Gå til innhold

Dårlige opplevelser hos legevakten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du hatt noen dårlige opplevelser hos legevakten? Blitt møtt på ufin måte? Eller ikke fått hjelp? 

Er kun interessert i dårlige opplevelser i denne tråden.

Anonymkode: dce01...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du hatt noen dårlige opplevelser hos legevakten? Blitt møtt på ufin måte? Eller ikke fått hjelp? 

Er kun interessert i dårlige opplevelser i denne tråden.

Anonymkode: 

Så først nå at det var under psykiatri

Endret av emilie321
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Legevakta prøvde få meg innlagt fordi jeg ikke turte være hjemme pga psykose. Så det var ikke legevakta som feilet. Men sykehuset nektet ta imot meg fordi jeg gikk til Fact team. Jeg Var ekstremt redd pga åndene, en kamp mot negativ energi i leiligheten min. Jeg dro ut og mot legevakta mens jeg hyyylte og skrek av vill angst. Dro til legevakta og ba om å bli lagt inn . Sykehuset sa nei. Det var så jævlig. Jeg fikk lyst å Jage folk med kniv for å få kommet i fengsel i det minste. Ble lagt inn neste dag via Fact pga psykose. Men så mange tvangsinnleggelser jeg har hatt.. den ene gangen jeg tryglet om hjelp fikk jeg nei. Jeg innså da at hjelpeapparatet ikke kunne hjelpe meg. Da jeg var i åndskamp. Stemmer og syner fra helvete selv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martine

Jeg tror ikke jeg har blitt direkte behandlet dårlig, men jeg har opplevd en del vanskeligheter knyttet til at jeg er døv. F.eks en gang ble jeg nesten kastet ut fordi jeg ikke svarte en sykepleier som snakket til meg. Jeg var veldig fokusert med å skrive hva jeg skulle formidle på mobilen, som jeg skulle vise til hun som satt i mottaksskranken. Merket ikke at noen snakket til meg før det stod 3 vektere foran meg. 

Det er grunnen til at jeg ikke bruker legevakta hvis jeg absolutt  ikke må. Tar heller kontakt med fastlegen som kjenner meg godt. 

Endret av Martine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du hatt noen dårlige opplevelser hos legevakten? Blitt møtt på ufin måte? Eller ikke fått hjelp? 

Er kun interessert i dårlige opplevelser i denne tråden.

Anonymkode: dce01...f00

Motiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, kupton skrev:

Motiv?

Er du litt paranoid? Eller har du bare en dårlig dag og lar det gå ut over alle andre.. Kanskje be legen din om litt antipsykotika?

Anonymkode: ea54f...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, aa-k-j skrev:

En gang sa legen på legevakten til meg at jeg måtte få meg kjæreste for da ble alt så mye bedre. 

Vi er ikke skapt til å leve alene. Vi er evolusjonært flokkdyr. De som av ulike årsaker ble utstøtt å havnet utenfor flokken fikk verken tak i mat eller fikk videreført genene sine.

Det er derfor vi har det så iboende i oss at vi ønsker å være en del av et felleskap, ha en partner, skaffe familie. Uten det er en ulykkelig, fordi vi er skapt til å formere oss.

Anonymkode: ea54f...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er ikke skapt til å leve alene. Vi er evolusjonært flokkdyr. De som av ulike årsaker ble utstøtt å havnet utenfor flokken fikk verken tak i mat eller fikk videreført genene sine.

Det er derfor vi har det så iboende i oss at vi ønsker å være en del av et felleskap, ha en partner, skaffe familie. Uten det er en ulykkelig, fordi vi er skapt til å formere oss.

Anonymkode: ea54f...346

Jeg har familie og venner så det burde være nok. Det er ikke mitt problem om det ikke er godt nok for enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du hatt noen dårlige opplevelser hos legevakten? Blitt møtt på ufin måte? Eller ikke fått hjelp? 

Er kun interessert i dårlige opplevelser i denne tråden.

Anonymkode: dce01...f00

Hvorfor er du interessert i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg var i krise og hadde flere angstanfall, da visste jeg ikke hva det var. Det er en del til denne historien, men min mor kjørte meg til legevakten fordi jeg var helt ut av meg, jeg var sliten og helt fjern. Da jeg kom i luken og prøvde å fortelle så svarte hun i luken at det var ikke noe de kunne gjøre, jeg måtte vente til jeg kunne gå til fastlegen. Jeg knakk fullstendig sammen der og min mor tok over. Etter at hun argumenterte en stund fikk jeg til slutt lov å komme inn til legen. Den situasjonen sitter som støpt i meg og jeg kommer aldri til å glemme det.

Anonymkode: aa175...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den klassiske ved gjentakende selvskade med å bli sydd med for dårlig bedøvelse eller ikke bedøvelse i det hele tatt. Jeg så ikke at jeg var verdig noen bedre behandling på den tiden og protesterte ikke.

Men jeg har også blitt møtt helt fantastisk på legevakten også - de fleste møtene er i den kategorien. Vi mennesker er bare slik at vi gjerne lett fokuserer på og husker bedre det negative enn alt det som går som smurt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Den klassiske ved gjentakende selvskade med å bli sydd med for dårlig bedøvelse eller ikke bedøvelse i det hele tatt. Jeg så ikke at jeg var verdig noen bedre behandling på den tiden og protesterte ikke.

Men jeg har også blitt møtt helt fantastisk på legevakten også - de fleste møtene er i den kategorien. Vi mennesker er bare slik at vi gjerne lett fokuserer på og husker bedre det negative enn alt det som går som smurt :)

Å bli sydd uten bedøvelse er utrolig vondt, det ble jeg nedentil ved første fødsel og jeg kjente hvert sting. Andre gangen fikk jeg bedøvelse, sykt spør du meg å sy uten bedøvelse. At det i det hele tatt går an. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I konteksten psykiatri handler nok dette om urealistiske forventninger til legevakten.

Mange synes å tro at legevakten er en døgnåpen fastlegetjeneste hvor man kan få den samme hjelpen som hos fastlegen. Det er den ikke. Legevakten er til for akutt, alvorlig sykdom, i all hovedsak somatisk sykdom. Legevakten er til for problemstillinger som ikke kan vente til neste dag. 
 

Legevakten er ikke et sted man kan gå for å finne noen å snakke med, støtte og forståelse. Du går til legevakten med akutte skader, alvorlige infeksjoner, akutte hjerterytmeforstyrrelser, akutte brystsmerter, alvorlige pustevansker, blødninger, eller objektiv mistanke om alvorlig eller livstruende sykdom, osv. Eller i psykiatrisk kontekst, dersom det er akutt, overhengende fare for liv og helse som følge av selvmord, alvorlig selvskading, næringsvegring, mani eller psykose med farlige symptomer. 
 

Legevakten er ikke et sted du går med angst, nedstemthet, vanskelige følelser, tristhet, kroppslige angstopplevelser, vanlige virusinfeksjoner, lette smerter osv. Da får du bare en negativ opplevelse, lang ventetid og følelsen av å ikke bli tatt på alvor. Bruk en hastetime hos fastlegen i stedet. 
 

Dette sier jeg ikke for å være slem, men for å forklare at legevaktens mandat ofte er et annet enn forventningene folk har. 
 

Er du i tvil, ring legevakten på nr 116 117 først.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kupton skrev:

Meget godt og korrekt skrevet av ISW. Vil ta med en ting til: Førstegangs panikkanfall. Da tror mange at de har hjertesykdom.

Ja det er faktisk noe av det verste jeg har vært med på. Besvimte hele tiden og var sikker på at jeg holdt på å dø. Jeg dro ikke til legevakt da, ble hentet i ambulanse og lagt inn på akutten. For de også trodee det var hjertesykdom, men alt var normalt bortsett fra skyhøy puls og noe blodprøvegreier som viste at hjertet var overbelastet. Det var skikkelig skummelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
3 minutter siden, Glitter skrev:

Ja det er faktisk noe av det verste jeg har vært med på. Besvimte hele tiden og var sikker på at jeg holdt på å dø. Jeg dro ikke til legevakt da, ble hentet i ambulanse og lagt inn på akutten. For de også trodee det var hjertesykdom, men alt var normalt bortsett fra skyhøy puls og noe blodprøvegreier som viste at hjertet var overbelastet. Det var skikkelig skummelt. 

Jeg trodde også jeg hadde hjerteinnfarkt for noen år siden og ble hentet med sykebil. Jeg hadde aldri vært plaget med angst verken før eller siden, men da trodde jeg at jeg skulle dø. 

På legevakta forklarte de det med at det sikkert bare var noe med musklene siden jeg gikk på krykker. 

I ettertid har jeg forstått at det jeg opplevde mest sannsynlig var et panikkanfall, men det kunne jeg jo ikke vite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg trodde også jeg hadde hjerteinnfarkt for noen år siden og ble hentet med sykebil. Jeg hadde aldri vært plaget med angst verken før eller siden, men da trodde jeg at jeg skulle dø. 

På legevakta forklarte de det med at det sikkert bare var noe med musklene siden jeg gikk på krykker. 

I ettertid har jeg forstått at det jeg opplevde mest sannsynlig var et panikkanfall, men det kunne jeg jo ikke vite. 

Nei man vet jo ikke det der og da. Er vel derfor det blir så fryktelig skummelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig så vondt å sy uten bedøvelse, det er jo bare et lite stikk. Vet ikke om det er vondt for selvskadere pga at de syr sammen kutt eller for at det er mange sting? Et sting er ikke vondt i det hele tatt.

Anonymkode: a561a...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...