Gå til innhold

Hormonspiral mot pms -43 år


Tux1

Anbefalte innlegg

 

Jeg ble operert for endometriose og nyoperert i 2005 - i ledd av utredning for barnløshet. 
2 barn født med keisersnitt i 2006 og 2008. Ble etter siste barn sterilisert da jeg også under begge svangerskapene var inneliggende med hyperemesis.

Har alltid vært plaget med menssmerter, ømme og hovne bryster før barna ble født. Og husker hele ungdomstiden med menssmerter og kvalme. Nå har det endret seg: De siste 3 år - fra dagen jeg fylte 40, har jeg hatt forskjellige fysiske plager -angst, hjertebank med brystsmerter, høy puls Og lavt BT, nedstemthet, myyye hodepine og kvalme, muskelspenninger i rygg og nakke, humørsvingninger osv. 1-14 dager før mens, får jeg kraftig hodepine som ikke Paracet tar, kvalme og magevondt. Er ofte sengeliggende.
 

Har vært til hjerteutredning (uten funn - CT coronar, sykkeltest og 24-timers EKG) fjernet galleblære OKT-19. Er mye sykemeldt fra min nattstilling pga kvalme og hodepine. Vet ikke om dette kan relateres galleblære. Går PR i dag på zofran smeltetablett hver dag. B-vit mangel for 1 år siden. Fikk triobe som en kur på 4 mnd. Har jernmangel-anemi som jeg har vært plaget med siden 2 års alder - aldri utredet. Men så lenge jeg tar jerntilskudd 1-2 ganger i året, har jeg fungert.

Var til celleprøve i går og ble overrasket over at gynekologen ville sette inn mirena spiral. Ja ble overrasket fordi jeg har tenkt på dette som prevensjonsmiddel..for det trenger jo ikke jeg som er sterilisert. Og at alle mine fysiske og psykiske plager faktisk kan være pms?! Jeg har jo faktisk vært syk i 3 år nå - nesten konstant.. Selv om selve menstruasjonen ikke et noe problem - blør mest på dag 2, men ikke mye. Er ferdig med mens på dag 4/5
Men for en test, ville gynekologen at jeg skulle ta 3 mnd med microgynon for å så sette inn mirena spiral.

Har sjekket litt rundt dette det siste døgnet og ser jo at hormonspiral blir brukt mot pms-plager. 
Så løp jeg på en jeg kjenner rett etter us i går. Hun er 38 år og hadde fått en hormonspiral som har bare ett hormon i seg. Den kom ut i 2017, men hun husker ikke navnet. 

Som sykepleier og de siste årene med en uro og angstfølelse, nærmest hypokonder, er jeg blitt reddere og reddere å ta nye medikamenter.. Og det er umulig å få tak i min gynekolog utenom time (har ventet 6 mnd på celleprøvetime) Jeg ble så paff og hadde ingen spørsmål i går. Fikk heller ikke fortalt om alt jeg forteller her nå. Derfor spør jeg her inne.

Hvorfor ta microgynom i min alder? Tenker blodpropp. Er det ikke liksågreit å bare sette inn spiral?

Hvorfor er ett hormon i spiral bedre enn to?

Hva kan jeg forvente med tanke på pms? 
Forsvinner kvalme og hodepine?
 

Hva ville du/dere anbefalt meg til å gjøre?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Tux1 skrev:

Hva ville du/dere anbefalt meg til å gjøre?

Det er dessverre ingen gynekolog som svarer her inne lengre. Hva med en time hos privat gynekolog? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...