Gå til innhold

Hvordan bli kvitt ubehagelige angstsymptomer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble alvorlig deprimert og fikk angst for to år siden. Jeg er nesten frisk igjen nå, men jeg sliter fortsatt med angstsymptomer som ødelegger for meg når jeg studerer. Symptomene kommer snikende, og jeg klarer ikke å se et klart mønster for når de kommer og ikke kommer. Det eneste jeg har lagt merke til er at det virker å være mer sannsynlig at angsten kommer hvis det skjer noe positivt. Den kommer ikke som en direkte konsekvens av en positiv hendelse, men mer snikende, så jeg vet ikke om det har en sammenheng. Symptomene er som følger:

Får frysninger/gysninger som stråler ut i armer og ben, blir nummen i huden, får en ekkel prikking i ansiktet, føler at jeg blir kald, føler at jeg har en tung sten på brystet. Plutselig kan jeg bli veldig varm i ansiktet, for så å bli kald. Blir tørr i munnen, og kjenner at kjeven blir anspent. Jeg blir veldig tom i hodet, litt vanskelig å forklare, men f.eks. hvis en venninne ringer for å prate, så har jeg ingen respons på ting hun sier, det føles som at hjernen min ikke klarer å hente frem et svar.  Et annet eksempel er at musikk ikke vekker noen følelser i meg, vanligvis har musikk veldig god effekt på meg, men når denne tilstanden kommer så blir jeg helt likegyldig til musikken. Det samme kan skje når jeg leser, da er det akkurat som om hjernen min bestemmer seg for å blokkere ut alt og heller gå inn i en «fight or flight» modus. Jeg aner ikke hva hjernen min liksom vil fighte eller flighte, det føles som om den gjør dette når den vil. Litt som om det er en teknisk feil på alarmsystemet slik at det utløses når det ikke skal. Siden dette er en angst der jeg ikke vet hva jeg er redd for, så vet jeg ikke hvordan jeg skal fikse dette. Jeg hadde flyskrekk for noen år siden, og den fikset jeg ved å tvinge meg selv til å fly, da forsvant angsten til slutt.

Angsten forsvinner hvis jeg tar sobril, så jeg tror derfor at det sobril virker på i hjernen spiller en stor rolle for angstsymptomene mine. Jeg tar sobril svært sjelden ettersom denne angsten ikke er uutholdelig, men den er likevel veldig ubehagelig, og den ødelegger for meg de gangene den kommer når jeg studerer. 

Det som fungerer foreløpig er altså sobril. Trening kan fungere, men da må det være tung styrketrening. Avledning fungere ikke siden symptomene er veldig kroppslige, og dermed er tilstede selv om jeg avleder meg med ett eller annet. 

Har noen av dere tips eller råd om hvordan jeg kan bli kvitt denne angsten når den kommer? 
 

 

 

Anonymkode: ab09a...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...