Gå til innhold

Psykiater/psykolog?


Fru2020

Anbefalte innlegg

Jeg har i to år gått til en psykolog som jeg hadde veldig god kjemi med. Nå har jeg begynt hos psykiater og synes det er veldig annerledes. Skyldes det personlighetene deres eller et det en forskjell på psykolog og psykiater?

Noen som har erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt to psykologer og to psykiatere. Tror nok kjemien mellom dere går mest ut på hvordan dere "klaffer" ilag mtp feks personlegdommen til dere begge. Jeg likte feks den ene psykologen kjempe godt, men ikke den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen behandlere er like.

Anonymkode: ce724...76f

Nei, det er helt sant. Men jeg lurer litt på om noen har erfaringer med at de har forskjellige tilnærmingsmåter. Psykiatere har jo medisinsk bakgrunn og mindre utdanning i psykologi enn psykologer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fru2020 skrev:

Jeg har i to år gått til en psykolog som jeg hadde veldig god kjemi med. Nå har jeg begynt hos psykiater og synes det er veldig annerledes. Skyldes det personlighetene deres eller et det en forskjell på psykolog og psykiater?

Noen som har erfaringer?

Det tror jeg du vet utmerket godt selv hva forskjellen er. Psykiater går man til om man primært trenger medisiner. Psykologer går man til om det er samtaleterapi. Begge to kan gå til fastlegen å få medisiner utskrevet

Anonymkode: e0fef...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg du vet utmerket godt selv hva forskjellen er. Psykiater går man til om man primært trenger medisiner. Psykologer går man til om det er samtaleterapi. Begge to kan gå til fastlegen å få medisiner utskrevet

Anonymkode: e0fef...6af

Jeg har medisinene jeg trenger, det er fastlegen som er ansvarlig for mine medisiner. Da jeg ble byttet over (pga at psykologen min sluttet) hadde det ingenting med at jeg trengte medisiner å gjøre. Jeg vet selvfølgelig at den ene har legebakgrunn og den andre ikke. Det er jo åpenbart. Jeg lurer derimot om noen som har erfaring med begge har lagt merke til denne forskjellen i deres tilnærmingsmåte i samtaleterapi.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, J.R. skrev:

Jeg har hatt to psykologer og to psykiatere. Tror nok kjemien mellom dere går mest ut på hvordan dere "klaffer" ilag mtp feks personlegdommen til dere begge. Jeg likte feks den ene psykologen kjempe godt, men ikke den andre.

Jeg tror også kjemien har mest å si, jeg er bare redd psykiateren skal fokusere mest på medisinsk behandling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fru2020 skrev:

Jeg tror også kjemien har mest å si, jeg er bare redd psykiateren skal fokusere mest på medisinsk behandling

Jeg skjønner bekymringen din. Men vil tro de fleste psykiaterene bare bruker medisin når de mener det er nødvendig og faglig begrunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En psykiater har lenger utdanning enn en psykolog. Skal man sammenligne så må man sammenligne psykiater og psykologspesialist. 

Min erfaring er at kjemien er det aller viktigste. Nå har jeg fått best hjelp av en psykologspesialist, men det tror jeg ikke har med utdanningen i seg selv å gjøre. 

Mitt inntrykk er at dagens psykiatere ikke bare er opptatt av å medisinere folk, men bruke tid på samtaleterapi og unngå medisiner hvis det er mulig. Akkurat som at når jeg har trengt medisiner og ikke bare klarer meg med samtaleterapi så har psykologen min satt opp møte med psykiater. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Jeg har gått til begge deler. Psykiatere kan være minst like gode samtaleterapeuter som psykologer. Og hvis man trenger medisiner i tillegg er det jo bare en fordel å gå til psykiater.

Kanskje denne psykiateren bruker en annen metode enn psykologen du gikk til. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

(.....)

Kanskje denne psykiateren bruker en annen metode enn psykologen du gikk til. 

 

Kan veldig godt være at det bare er uvant for meg å jobbe på denne måten ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...