Gå til innhold

Er dette helt ulovlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leste en artikkel om at mor og stesønn hadde sex. Han var over 18! Det stod at han hadde lov å ha sex med henne, ikke omvendt. Tenker hvis en stesønn har passert 25, så har hun fortsatt ikke lov? Høres ut som "stebarnet" alltid er et barn, men de blir jo selvstendige og ansvarsbevisste de også. Vet det etisk ikke er greit. Jeg har en stebror jeg har rotet med🙉🙉 Ingen regler rundt dette. 

Så hvor forbudt er dette? Svar anyone?

Anonymkode: 22924...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste en artikkel om at mor og stesønn hadde sex. Han var over 18! Det stod at han hadde lov å ha sex med henne, ikke omvendt. Tenker hvis en stesønn har passert 25, så har hun fortsatt ikke lov? Høres ut som "stebarnet" alltid er et barn, men de blir jo selvstendige og ansvarsbevisste de også. Vet det etisk ikke er greit. Jeg har en stebror jeg har rotet med🙉🙉 Ingen regler rundt dette. 

Så hvor forbudt er dette? Svar anyone?

Anonymkode: 22924...6e4

Er det du som kjører den andre sex-og-stesønn-tråden også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kayia skrev:

Er det du som kjører den andre sex-og-stesønn-tråden også? 

Nei? Hvem sier det..? Jeg lurer på dette ang noe jeg leste. Forøvrig hatt sex med en tidligere stebror, men det er forsvarlig så lenge vi begge er i 20-årene. Vi har heller ingen kontakt nå..

Anonymkode: 22924...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei? Hvem sier det..? Jeg lurer på dette ang noe jeg leste. Forøvrig hatt sex med en tidligere stebror, men det er forsvarlig så lenge vi begge er i 20-årene. Vi har heller ingen kontakt nå..

Anonymkode: 22924...6e4

Det er ingen som har sagt det, da hadde jeg jo ikke spurt? Jeg spurte fordi det er litt for tilfeldig at to personer er så opptatt av dette på samme tid.

Sex med en ste er neppe ulovlig, men etikken er svært tvilsom. I min verden er det et tegn på at noe er riv ruskende gæli dersom man tenner på en ste, emosjonelt eller relasjonelt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste en artikkel om at mor og stesønn hadde sex. Han var over 18! Det stod at han hadde lov å ha sex med henne, ikke omvendt. Tenker hvis en stesønn har passert 25, så har hun fortsatt ikke lov? Høres ut som "stebarnet" alltid er et barn, men de blir jo selvstendige og ansvarsbevisste de også. Vet det etisk ikke er greit. Jeg har en stebror jeg har rotet med🙉🙉 Ingen regler rundt dette. 

Så hvor forbudt er dette? Svar anyone?

Anonymkode: 22924...6e4

Ja, vi vet det kjendelig når det er skoleferie.

Anonymkode: 02cfa...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Kayia skrev:

Det er ingen som har sagt det, da hadde jeg jo ikke spurt? Jeg spurte fordi det er litt for tilfeldig at to personer er så opptatt av dette på samme tid.

Sex med en ste er neppe ulovlig, men etikken er svært tvilsom. I min verden er det et tegn på at noe er riv ruskende gæli dersom man tenner på en ste, emosjonelt eller relasjonelt.

 

Det er da slettes ikke rart om en gutt tenner på sin stesøster/stemor (hvis hun er ung, som mange idag er), det er ingen beslektskap eller har noen form genetisk sammengeng. At det kan skape konflikt i fanilie er utfordringen. Hvem som helst kan ha sex, så lenge begge er voksne og ikke i samne genetisk familie. 

Stesøsken kan møtes i senere tid. Også hvis foreldrene har dratt ifra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, S87s skrev:

Det er da slettes ikke rart om en gutt tenner på sin stesøster/stemor (hvis hun er ung, som mange idag er), det er ingen beslektskap eller har noen form genetisk sammengeng. At det kan skape konflikt i fanilie er utfordringen. Hvem som helst kan ha sex, så lenge begge er voksne og ikke i samne genetisk familie. 

Stesøsken kan møtes i senere tid. Også hvis foreldrene har dratt ifra hverandre.

Ja det er svært mange varianter av både tenningsmønster og reaksjonsformer i dag, men jeg gjentar - i min verden er dette hverken vanlig eller naturlig. Jeg kjenner mange med ste-relasjoner i form av stesøsken eller steforeldre men kjenner faktisk ikke en eneste en som har vært i situasjoner som de du beskriver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kayia skrev:

Ja det er svært mange varianter av både tenningsmønster og reaksjonsformer i dag, men jeg gjentar - i min verden er dette hverken vanlig eller naturlig. Jeg kjenner mange med ste-relasjoner i form av stesøsken eller steforeldre men kjenner faktisk ikke en eneste en som har vært i situasjoner som de du beskriver. 

Kanskje fordi det er så tabutema. Jeg og min tidligere stebror var helt normale da vi bodde annenhver uke med hverandre. Det er nå i ettertid vi har hatt sex og flørtet. Kan ikke forstå hvorfor det skal være så ubegripelig. 

Anonymkode: 22924...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Kayia skrev:

Ja det er svært mange varianter av både tenningsmønster og reaksjonsformer i dag, men jeg gjentar - i min verden er dette hverken vanlig eller naturlig. Jeg kjenner mange med ste-relasjoner i form av stesøsken eller steforeldre men kjenner faktisk ikke en eneste en som har vært i situasjoner som de du beskriver. 

Nå er det vel tvilsomt om noen i din verden hadde snakket høyt om at de tenner på noen i en ste relasjon. Det er kanskje noe de ikke ønsker å dele med deg.

Anonymkode: 8f0da...d2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Dorthe skrev:

Det er ikke lov å ha sex med noen dersom man ansees for å være i en av foreldrenes sted.

Vis til lovtekst. Forutsatt at begge er myndige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår ikke problemet. Hvis begge er voksne, noe begge er - som stemor eller stesøster , så er det lov å ha sex. Ingen regler for sex rundt voksne myndige personer. Ikke er det innavl og ikke er man i kjødelig fam. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Kayia skrev:

Hvorfor er det så tabubelagt da tror du?

Fordi det høres kanskje ikke helt vanlig ut å ha sex med sin stemor eller stesøster. Samme med kusine og fetter,  men alikavel ingen regler rundt dette. Det er derimot forbudt å ha sex med sin biologiske sønn eller bror. Naturligvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, S87s skrev:

Fordi det høres kanskje ikke helt vanlig ut å ha sex med sin stemor eller stesøster. Samme med kusine og fetter,  men alikavel ingen regler rundt dette. Det er derimot forbudt å ha sex med sin biologiske sønn eller bror. Naturligvis. 

hvorfor er du så opptatt av dette?

 

Anonymkode: 02cfa...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

 

Straffelovens §§ 197, 198 og 199 omhandler incest:[1]

 

§197: seksuell omgang med person i nedadstigende linje, herunder adopterte etterkommere, straffes med fengsel i inntil 5 år.

§198: samleie med bror eller søster straffes med fengsel i inntil 1 år. Personer under 18 år skal ikke straffes.

§199: seksuell omgang med fosterbarn, pleiebarn, stebarn eller andre barn som står under noens omsorg, myndighet eller oppsikt, straffes med fengsel inntil 5 år. På samme måte straffes den som skaffer en annen seksuell omgang med noen som han selv står i et slikt forhold til

 

Paragraf gjør meg usikker på om det er så enkelt som @kupton sier. Hvis et stebarn på 18 bor hjemme kan man vel si at han er under stemors omsorg og oppsikt? Det handler i såfall om at noen misbruker en posisjon, litt på linje med sjef/ansatt eller lege/ pasient. Da er ikke alt lov mellom myndige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gargamel skrev:

 

Straffelovens §§ 197, 198 og 199 omhandler incest:[1]

 

§197: seksuell omgang med person i nedadstigende linje, herunder adopterte etterkommere, straffes med fengsel i inntil 5 år.

§198: samleie med bror eller søster straffes med fengsel i inntil 1 år. Personer under 18 år skal ikke straffes.

§199: seksuell omgang med fosterbarn, pleiebarn, stebarn eller andre barn som står under noens omsorg, myndighet eller oppsikt, straffes med fengsel inntil 5 år. På samme måte straffes den som skaffer en annen seksuell omgang med noen som han selv står i et slikt forhold til

 

Paragraf gjør meg usikker på om det er så enkelt som @kupton sier. Hvis et stebarn på 18 bor hjemme kan man vel si at han er under stemors omsorg og oppsikt? Det handler i såfall om at noen misbruker en posisjon, litt på linje med sjef/ansatt eller lege/ pasient. Da er ikke alt lov mellom myndige. 

Takk.  Jeg har faktisk vært tilstede i en rettssak hvor stefar ble dømt for å ha hatt seksuell omgang med ett barn på 22 år som ikke engang bodde hjemme, men som hadde det når de møttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Dorthe skrev:

Takk.  Jeg har faktisk vært tilstede i en rettssak hvor stefar ble dømt for å ha hatt seksuell omgang med ett barn på 22 år som ikke engang bodde hjemme, men som hadde det når de møttes.

Et barn på 22år?! Hva snakker du om?

Da er man voksen og i god stand til å ta vare på seg selv. Man kan også velge å ha sex med hvem som helst over 16/18år. Alle er "barn" av noen og barna sier foreldrene mine om meg og mine søsken også, selv om vi er 30+. Man er barn når man er under 18. 18år er fortsatt ung og man er ung-voksen. Jeg vil si at fra 20år er man voksen. 

Anonymkode: 22924...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det vel tvilsomt om noen i din verden hadde snakket høyt om at de tenner på noen i en ste relasjon. Det er kanskje noe de ikke ønsker å dele med deg.

Anonymkode: 8f0da...d2f

Good one. Sier seg selv😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...