Gå til innhold

Få barn når man har schizofreni


Cesium

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid tenkt at jeg vil ha barn en dag. Men etter at jeg fikk den jævla drittdiagnosen så er jeg redd for at jeg ikke kommer til å få lov? Eller at hvis jeg blir gravid så vil barnevernet ta ungen min med en gang? 

Det skremmer meg veldig. Jeg er oppegående og har god innsikt, vet at jeg med støtte fra familien vil klare å oppdra et barn, gi mye omsorg og prøve alt jeg kan for å holde meg stabil. Bli flinkere til å søke frivillig innleggelse når ting begynner å bli ille. 

Vet ikke helt hva jeg vil med dette... Men er det sånn at mennesker med schizofreni kan være gode foreldre? Vil ikke sette et barn til verden hvis statistikker sier at det ikke blir å gå bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør spare barn fra å oppleve psykisk sykdom hos deg selv

Schizofreni er jo en så gjennomgripende sykdom at man er syk hele tiden selv om en kan ha gode perioder. 

Anonymkode: b589c...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant denne artikkelen om temaethttps://tidsskriftet.no/2002/09/tema-schizofreni/de-usynlige-barna-nar-mor-eller-far-har-schizofreni

Jeg vil ikke tro at barnevernet vil ta fra deg eventuelle barn automatisk, men jeg vil tro at helsevesenet sender en bekymringsmelding til dem. Det ble det på meg da jeg ble innlagt (ikke for psykose) og de sa det var standard prosedyre. 

Les artikkelen over. Det er et stort ansvar å bli forelder, å bli forelder når en er psykisk syk er ekstra utfordrende. Jeg ville også diskutert det med behandleren din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk psykose symptomer allerede som tenåring sa de, likevel var min støste drøm å bli mamma. Hadde jeg bare visst hvor tøft det skulle bli,ingen snakket med meg om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stod på en barnevern erklæring med postiv kontakt, selv med schizofreni. De viste ikke dette men alikvel.

Anonymkode: cdd82...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barn og schizofreni, hadde barna før jeg ble syk. Hadde jeg fått sykdommen først hadde jeg aldri fått barn. Det har kostet så mye å være foreldre, det har vært så utrolig slitsomt, det å sette barna først når en egentlig har mer enn nok med seg selv. Og all den dårlige samvittigheten når jeg har vært innlagt og borte fra de ,det har vært så tungt.  Unner ikke min verste fiende å ha det så tungt som jeg har hatt det.

Ungene har klart seg godt da,de er friske og nyttige samfunnsborgere. De har i oppveksten hatt en far som er frisk og meg som har strukket meg langt over smertegrensen for at de skulle få en god oppvekst. 

Ingen med schizofreni er like ,jeg er  veldig asosial og tom for energi og lite tiltakslyst, ikke akkurat bra når en har barn. Og barn har en hele livet ,ikke bare når de er små. Det er alltid noe å følge opp som bursdager og høytider. Senere kommer barnebarna som en også bør gjøre en innsats for. 

Men du kan jo selvfølgelig fungerer bedre enn meg og føle at du klarer jobben med barn ,bare tenk deg nøye om og snakk med folk som kjenner deg om hva de synes. Kanskje du har noen kjente med barn ,så du kan få låne et barn noen timer eller en helg ,så får du litt følelse om hva som skal til 

Følte det ble bare negativt det her,barna har også gikk meg utrolig mye glede og har gjort at jeg har fått mange opplevelser som jeg ellers ikke hadde fått.😀

Anonymkode: 37ef3...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Cesium skrev:

Jeg har alltid tenkt at jeg vil ha barn en dag. Men etter at jeg fikk den jævla drittdiagnosen så er jeg redd for at jeg ikke kommer til å få lov? Eller at hvis jeg blir gravid så vil barnevernet ta ungen min med en gang? 

Det skremmer meg veldig. Jeg er oppegående og har god innsikt, vet at jeg med støtte fra familien vil klare å oppdra et barn, gi mye omsorg og prøve alt jeg kan for å holde meg stabil. Bli flinkere til å søke frivillig innleggelse når ting begynner å bli ille. 

Vet ikke helt hva jeg vil med dette... Men er det sånn at mennesker med schizofreni kan være gode foreldre? Vil ikke sette et barn til verden hvis statistikker sier at det ikke blir å gå bra

Det må du ikke finne på.

Anonymkode: 31b73...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Cesium skrev:

Jeg har alltid tenkt at jeg vil ha barn en dag. Men etter at jeg fikk den jævla drittdiagnosen så er jeg redd for at jeg ikke kommer til å få lov? Eller at hvis jeg blir gravid så vil barnevernet ta ungen min med en gang? 

Det skremmer meg veldig. Jeg er oppegående og har god innsikt, vet at jeg med støtte fra familien vil klare å oppdra et barn, gi mye omsorg og prøve alt jeg kan for å holde meg stabil. Bli flinkere til å søke frivillig innleggelse når ting begynner å bli ille. 

Vet ikke helt hva jeg vil med dette... Men er det sånn at mennesker med schizofreni kan være gode foreldre? Vil ikke sette et barn til verden hvis statistikker sier at det ikke blir å gå bra

Jeg har schizoaffektiv lidelse og fått beskjed at jeg må være stabil i 2 år før jeg får barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar. Må bare få sagt at jeg har ikke egentlig schizofreni, jeg har blitt feildiagnostisert. Sånn at det er mer diagnosen som står på papiret jeg er redd vil gjøre ting vanskelig. 

Forhåpentligvis får jeg fjernet diagnosen snart, sånn at det ikke skal stå i veien for mine muligheter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo for ikke så lenge siden skrevet at du har vært innlagt, og har vært innlagt mange ganger tidligere. Jeg syns ikke at man burde få barn når man er så ustabil at en holdes bak lukkede dører på psykiatrisk. I tillegg så trenger man jo en person til for å få seg barn, er du oppegående nok til å i det hele tatt være i et forhold? 

Anonymkode: 9b563...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke den diagnosen riktig nok, men hadde jeg visst at jeg skulle bli så syk og ustabil så hadde jeg ikke fått barn. Både for barnas skyld og for min skyld. Det er vel egentlig det eneste jeg har å bidra med. Det kan jo være at det vil gå bra for din del, men du bør i hvert fall tenke deg godt om og ha vært stabil over tid før du evt. Får barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2020 den 19.21, AnonymBruker skrev:

Du bør spare barn fra å oppleve psykisk sykdom hos deg selv

Schizofreni er jo en så gjennomgripende sykdom at man er syk hele tiden selv om en kan ha gode perioder. 

Anonymkode: b589c...900

Du bør ikke generalisere sånn. Det er store forskjeller på hvor hardt folk er rammet. Mange har bare milde problemer. Alle vil ikke gå rundt med psykose hele livet. Mange holder det i sjakk med medisiner, og det er heller ikke umulig å bli helt frisk! Det må nok vurderes fra person til person, og det er viktig å sammarbeide med hjelpeapparatet gjennom hele prosessen, også før en tenker på å få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Zyprexus skrev:

Du bør ikke generalisere sånn. Det er store forskjeller på hvor hardt folk er rammet. Mange har bare milde problemer. Alle vil ikke gå rundt med psykose hele livet. Mange holder det i sjakk med medisiner, og det er heller ikke umulig å bli helt frisk! Det må nok vurderes fra person til person, og det er viktig å sammarbeide med hjelpeapparatet gjennom hele prosessen, også før en tenker på å få barn.

Da burde man i det minste ha vært stabil i 2år. Dersom man i løpet av 2år har vært innlagt, drevet med selvskading, hatt relle selvmordstanker eller går til psykolog ukentlig så er du altfor ustabil til å i det hele tatt vurdere barn. Du må tenke på hvordan det eventuelle barnet ville fått det dersom det ble nødt til å vokse opp i en så ustabil tilværelse der den ene forelderen stadig vekk drar vekk for innleggelser.

Anonymkode: 9b563...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, kupton skrev:

Schizofreni er en av en del sykdommer der jeg synes en skal avstå fra å bli forelder.

Jeg er bare 22 år gammel og har nylig fått diagnosen. Hvis jeg om noen år ikke lenger kvalifiserer for diagnosen, tenker du at det kan gå bra da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Cesium skrev:

Jeg er bare 22 år gammel og har nylig fått diagnosen. Hvis jeg om noen år ikke lenger kvalifiserer for diagnosen, tenker du at det kan gå bra da? 

Ja, absolutt. Flere enn de fleste vet blir kvitt sin schizofrenidiagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schizofreni ødela mitt parforhold, da jeg ble syk for 2dre gang. Skal man ha barn som schizofren, er det i alle fall påkrevet med en solid medforeldre. 

Jeg hadde ikke hatt mye å stille opp med dersom jeg og hun som gjorde det slutt da jeg landet etter psykosen, ble foreldre. Det hadde vært hun som måtte gjøre alt.

Anonymkode: cdd82...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...