Gå til innhold

Poenget med innleggelse ved suicidalitet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig poenget med akutt innleggelse ved suicidalitet? Når en person med eupd har blitt innlagt for xx gang pga suicidalitet, er det hensiktsmessig å innlegge personen enda en gang da?

Anonymkode: 50964...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fastnick
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er egentlig poenget med akutt innleggelse ved suicidalitet? Når en person med eupd har blitt innlagt for xx gang pga suicidalitet, er det hensiktsmessig å innlegge personen enda en gang da?

Anonymkode: 50964...d1a

Poenget er vel å passe på vedkommende til den verste krisa er over.

Tror "de lærde" har kommet fram til at innleggelser helst bør unngås hos pasienter med EUPF. Hvis de må legges inn så er det kun veldig kort tid. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva er egentlig poenget med akutt innleggelse ved suicidalitet? Når en person med eupd har blitt innlagt for xx gang pga suicidalitet, er det hensiktsmessig å innlegge personen enda en gang da?

Anonymkode: 50964...d1a

Nei. Når personen ikke har tatt selvmord de andre 15. gangene hen har blitt innlagt så viser det bare at det er rett av helsevesenet å ikke innlegge personen da personen enda ikke har tatt selvmord.

Anonymkode: a0ac8...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver her så jeg har ikke tatt selvmord enda, men jeg har ørten innleggelser bak meg pga suicidalitet. Jeg pleier selv å ta kontakt med helsevesenet når jeg føler jeg er i ferd med å miste kontrollen. Da får jeg en kort innleggelse for stabilisering. Jeg er overbevist om at det har reddet livet mitt. 

Selv om man ikke har lykkes med selvmordsforsøk tidligere, eller ikke prøvd så skal det bare en gang til for å lykkes. Korte stabiliseringsopphold kan være nøkkel til overlevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Fru2020 skrev:

Jeg skriver her så jeg har ikke tatt selvmord enda, men jeg har ørten innleggelser bak meg pga suicidalitet. Jeg pleier selv å ta kontakt med helsevesenet når jeg føler jeg er i ferd med å miste kontrollen. Da får jeg en kort innleggelse for stabilisering. Jeg er overbevist om at det har reddet livet mitt. 

Selv om man ikke har lykkes med selvmordsforsøk tidligere, eller ikke prøvd så skal det bare en gang til for å lykkes. Korte stabiliseringsopphold kan være nøkkel til overlevelse.

Har du eupf?

Anonymkode: 82601...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du eupf?

Anonymkode: 82601...cd4

Selvfølgelig har hun det. Det som kjennetegner eupd er å ha hyppige selvmordstrusler, suicidal adtferd og selvskading. 

Anonymkode: a0ac8...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig har hun det. Det som kjennetegner eupd er å ha hyppige selvmordstrusler, suicidal adtferd og selvskading. 

Anonymkode: a0ac8...a77

Ja, når en person vil bli innlagt for selvmordstanker for 20. gang så kan man jo lure på hvor suicidal vedkommende egentlig er.

Anonymkode: 50bdb...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig har hun det. Det som kjennetegner eupd er å ha hyppige selvmordstrusler, suicidal adtferd og selvskading. 

Anonymkode: a0ac8...a77

Har du mye imot mennesker med eupf eller eupd som du kaller det. Det kan virke sånn. 

Anonymkode: 82601...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det slik at jeg har flere diagnoser og det er i sykdomsfaser/destabiliserende faser av disse at jeg trenger og får innleggelse. Da trumfer det at jeg har EUPF. Jeg har ganske god kontroll på destruktiviteten utenom disse sykdomsfasene, jeg pleier heller ikke be om innleggelse "bare" fordi jeg har selvmordstanker. Har heller ikke hatt type 20 forsøk og det går lenger og lenger tid mellom hver gang. 

Man må se på helhetsbildet. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, når en person vil bli innlagt for selvmordstanker for 20. gang så kan man jo lure på hvor suicidal vedkommende egentlig er.

Anonymkode: 50bdb...e7e

Man blir ikke innlagt for selvmordstanker. Men selvmordsplaner.

Anonymkode: 82601...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du eupf?

Anonymkode: 82601...cd4

Jeg har blandet pf, med emosjonelt ustabile trekk.

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, når en person vil bli innlagt for selvmordstanker for 20. gang så kan man jo lure på hvor suicidal vedkommende egentlig er.

Anonymkode: 50bdb...e7e

Jeg er stort sett ikke suicidal. Jeg vil leve jeg. Men noen ganger når alt blir svart så trenger jeg støtte rundt meg. Heldigvis er helsevesenet mer på min side enn kanskje du er...

Jeg har forøvrig hatt selvmordstanker langt flere ganger enn 20, men selvmordsplaner som man kan bli innlagt for har jeg hatt færre.

24 minutter siden, Glitter skrev:

For min del er det slik at jeg har flere diagnoser og det er i sykdomsfaser/destabiliserende faser av disse at jeg trenger og får innleggelse. Da trumfer det at jeg har EUPF. Jeg har ganske god kontroll på destruktiviteten utenom disse sykdomsfasene, jeg pleier heller ikke be om innleggelse "bare" fordi jeg har selvmordstanker. Har heller ikke hatt type 20 forsøk og det går lenger og lenger tid mellom hver gang. 

Man må se på helhetsbildet. 

Jeg har også flere diagnoser og har god kontroll imellom de destruktive fasene. Helt enig i at man må se på helhetsbilde. Og så må man gi individuell behandling utifra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å bli nok av varianter av denne typen spørsmål nå.

Hensikten er 1. Å hindre at personer tar livet sitt. 2. Suicidalitet er ekstremt vanskelig å vurdere. Ved å legge inn får en etablert en situasjon hvor det er mulig å gjøre bedre vurderinger av graden av suicidalitet og i tillegg hva som er mest hensiktsmessige tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kupton skrev:

Det begynner å bli nok av varianter av denne typen spørsmål nå.

Hensikten er 1. Å hindre at personer tar livet sitt. 2. Suicidalitet er ekstremt vanskelig å vurdere. Ved å legge inn får en etablert en situasjon hvor det er mulig å gjøre bedre vurderinger av graden av suicidalitet og i tillegg hva som er mest hensiktsmessige tiltak.

Ja, og når personen ikke tok livet av seg så viste det bare at innleggelse uansett var unødvendig, er det ikke det du pleier å si Kupton? 

Anonymkode: 50bdb...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og når personen ikke tok livet av seg så viste det bare at innleggelse uansett var unødvendig, er det ikke det du pleier å si Kupton? 

Anonymkode: 50bdb...e7e

Nei. Mange innleggelser fører til at en får gjort klart bedre vurderinger. Da viser det seg at mange ikke har best hjelp av innleggelse, men av å fortsette i poliklinisk behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kupton skrev:

Nei. Mange innleggelser fører til at en får gjort klart bedre vurderinger. Da viser det seg at mange ikke har best hjelp av innleggelse, men av å fortsette i poliklinisk behandling.

Hvem er det som tjener på stadige akuttinnleggelser?

Anonymkode: 50bdb...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Når personen ikke har tatt selvmord de andre 15. gangene hen har blitt innlagt så viser det bare at det er rett av helsevesenet å ikke innlegge personen da personen enda ikke har tatt selvmord.

Anonymkode: a0ac8...a77

Så du mener det kun er riktig å legge inn folk etter at de har begått selvmord? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fastnick skrev:

Så du mener det kun er riktig å legge inn folk etter at de har begått selvmord? 😅

Er du en av de som har utført 30 "selvmordsforsøk" kanskje? 😂

Anonymkode: 50bdb...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du en av de som har utført 30 "selvmordsforsøk" kanskje? 😂

Anonymkode: 50bdb...e7e

Hehe nei, det har heldigvis aldri vært vanlig for meg å gjøre selvmordsforsøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...