Gå til innhold

Retningslinjer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I retningslinjene til DOL forumet står det. Det er ikke tillatt å diskutere dosering av medikamenter, dette gjelder også kombinasjon av medisiner hvor det nevnes dose.

Hvorfor har enkelte vanskeligheter med å innrette seg etter dette?

Anonymkode: e8865...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sannsynligvis fordi vi har så dyssosiale trekk at vi noen gang finner det viktigere å hjelpe en fortvilet person enn å holde seg til en regel vi synes er meget merkelig. Spesielt når anbefalingene er helt i tråd med det som står i Felleskatalogen eller i nasjonale eller internasjonale retningslinjer for behandling. Når jeg er på kanten av disse reglene, er jeg nøye med at intet må endres før en har tatt det opp med sin behandlende lege.

Dessverre er det alt for mange som er prisgitt behandling fra inkompetente behandlere når det gjelder psykofarmakoterapi. Jfr dagens innlegg om "Zoloft ved behov".

Endret av kupton
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I retningslinjene til DOL forumet står det. Det er ikke tillatt å diskutere dosering av medikamenter, dette gjelder også kombinasjon av medisiner hvor det nevnes dose.

Hvorfor har enkelte vanskeligheter med å innrette seg etter dette?

Anonymkode: e8865...1f5

Fordi man bruker skjønn. Omtrent som at det å gå på rødt lys når det ikke finnes en bil i nærheten, ikke kjennes som noe alvorlig lovbrudd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Det er sannsynligvis fordi vi har så dyssosiale trekk at vi noen gang finner det viktigere å hjelpe en fortvilet person enn å holde seg til en regel vi synes er meget merkelig. Spesielt når anbefalingene er helt i tråd med det som står i Felleskatalogen eller i nasjonale eller internasjonale retningslinjer for behandling. Når jeg er på kanten av disse reglene, er jeg nøye med at intet må endres før en har tatt det opp med sin behandlende lege.

Dessverre er det alt for mange som er prisgitt behandling fra inkompetente behandlere når det gjelder psykofarmakoterapi. Jfr dagens innlegg om "Zoloft ved behov".

Er det ikke bedre å ta denne diskusjonen angående disse retningslinjene med administrasjonen, enn å bevisst bryte disse reglene.

35 minutter siden, frosken skrev:

Fordi man bruker skjønn. Omtrent som at det å gå på rødt lys når det ikke finnes en bil i nærheten, ikke kjennes som noe alvorlig lovbrudd

Å bruke skjønn når det gjelder råd ang. medisinering er vel ikke å anbefale. Det er vel derfor administrasjonen har laget disse retningslinjene.

Anonymkode: e8865...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å bruke skjønn når det gjelder råd ang. medisinering er vel ikke å anbefale. Det er vel derfor administrasjonen har laget disse retningslinjene.

Anonymkode: e8865...1f5

Ja, akkurat som det ikke er meningen man skal gå på rødt lys. Jeg lever godt med å bryte enkelte regler i spesielle situasjoner - det betyr ikke at jeg ikke overholder reglene nesten alltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, frosken skrev:

Ja, akkurat som det ikke er meningen man skal gå på rødt lys. Jeg lever godt med å bryte enkelte regler i spesielle situasjoner - det betyr ikke at jeg ikke overholder reglene nesten alltid. 

Betenkelig å sammenligne å gå på rødt lys med råd ang. medisinering.

 

 

Anonymkode: e8865...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig rigid når det gjaldt regler før. Skikkelig flink pike-syndrom. Så har jeg lært at å være så rigid rundt regler ikke alltid er det rette. Enkelte regler kan tøyes litt på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betenkelig å sammenligne å gå på rødt lys med råd ang. medisinering.

 

 

Anonymkode: e8865...1f5

Likheten ligger i at jeg ikke sier noe om medisinering som jeg ikke har svært godt grunnlag for å si. Å si til en som er psykotisk at vedkommende bør fortsette med medisinene sine og ta den dosen psykiateren har foreslått, vil være et konkret eksempel på noe jeg mener er ok. Tilsvarende om noen spør om de kan ta paracet sammen med et bestemt medikament, i så fall synes jeg det er greit å gjøre et søk på interaksjoner.no og henvise til det. Jeg kan ikke spesielt mye om medisiner, og av den grunn er det også svært sjelden jeg uttaler meg - men om jeg først gjør det, så gjør jeg det fordi jeg mener det kan være viktig for den det gjelder - og fordi jeg ikke er i tvil om at det jeg skriver er korrekt. 

Jeg synes faktisk det er enda mer sært å være veldig opptatt av å aldri gjøre noe som noen har sagt ikke er lov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok, da tøyer vi retningslinjene på forumet, og vurderer svarene vi gir etter skjønn.

Anonymkode: e8865...1f5

Du vet at det er en erfaren psykiater på forumet, ja? 

Anonymkode: 357cd...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at det er en erfaren psykiater på forumet, ja? 

Anonymkode: 357cd...d4a

For alt du vet kan det være flere erfarne fagfolk fra psykiatrien her, ikke sant

Anonymkode: e8865...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For alt du vet kan det være flere erfarne fagfolk fra psykiatrien her, ikke sant

Anonymkode: e8865...1f5

Det kan det være, men det er minst en psykiater.

Anonymkode: 357cd...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan det være, men det er minst en psykiater.

Anonymkode: 357cd...d4a

Ok, men jeg forholder meg til forumets retningslinjer der det står 

På vårt forum er det ikke lenger tilknyttet helsepersonell. 

Resten angående helsepersonell kan du lese der.

Anonymkode: e8865...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...