Gå til innhold

Abilify og alkohol


Cesium

Anbefalte innlegg

Drakk to glass cava i går kveld og ble ganske beruset, i dag har jeg hangover. Har aldri blitt så dårlig av så lite før. Er det sannsynlig at det er pga Abilify jeg startet på for 2 uker siden? Tar også Akineton. Lurer på om jeg rett og slett må holde meg unna alkohol 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sannsynligvis en sammenheng. Når en er så dårlig at en trenger å starte med psykofarmaka, bør en være totalavholdende fra alkohol i minst 3-4 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, kupton skrev:

Det er sannsynligvis en sammenheng. Når en er så dårlig at en trenger å starte med psykofarmaka, bør en være totalavholdende fra alkohol i minst 3-4 mnd.

Jeg er ikke ts men hvorfor betegnes vi som veldig syke når vi bruker psykofarmaka? Jeg har blitt anbefalt å prøve for å se om det virker, er jeg veldig dårlig av den grunn?

Anonymkode: a1734...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes kanskje uttalelsen fra Kupton var litt unyansert. Det er forskjell på å ha en angstlidelse man prøver å dempe med SSRI, og det å ha psykose. 

Men poenget er godt. Det er som regel ikke farlig å kombinere noen psykofarmaka med alkohol men det kan være livsfarlig å drikke alkohol med psykose eller impulskontrollforstyrrelser. Med eller uten medisiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet var uttalelsen min ikke unyansert, men sterkt faglig begrunnet. Hvis en har såpass problemer med psyken at en trenger psykofarmaka, bør en absolutt holde seg unna alkohol til en er stabilisert på medisin. Hvis det er et problem å være alkoholfri en måned, bør en også holde seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, kupton skrev:

I dette tilfellet var uttalelsen min ikke unyansert, men sterkt faglig begrunnet. Hvis en har såpass problemer med psyken at en trenger psykofarmaka, bør en absolutt holde seg unna alkohol til en er stabilisert på medisin. Hvis det er et problem å være alkoholfri en måned, bør en også holde seg unna.

Jeg gjorde det selv, men jeg opplevde det ikke nødvendig når jeg ikke hadde en alvorlig psykisk sykdom. 
 

Skjønner at det er lurt å holde seg unna alkohol hvis man er alvorlig syk, ja. Men jeg forstår ikke nødvendigheten av dette hvis man ikke er psykisk ustabil (altså, kun har en lettere psykisk lidelse, f.eks angst). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, kupton skrev:

I dette tilfellet var uttalelsen min ikke unyansert, men sterkt faglig begrunnet. Hvis en har såpass problemer med psyken at en trenger psykofarmaka, bør en absolutt holde seg unna alkohol til en er stabilisert på medisin. Hvis det er et problem å være alkoholfri en måned, bør en også holde seg unna.

Sur i dag? Mensen, kanskje?

Du kunne med fordel ha kuttet å ordlegge deg slik: hvis en har såpass problemer med psyken at en trenger psykofarmaka... Det hadde hold å si: Hvis en trenger psykofarmaka... Oppfattet forøvrig budskapet om at det gjelder til en er stabilisert på medisin. 

Anonymkode: 94678...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at dette engasjerer meg litt er ikke at jeg synes noen skal sitte hjemme alene og drikke seg full, men fordi jeg oppriktig mener at moderat og sosialt alkoholforbruk (les: et par-tre pils med gode venner ute) kan ha en rimelig god antidepressiv effekt det også. 
 

Jeg mener det viktigste man gjør hvis man har en lettere psykisk lidelse er å leve et normalt liv med vennene sine. At man har positive sosiale opplevelser og ikke isolerer seg. 
 

Jeg betviler ikke din kompetanse @kupton, men hvis du mener man ved lettere psykiske lidelser bør holde seg hjemme fra sosiale aktiviteter som måtte innebære alkohol i FIRE måneder kun fordi man bruker SSRI, så synes jeg det høres meget meget rart ut. 
 

Hvis man har en alvorlig psykisk lidelse er jeg selvfølgelig helt enig.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ble litt forvirrende dette, men i mitt tilfelle har nok Kupton rett i at jeg bør holde meg helt unna, hvertfall for en periode 

Når det er sagt så vet jeg om mange mennesker som bruker antidepressiva eller antipsykotika som ikke har noe problem med å ta seg en liten fest i ny og ne

Så er kanskje i oppstartsfasen man skal være mest forsiktig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Cesium skrev:

Takk for svar. Ble litt forvirrende dette, men i mitt tilfelle har nok Kupton rett i at jeg bør holde meg helt unna, hvertfall for en periode 

Når det er sagt så vet jeg om mange mennesker som bruker antidepressiva eller antipsykotika som ikke har noe problem med å ta seg en liten fest i ny og ne

Så er kanskje i oppstartsfasen man skal være mest forsiktig 

Man bør holde seg helt unna alkohol, jeg tok abilify og drakk alkohol en sommer. Men jeg drakk hver dag da,ble innlagt. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke ts men hvorfor betegnes vi som veldig syke når vi bruker psykofarmaka? Jeg har blitt anbefalt å prøve for å se om det virker, er jeg veldig dårlig av den grunn?

Anonymkode: a1734...51b

Jeg lurer fortsatt bare på hvor grensa går når det gjelder å bli betegnet som såpass psyk at man trenger psykofarmaka uavhengig av spørsmålet ang. alkohol?

Anonymkode: a1734...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ISW skrev:

men hvis du mener man ved lettere psykiske lidelser bør holde seg hjemme fra sosiale aktiviteter som måtte innebære alkohol i FIRE måneder kun fordi man bruker SSRI, så synes jeg det høres meget meget rart ut. 

Jeg mener ikke at en skal holde seg borte fra sosiale aktiviteter, men jeg leste et sted at det er mulig å delta på sosiale aktiviteter uten å drikke alkohol. Også for personer med angst og depresjon, ikke bare psykose, er det negativt med alkoholbruk. Hvis angst og/eller depresjon er såpass alvorlig at det må medisineres, er det ikke av bagatellmessig alvorlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer fortsatt bare på hvor grensa går når det gjelder å bli betegnet som såpass psyk at man trenger psykofarmaka uavhengig av spørsmålet ang. alkohol?

Anonymkode: a1734...51b

Det spørsmålet er vel selvbesvarende. Hvis en ble medisinert, er en "såpass syk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, kupton skrev:

Det spørsmålet er vel selvbesvarende. Hvis en ble medisinert, er en "såpass syk".

Jeg synes bare at grensen for om man bør bli medisinert er nokså lav. Ikke i mitt tilfelle hvor jeg har grunn til å bruke medisiner, men jeg kjenner noen som kun har vært litt skvetten av seg som har blitt satt på bl.a SSRI og SNRI og det mener jeg er på grensen. 

Anonymkode: a1734...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, ISW skrev:

Grunnen til at dette engasjerer meg litt er ikke at jeg synes noen skal sitte hjemme alene og drikke seg full, men fordi jeg oppriktig mener at moderat og sosialt alkoholforbruk (les: et par-tre pils med gode venner ute) kan ha en rimelig god antidepressiv effekt det også. 
 

Jeg mener det viktigste man gjør hvis man har en lettere psykisk lidelse er å leve et normalt liv med vennene sine. At man har positive sosiale opplevelser og ikke isolerer seg. 
 

Jeg betviler ikke din kompetanse @kupton, men hvis du mener man ved lettere psykiske lidelser bør holde seg hjemme fra sosiale aktiviteter som måtte innebære alkohol i FIRE måneder kun fordi man bruker SSRI, så synes jeg det høres meget meget rart ut. 
 

Hvis man har en alvorlig psykisk lidelse er jeg selvfølgelig helt enig.

Å hva vet du om Cesium sitt sosiale liv? Har han sagt at han isolerer seg? 

Å isolere seg er noe som alvorlig deprimerte, schizofrene, psykotiske eller folk med sosial angst pleier å gjøre. Da har man kanskje ingen venner i det hele tatt. Rett og slett INGEN. Å drikke alkohol på et utested med vennene sine har sikkert bra antideppresiv virkning det, men nå er det jo sånn at mange av oss som er alvorlig psykisk syke har kanskje ikke noe nettverk i det hele tatt.

Anonymkode: 97a65...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har lurt litt på er om moderat alkoholbruk, la oss si 4 øl en kveld i snitt hver tiende dag, har en økende effekt på depresjon? I dagene etterpå? Jeg føler ikke selv jeg blir mer deprimert av det, men kanskje jeg totalt sett bremser tiden det tar å komme ut av den tyngste depresjonen? 

Er det å drikke av og til som å skyte seg selv i leggen? Selv om det ikke er store mengder? Blir den antidepressive effekten til antidepressiva og andre stemningsstabiliserende nedsatt? 

Til sist så har ikke jeg blitt verken mer eller mindre fysisk bakfull av å drikke da jeg gikk på høye doser antipsykotisk, men at jeg var i en psykisk tilstand hvor jeg ikke burde drukket så mye som jeg gjorde da er det ingen tvil om. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, kupton skrev:

Jeg er rimelig sikker på at 4 øl er over grensa for det som er skadelig i en slik sykdomsperiode.

Okei. Jeg har tenkt at 4 øl er lite og ikke av betydning når det ikke er så ofte, men da vet jeg det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, kupton skrev:

Jeg mener ikke at en skal holde seg borte fra sosiale aktiviteter, men jeg leste et sted at det er mulig å delta på sosiale aktiviteter uten å drikke alkohol. Også for personer med angst og depresjon, ikke bare psykose, er det negativt med alkoholbruk. Hvis angst og/eller depresjon er såpass alvorlig at det må medisineres, er det ikke av bagatellmessig alvorlighet.

Igjen Kupton, så forstår jeg svaret ditt fra et vitenskapelig og teoretisk ståsted, men i praksis synes jeg du svarer unyansert. 
 

Det jeg tror vi kan være enige om, er at det alltid (uansett sykdom) er uheldig å drikke alkohol for å prøve å løse et problem. F.eks å drikke for å redusere angst, stress eller depresjon. Men der jeg er uenig med deg, er slutningen du tar om at det er negativt med alkoholbruk hvis du har angst eller depresjon. Da legger du automatisk til grunn at alle som A) har angst eller depresjon, og B ) drikker alkohol, = C)  drikker alkohol for å redusere angst eller depresjon. 
 

Hvis denne forutsetningen hadde vært sann, hadde jeg vært enig med deg. Imidlertid finnes det mange med angst eller depresjon som er helt vanlige mennesker med et helt vanlig sosialt liv. Å nekte disse menneskene et moderat alkoholforbruk, altså den undergruppen som drikker alkohol i sosiale settinger og IKKE som selvmedisinering, synes jeg er et unødvendig inngrep i noe som ikke er et problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ISW skrev:

Da legger du automatisk til grunn at alle som A) har angst eller depresjon, og B ) drikker alkohol, = C)  drikker alkohol for å redusere angst eller depresjon. 

Nei, jeg gjør ikke det. Jeg legger forskning til grunn.

 

1 time siden, ISW skrev:

Å nekte disse menneskene et moderat alkoholforbruk, altså den undergruppen som drikker alkohol i sosiale settinger og IKKE som selvmedisinering, synes jeg er et unødvendig inngrep i noe som ikke er et problem. 

Jeg nekter ingen det. 1. Jeg synes 4 alkoholenheter er over det som er ok for folk med angst og/eller depresjon. 2. Jeg anbefaler totalavhold i en periode etter oppstart med psykofarmaka. Deretter prøve seg gradvis frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...