Gå til innhold

Trygdet - Flytte til Sverige


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er dessverre uføretrygdet

Har tanke om å flytte på meg og vurderer Sverige

Noen som har flyttet og som kan fortelle meg hvordan det fungerer ifht trygd, skatt osv?

Hvordan er det med andre land?

Takk

Anonymkode: 745ef...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd

"Flytting til utlandet kan ha betydning for beløpet du får utbetalt fra NAV. Hvis du flytter til et annet  EØS-land får du som hovedregel med deg uføretrygden. Dette gjelder ikke hvis du er flyktning. Mottar du uføretrygd med rettighet som ung ufør, kan det være deler av uføretrygden du ikke får med deg når du flytter til et annet EØS- land. Det er spesielle regler også hvis du flytter utenfor EØS. Du kan lese mer om utenlandsopphold under "Internasjonalt"."

Anonymkode: 39863...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du å bo langs grensen? Eller type flytte til østkysten av Sverige?

 

Noen av grenseområdene til Sverige er billige, type Magnor og slike ting, da får du full trygd, samtidig som du kan handle billig noen kilometer unna i Sverige.

Anonymkode: cc8b3...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke dette. Leser at vi beholder trygd når flytting til feks Sverige og at vi betaler skatt til det landet vi får lønn/trygd fra, og ikke begge land. Men så kom jeg på at jeg har en utflyttet venninde og spør da henne hvordan hun opplever livet i Sverige. Hun kan fortelle at hun skatter ca 20 prosent til Norge men at hun også skatter ca 20 prosent til Sverige. Hun skatter dermed til begge land og det til sammen en 40 prosent. Det er jo litt vilt. Videre kan hun fortelle at helsetilbudet er veldig dårlig, det er vanskelig å få legetimen, timene og medisiner er dyrt. Hun finner det ikke lett nok for seg til å fortsette og skal dermed flytte tilbake til Norge igjen. Skuffende å høre, jeg trodde det var enklere?

Anonymkode: 745ef...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...