Gå til innhold

Private psykologer er noen ordentlige slabbedasker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bare sitter der å "mhmhmm", "javel" eller sier ingenting. De gidder aldri komme med noe selv. En må virkelig være god til å holde en samtale gående for å kunne fylle en time, da de aldri kommer med noen oppfølgingsspørsmål, aldri kommer med tips og råd, aldri spør om noe, aldri kommer med ideer til hva snakke om, aldri forteller noe selv.

Enten så er dette en måte psykologen bruker for å prøve å bli kvitt meg eller så er han en skikkelig slabbedask! Kanskje derfor han valgte å bli privat?

Anonymkode: ec354...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare sitter der å "mhmhmm", "javel" eller sier ingenting. De gidder aldri komme med noe selv. En må virkelig være god til å holde en samtale gående for å kunne fylle en time, da de aldri kommer med noen oppfølgingsspørsmål, aldri kommer med tips og råd, aldri spør om noe, aldri kommer med ideer til hva snakke om, aldri forteller noe selv.

Enten så er dette en måte psykologen bruker for å prøve å bli kvitt meg eller så er han en skikkelig slabbedask! Kanskje derfor han valgte å bli privat?

Anonymkode: ec354...500

Det er forskjell på dynamisk psykoterapi og kognitiv psykoterapi. Du har nok begynt hos en psykodynamiker hvis oppgave bare er å lytte. 

Anonymkode: 3f51a...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare sitter der å "mhmhmm", "javel" eller sier ingenting. De gidder aldri komme med noe selv. En må virkelig være god til å holde en samtale gående for å kunne fylle en time, da de aldri kommer med noen oppfølgingsspørsmål, aldri kommer med tips og råd, aldri spør om noe, aldri kommer med ideer til hva snakke om, aldri forteller noe selv.

Enten så er dette en måte psykologen bruker for å prøve å bli kvitt meg eller så er han en skikkelig slabbedask! Kanskje derfor han valgte å bli privat?

Anonymkode: ec354...500

Jeg opplevde det samme med psykologen jeg fikk på DPSen. Jeg opplevde det samme med psykiater med avtale. Så har jeg siden gått hos en annen psykolog på en annen DPS og en annen psykolog med avtale og opplevd det helt motsatte. Tror det er litt tilfeldig. 

Anonymkode: 1829f...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martine

Psykologer er like forskjellig som alle andre mennesker.

Har akkurat startet hos en privat med avtale og jeg har en helt annen opplevelse enn deg. 

Endret av Martine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det triste  er at det er så tilfeldig hva du får. Noen ganger kan antall behandlere og hvor lang tid man har hatt i systemet være misvisende. Systemet er ikke så opptatt av kvaliteten på behandlingen men veldig opptatt av å regne tiden man har vært i behandling. 

Anonymkode: 1829f...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forsøkte meg hos psykolog da jeg var 18. Dette var privat psykolog. Han var slik du beskriver. Så jeg avsluttet etter tre timer. Var bare "hmmm" og "uff". Måtte ligge på en sofa også (!). Så jeg trodde det var slik det var hos psykologer og la det på hylla. Var 25 eller 26 før jeg oppsøkte psykolog igjen og da var jeg mye mye sykere. 

Har ikke møtt noen behandlere med slik tilnærming siden, men har ikke vært full klaff med alle likevel. Kun to stk har jeg virkelig følt at det har fungert med. Så hvem man har som behandler har utrolig mye å si for om man får noe ut av behandlingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan kun huske å ha hatt en "hm"-terapeut - og jeg har hatt 13 ulike terapeuter opp igjennom årenes løp (18 år i psykiatrien). Jeg husker det som utrolig demotiverende å gå til, men på den tiden var jeg også tungt medisinert på både antipsykotiske og beroligende medisiner.

Han jeg går til nå, som for øvrig er privat avtalespesialist, har en klar forventning til meg at jeg stiller forberedt til timene med en plan for hva jeg ønsker å ta opp i timene. Gjør jeg ikke dette, går jeg ut av timen med en følelse av at jeg like gjerne kunne ha blitt hjemme, for han selv tar lite initiativ til emner. Jeg tror han er opptatt av at jeg skal føle at det nå er jeg som har kontroll over egen situasjon og ikke andre som det en gang var i overgrepssituasjoner. Om jeg ikke stiller forberedt, kan det nok lett bli "hm"-tendenser på ham også, men da får jeg selv heller ikke noe konstruktivt ut av timen fordi jeg ikke har lagt noen plan for hva jeg ønsker å ta opp i timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som sier "hja" på innpust hvert tiende sekund og folk som ikke klarer å bruke 'i forhold til' riktig, burde vært plassert i arbeidsleir på landsbygda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på dynamisk psykoterapi og kognitiv psykoterapi. Du har nok begynt hos en psykodynamiker hvis oppgave bare er å lytte. 

Anonymkode: 3f51a...684

Mange psykodynamikere i dag deltar mer aktivt i samtalen, heldigvis. Og er man «heldig» treffer man på en som ikke er redd for å vippe pasienten ut av komfortsonen, heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...