mer deprimert, jo mer suicidal. Så kommer angsten inn som en modererende faktor. Gitt samme depresjonsnivå, vil personer med mer angst være mer suicidale enn personer med lavere grad av angst. (dette er velkjent fra før).

.......................

Så en personlig kommentar fra meg basert på noen tiårs erfaring. Selv om vi etter dette skal legge mindre vekt på BHS og mer på depresjonens grad, er jeg helt sikker på at en faktor i håp/håpløshet er av stor betydning. Håpet om at det finnes tiltak som gjør slutt på den nåværende sykdomsepisoden. Håpet om at en kan bli bra igjen.

Betyr modererende faktor alltid at det øker faren for noe, eller betyr det at det øker ELLER minker faren? I denne sammenheng skjønner en jo at faren øker.

Anonymkode: e0f05...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betyr modererende faktor alltid at det øker faren for noe, eller betyr det at det øker ELLER minker faren?

Modererende faktor sier ingenting om hvilken vei det påvirker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor hater alle meg? Nå sletter jeg brukeren snart for alle har har tydeligvis noe imot meg!

Anonymkode: 6b57b...3f2

Er bare å slette det vel! Ingen her bryr seg om det uansett!

Anonymkode: 0207e...e1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...