Gå til innhold

vært inne på journalen 1 og en halv uke etter utskrivelsen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det normalt at vernepleiere / leger osv er inne på journalen min til og med 1 og en halv uke etter jeg ble utskrevet? Bak navnet dems så står det "inneliggendde pasient".

Anonymkode: 1ac3a...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det er normalt. Kan være ulikt etterarbeid eller slikt. Det har jeg sett mange ganger både fra somatikken og psykiatrien.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Glitter skrev:

Ja det er normalt. Kan være ulikt etterarbeid eller slikt. Det har jeg sett mange ganger både fra somatikken og psykiatrien.

at de fortsatt driver å skriver på journalen til en som var innlagt i 3 dager nesten 2 uker etter utskrivelsen er jo helt utrolig! 

Anonymkode: 1ac3a...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

at de fortsatt driver å skriver på journalen til en som var innlagt i 3 dager nesten 2 uker etter utskrivelsen er jo helt utrolig! 

Anonymkode: 1ac3a...721

Det er nok mye papirarbeid knyttet til en innleggelse. Slikt som vi pasienter ikke tenker over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange ganger tenkt om det virkelig er til det beste for oss pasienter, og særlig innen psykiatrien, at vi har tilgang på vår egen journal. Det kan synes som om det fører til mye uro og grubling hos enkelte her på DOL i hvert fall for ting som egentlig er unødvendig. Selv er jeg glad jeg ikke har tilgang til min egen journal hos terapeuten fordi jeg går til privat avtalespesialist. Jeg tror ikke jeg hadde ønsket å vite hva han noterer ned om meg etter samtalene. I somatikken blir det litt annerledes. Der er det mer objektivt og det handler ikke i like stor grad om deg som person og menneske, men kroppen din og et konkret problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Eva Sofie skrev:

Jeg har mange ganger tenkt om det virkelig er til det beste for oss pasienter, og særlig innen psykiatrien, at vi har tilgang på vår egen journal. Det kan synes som om det fører til mye uro og grubling hos enkelte her på DOL i hvert fall for ting som egentlig er unødvendig. Selv er jeg glad jeg ikke har tilgang til min egen journal hos terapeuten fordi jeg går til privat avtalespesialist. Jeg tror ikke jeg hadde ønsket å vite hva han noterer ned om meg etter samtalene. I somatikken blir det litt annerledes. Der er det mer objektivt og det handler ikke i like stor grad om deg som person og menneske, men kroppen din og et konkret problem.

Ja gud en blir paranoid.

Spesielt når de skriver masse feilaktige påstander om deg

Anonymkode: cbca7...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja gud en blir paranoid.

Spesielt når de skriver masse feilaktige påstander om deg

Anonymkode: cbca7...2ed

Ja, men du har mulighet til å klage om du har grunnlag for at påstandene er feilaktige. Jeg har selv klaget på feilaktig journalføring innen somatikken og fikk medhold, bl.a. at de oppga feil psykiatrisk diagnose og skrev at vi ble enige om noe i konsultasjonen jeg mente at vi ikke ble enige om. Jeg la da ved dokumentasjon fra psykologen min på gjeldende diagnose.

Innsyn, retting og sletting i pasientjournal fra Fylkesmannen i Vestland fylke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I epikrisen er det et avsnitt som heter "Supplerende undersøkelser". Slike gjøres vanligvis tidlig i innleggelsen. Ved lange innleggelser foreligger svaret oftest ved utskriving. Ved korte innleggelser kan det noen ganger gå en uke eller to før de siste svarene foreligger. Når en har de svarene, skal det oftest skrives et notat, og først da er en klar for å skrive epikrisen. Da håper jeg det er forståelig at en må inn i journal lenge etter utskrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Ja, men du har mulighet til å klage om du har grunnlag for at påstandene er feilaktige.

Vanligvis trenger du ikke en gang å "klage". Du kan bare påpeke feilene. Ingen sykehus har interesse av at journalen skal være feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, kupton skrev:

Vanligvis trenger du ikke en gang å "klage". Du kan bare påpeke feilene. Ingen sykehus har interesse av at journalen skal være feil.

Så dersom man forteller at noe er feil til legen som jobber ved d psykiatriske sykehuset på er innlagt at noe i journalen er feil, så kan de altså bare endre det uten at man er nødt til å sende inn en klage?

Anonymkode: cbca7...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, kupton skrev:

Vanligvis trenger du ikke en gang å "klage". Du kan bare påpeke feilene. Ingen sykehus har interesse av at journalen skal være feil.

I det tilfellet jeg refererte til, valgte jeg å gjøre det skriftlig fordi feilen var blitt gjort gjentatte ganger i flere journaler bakover i tid og jeg ønsket å legge ved dokumentasjon fra min psykolog på min gjeldende diagnose. Derfor brukte jeg ordet klage :) Men forstår hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Jeg har mange ganger tenkt om det virkelig er til det beste for oss pasienter, og særlig innen psykiatrien, at vi har tilgang på vår egen journal. Det kan synes som om det fører til mye uro og grubling hos enkelte her på DOL i hvert fall for ting som egentlig er unødvendig. Selv er jeg glad jeg ikke har tilgang til min egen journal hos terapeuten fordi jeg går til privat avtalespesialist. Jeg tror ikke jeg hadde ønsket å vite hva han noterer ned om meg etter samtalene. I somatikken blir det litt annerledes. Der er det mer objektivt og det handler ikke i like stor grad om deg som person og menneske, men kroppen din og et konkret problem.

Det kommer nok litt an på person til person. For meg har det vært veldig nyttig å både kunne lese for å bedre huske hva vi snakket om, men også for å få bedre innsikt i hvordan jeg blir oppfattet. Jeg tror det har hjulpet mentaliseringsevnen min litt. Har selvsagt hendt at det har stått ting som ikke har vært så kul å lese, og har blitt opprørt noen ganger, men totalt sett har det vært positivt for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Glitter skrev:

Det kommer nok litt an på person til person. For meg har det vært veldig nyttig å både kunne lese for å bedre huske hva vi snakket om, men også for å få bedre innsikt i hvordan jeg blir oppfattet. Jeg tror det har hjulpet mentaliseringsevnen min litt. Har selvsagt hendt at det har stått ting som ikke har vært så kul å lese, og har blitt opprørt noen ganger, men totalt sett har det vært positivt for min del. 

Ja, men dette med å kunne se hvem som har vært inne på journalen... Det må jeg ærlig innrømme at jeg ikke skjenker en tanke når jeg er inne og leser mine journaler på Helsenorge som da gjelder somatiske ting. Det kunne ikke vært meg mindre interessant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Eva Sofie skrev:

Ja, men dette med å kunne se hvem som har vært inne på journalen... Det må jeg ærlig innrømme at jeg ikke skjenker en tanke når jeg er inne og leser mine journaler på Helsenorge som da gjelder somatiske ting. Det kunne ikke vært meg mindre interessant :)

Ja sånn sett. Ja der må jeg innrømme at jeg flere ganger har spurt min behandler, men det er fordi jeg har sett at en psykiater på en helt annen avdeling har vært inne i journalen, men da ikke nødvendigvis åpnet dokumenter. Da har vi funnet en logisk forklaring som at vedkommende kanskje hadde bakvakt den helgen jeg ble lagt inn. Men jeg ser jo også at omtrent alle de ansatte er inne og leser. De som ikke er i teamet mitt, ekstravakter, studenter etc. Jeg er usikker på hvor nødvendig det er at de leser ut over det de får høre i rapporten. Samtidig så bryr det meg egentlig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

at de fortsatt driver å skriver på journalen til en som var innlagt i 3 dager nesten 2 uker etter utskrivelsen er jo helt utrolig! 

Anonymkode: 1ac3a...721

du undervurderer mengden dokumentasjon som følger av en innleggelse.

Anonymkode: 3ca38...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Jeg har mange ganger tenkt om det virkelig er til det beste for oss pasienter, og særlig innen psykiatrien, at vi har tilgang på vår egen journal. Det kan synes som om det fører til mye uro og grubling hos enkelte her på DOL i hvert fall for ting som egentlig er unødvendig. Selv er jeg glad jeg ikke har tilgang til min egen journal hos terapeuten fordi jeg går til privat avtalespesialist. Jeg tror ikke jeg hadde ønsket å vite hva han noterer ned om meg etter samtalene. I somatikken blir det litt annerledes. Der er det mer objektivt og det handler ikke i like stor grad om deg som person og menneske, men kroppen din og et konkret problem.

Samme her. Jeg går også til avtalespesialist, og er utrolig glad for at jeg ikke har tilgang til min psykiatere notater. 

Anonymkode: 79049...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så dersom man forteller at noe er feil til legen som jobber ved d psykiatriske sykehuset på er innlagt at noe i journalen er feil, så kan de altså bare endre det uten at man er nødt til å sende inn en klage?

Anonymkode: cbca7...2ed

Ja, det kan de. Jeg har gjort det utallige ganger, og vi satte pris på slike korrigeringer. Det er så lett å huske/gjøre feil.

Bare i min egen journal sto det at mor og far var død av hjerteinfarkt, mens jeg hadde sagt morfar.

Noe annet er det dersom det er uenighet om noe, f.eks. diagnose. Da kan løsningen bli at en skriver noe slikt: "Sykehuset mener at pasienten oppfyller kravene til diagnose Fxx.xx fordi .......... Pasienten mener dette ikke er korrekt og mener diagnosen er Fzz.zz fordi....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
11 minutter siden, kupton skrev:

Ja, det kan de. Jeg har gjort det utallige ganger, og vi satte pris på slike korrigeringer. Det er så lett å huske/gjøre feil.

Bare i min egen journal sto det at mor og far var død av hjerteinfarkt, mens jeg hadde sagt morfar.

Noe annet er det dersom det er uenighet om noe, f.eks. diagnose. Da kan løsningen bli at en skriver noe slikt: "Sykehuset mener at pasienten oppfyller kravene til diagnose Fxx.xx fordi .......... Pasienten mener dette ikke er korrekt og mener diagnosen er Fzz.zz fordi....

Og i min journal står det (sikkert fortsatt iom at jeg ikke har brydd meg om å påpeke det) at jeg ble syk etter å ha vært i et land jeg aldri har vært i. Husker ikke hvilket land det var nå, men det ligger i Asia. Jeg hadde vært i mellom-Amerika, så verdensdelen var også feil. 

Ellers er det mye rart å lese når man leser gjennom journalen sin. F.eks etter et besøk hos gynekologen. Hun spør: har du vekselvis hard og løs avføring ? Jeg tenker. Har jeg det ? Jo kanskje, alle har jo det fra tid til annen.

Så ender det opp slik i journalen: Pasienten har vekselvis hard og løs avføring. 

Og så spør hun videre: Har du svettetokter? Jeg svarer: Ja, jeg har begynt med litt svettetokter innimellom.

I journalen står det slik: Pasienten har en del plager med svettetokter.

Osv osv. 

Jeg kom dit ganske frisk føler jeg. Jeg ønsket bare østrogentabletter fordi jeg følte sexlysten hadde begynt å dale litt , men kom ut derifra ganske så sykeliggjort i journalen.

Egentlig har jeg mest lyst til å slette hele journalen og skrive den selv, så blir den i hvert fall riktig 🙂

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først deler slike historier. Da jeg ble innlagt for kirurgi to måneder etter infarktet, hadde legen fra Syria/Sverige skrevet: Han har tatt det helt med ro, kun drevet med skogsarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
5 minutter siden, kupton skrev:

Når vi først deler slike historier. Da jeg ble innlagt for kirurgi to måneder etter infarktet, hadde legen fra Syria/Sverige skrevet: Han har tatt det helt med ro, kun drevet med skogsarbeid.

Ha ha, den var bra 🙂 Håper det går bra med deg nå etter infarktet 🙂

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...