Gå til innhold

Gi bud på leilighet


Marye

Anbefalte innlegg

Spørr her da jeg ikke får kontakt med vergen min.

jeg har solgt boligen min og har dermed med god margin råd til en mindre, billigere leilighet i en annen by. 
men overtakelse er ikke for 17.04.20

Kan jeg da by på andre leiligheter med overtakelse etter 17.04.20 

budet blir gyldig? Må man få noe bevis på at man Har solgt/har midler til å kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ha finansieringsbevis for å kunne legge inn bud på ny leilighet. Det skal ikke by på problemer å få dette, du må bare sørge for dokumentasjon på at du har solgt den du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Marye skrev:

Spørr her da jeg ikke får kontakt med vergen min.

jeg har solgt boligen min og har dermed med god margin råd til en mindre, billigere leilighet i en annen by. 
men overtakelse er ikke for 17.04.20

Kan jeg da by på andre leiligheter med overtakelse etter 17.04.20 

budet blir gyldig? Må man få noe bevis på at man Har solgt/har midler til å kjøpe?

Kontakt banken din for å få et finabsieringsbevis, det holder ikke at sier du har penger på konto. Men om du kjøper en leilighet med overtagelse etter 17/4, hvor skal du bo i mellomtiden da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Lillemus skrev:

Kontakt banken din for å få et finabsieringsbevis, det holder ikke at sier du har penger på konto. Men om du kjøper en leilighet med overtagelse etter 17/4, hvor skal du bo i mellomtiden da? 

I boligen min. Jeg hadde to. 
men jeg får jo ikke penger på konto før overtakelse 17.04.20

Kan jeg by likevel siden oppgjøret er før overtakelse på den nye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Marye skrev:

Er ikke finansieringsbevis for de som trenger lån? Jeg har ikke noe lån og behøver bare dokumentasjon på at jeg har solgt 

Nei, om du ikke har/skal ha lån, trenger du ikke finansieringsbevis. Det vil trolig være tilstrekkelig at eiendomsmegleren til den leiligheten du vil by på kontakter banken din (og evt. megler som solgte leiligheten din om ikke banken har full oversikt), for  at du skal kunne legge inn bud på ny. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Marye skrev:

Er ikke finansieringsbevis for de som trenger lån? Jeg har ikke noe lån og behøver bare dokumentasjon på at jeg har solgt 

Du trenger ett eller annet bevis du kan vise megleren som viser at du snart har penger på konto. Megler kan ikke ta det for god fisk om du bare sier det. Han må vel få tillatelse til å hente info fra din bank eller noe. Kontakt banken din så får du nok et bevis på at det er penger på vei etterhvert. :) Det er ikke første gangen dette skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lillemus skrev:

Du trenger ett eller annet bevis du kan vise megleren som viser at du snart har penger på konto. Megler kan ikke ta det for god fisk om du bare sier det. Han må vel få tillatelse til å hente info fra din bank eller noe. Kontakt banken din så får du nok et bevis på at det er penger på vei etterhvert. :) Det er ikke første gangen dette skjer.

Jeg har bare dokumentasjon på salget Med kjøpskontrakten 

banken vet jo ikke at penger er på vei om to mnd 

Endret av Marye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Marye skrev:

Jeg har bare dokumentasjon på salget Med kjøpskontrakten 

banken vet jo ikke at penger er på vei om to mnd 

Det har du jo rett i! Vis frem kjøpskontrakten til megler, de er vant til dette og vet hvordan det gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lillemus skrev:

Det har du jo rett i! Vis frem kjøpskontrakten til megler, de er vant til dette og vet hvordan det gjøres.

Takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marye skrev:

Spørr her da jeg ikke får kontakt med vergen min.

jeg har solgt boligen min og har dermed med god margin råd til en mindre, billigere leilighet i en annen by. 
men overtakelse er ikke for 17.04.20

Kan jeg da by på andre leiligheter med overtakelse etter 17.04.20 

budet blir gyldig? Må man få noe bevis på at man Har solgt/har midler til å kjøpe?

Har du lov til å by uten å snakke med vergen?

Anonymkode: 06d5b...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Marye skrev:

Spørr her da jeg ikke får kontakt med vergen min.

jeg har solgt boligen min og har dermed med god margin råd til en mindre, billigere leilighet i en annen by. 
men overtakelse er ikke for 17.04.20

Kan jeg da by på andre leiligheter med overtakelse etter 17.04.20 

budet blir gyldig? Må man få noe bevis på at man Har solgt/har midler til å kjøpe?

Neppe. Når du legger inn bud må du oppgi bank og bank-kontakt. Megler sjekker med banken om du har dekning, evt lovnad om banklån i orden. Om du ikke har dette ugyldigføres budet.

Ps. Oppgjør etter salg kommer ikke på din konto før et par uker etter overdragelse. Dersom banken vurderer at du vil bli likvid på sikt vil de kunne gi deg lånegaranti før oppgjøret er på plass. Ettersom du har verge vil banken involvere verge før dette kan komme i orden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Lillemus skrev:

Det har du jo rett i! Vis frem kjøpskontrakten til megler, de er vant til dette og vet hvordan det gjøres.

Dette stemmer ikke. Megler kan jo ikke vite om alle pengene etter salg skal dekke gjeld feks. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marye skrev:

Jeg har bare dokumentasjon på salget Med kjøpskontrakten 

banken vet jo ikke at penger er på vei om to mnd 

Dette er ikke tilstrekkelig. Dette dokumenterer bare at du har solgt noe, ikke at du er likvid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kayia skrev:

Dette stemmer ikke. Megler kan jo ikke vite om alle pengene etter salg skal dekke gjeld feks. 

Megler må vel foreta en kredittsjekk (?) for å sjekke om vedkommende har gjeld. Men du har rett i at megler ikke kan vite hva TS har tenkt å bruke pengene på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eiendomsmegler kan gi deg svar på om du trenger finanseringsbevis fra banken, eller om det holder med salgskontrakt og kredittsjekk.  Du kan helt sikkert by på leiligheter med overtakelse etter 17. april, det er ikke så lenge til.  Jeg vil tro at du må avklare dette med vergen din i hvert fall hvis du ikke har økonomisk myndighet.

Anonymkode: 0eed9...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lillemus skrev:

Megler må vel foreta en kredittsjekk (?) for å sjekke om vedkommende har gjeld. Men du har rett i at megler ikke kan vite hva TS har tenkt å bruke pengene på. 

Nei, det er bare banken(e) som kan vite om selger er kredittverdig.

Selger får aldri penger etter et salg cash i konvolutt eller noe, pengene må gå innom en konto, og kontonr/bank som mottar oppgjøret oppgis til meglerhuset (evt advokaten) som er ansvarlig for salget.

I tillegg til innskudd må Ts legge fram skattemelding, slik at banken kan vite om kunden har gjeld et annet sted enn i banken som mottok oppgjøret.

Jeg har kjøpt og solgt flere ganger de siste årene, så jeg vet med sikkerhet at TS må vente til det er foretatt kredittvurdering, det holder ikke å dokumentere et salg. Her er det en verge inn i bilde i tillegg, og vedkommende må nok også uttale seg før et bud kan godkjennes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...