Gå til innhold

Undervektig og bruker masse matolje, farlig??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Prøver her også:

 

Hei, jeg er 17 år og veldig undervektig. Jeg har vanskelig dor å legge på meg. Jwg har begynt å lage smoothie med solsikkeolje i , altså 6 spiseskjeer med dette blandet med frossen frukt. Dette gjør jwg 2 ganger til dagen, så da blir det 12 spiseskjeer totalt. Er dette farlig for hjertet eller andre organer? Jeg veier bare 41 kg og er 167

 

håper på svar 

Anonymkode: 49576...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ville ha byttet til kaldpresset olivenolje eller avokado olje. De er langt bedre for kroppen din.

Anonymkode: 9828a...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøver her også:

 

Hei, jeg er 17 år og veldig undervektig. Jeg har vanskelig dor å legge på meg. Jwg har begynt å lage smoothie med solsikkeolje i , altså 6 spiseskjeer med dette blandet med frossen frukt. Dette gjør jwg 2 ganger til dagen, så da blir det 12 spiseskjeer totalt. Er dette farlig for hjertet eller andre organer? Jeg veier bare 41 kg og er 167

 

håper på svar 

Anonymkode: 49576...5f6

Bruk heller olivenolje, solsikkeolje inneholder mye Omega6 og det får vi i oss mer enn nok av fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøver her også:

 

Hei, jeg er 17 år og veldig undervektig. Jeg har vanskelig dor å legge på meg. Jwg har begynt å lage smoothie med solsikkeolje i , altså 6 spiseskjeer med dette blandet med frossen frukt. Dette gjør jwg 2 ganger til dagen, så da blir det 12 spiseskjeer totalt. Er dette farlig for hjertet eller andre organer? Jeg veier bare 41 kg og er 167

 

håper på svar 

Anonymkode: 49576...5f6

Hvorfor lage smoothie med olje i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Fionys skrev:

Hvorfor lage smoothie med olje i?

Det er også lurt å spise litt fett sammen med en fruktsmoothie, det gjør at kroppen bedre tar opp næringsstoffene i frukten og man holder seg lengre mett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Trine skrev:

For å prøve å gå opp i vekt.

Ja det forstår jeg. Raps eller oliven olje er bra, men noe av oljen kan erstattes med for eksempel nøtter, yoghurt, avokado, egg, havregryn eller lignende. En smoothie kan være fint som et mellommåltid, men når man prøver å gå opp i vekt kan det være greit å tilsette noe annet også enn bare frukt og olje. Det kan være lurt å gå gjennom hva du får i deg i løpet av en dag, da får du en pekepinne.

Jeg var også undervektig i mange år og veide på det minste 39 kg etter en operasjon da jeg bestemte meg for at dette går ikke. Da jeg begynte å telle kalorier fikk jeg oversikt over hvor mye jeg måtte spise for å gå opp i vekt og det var ganske mye mer enn jeg hadde spist. Jeg spiste 5 måltider i løpet av dagen + 4 mellommåltider. 2 av mellommåltidene hver dag besto av en håndfull nøtter, ellers spiste jeg frukt og yoghurt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøver her også:

 

Hei, jeg er 17 år og veldig undervektig. Jeg har vanskelig dor å legge på meg. Jwg har begynt å lage smoothie med solsikkeolje i , altså 6 spiseskjeer med dette blandet med frossen frukt. Dette gjør jwg 2 ganger til dagen, så da blir det 12 spiseskjeer totalt. Er dette farlig for hjertet eller andre organer? Jeg veier bare 41 kg og er 167

 

håper på svar 

Anonymkode: 49576...5f6

Jeg vil tro det viktigste for din helse er å gå opp i vekt. Hvis du synes det er lettest å få i seg solsikkeolje med nøytral smak, så er ikke det så galt.

Jeg lurer litt på om såpass mye olje gjør at fordøyelsen blir dårlig? Hvis maten går rett gjennom er det virkelig ikke bra for en undervektig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg vil tro det viktigste for din helse er å gå opp i vekt. Hvis du synes det er lettest å få i seg solsikkeolje med nøytral smak, så er ikke det så galt.

Jeg lurer litt på om såpass mye olje gjør at fordøyelsen blir dårlig? Hvis maten går rett gjennom er det virkelig ikke bra for en undervektig. 

dårlige oljer som solsikke og raps bør unngås . for å kunne gå opp i vekt på en god måte handler det også om hvilke oljer som gir det beste fettet. derfor er oliven (aller helst extra virgin) og avocadoolje å foretrekke .

Anonymkode: 9828a...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lillemus skrev:

Det er også lurt å spise litt fett sammen med en fruktsmoothie, det gjør at kroppen bedre tar opp næringsstoffene i frukten og man holder seg lengre mett.

Når man er 167 og 41 kilo er det ikke et gode å holde seg mett lenge på frukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Kayia skrev:

Når man er 167 og 41 kilo er det ikke et gode å holde seg mett lenge på frukt. 

Du har et poeng der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...