Gå til innhold

Hvordan bli kvitt ubehagelige angstsymptomer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble alvorlig deprimert og fikk angst for to år siden. Jeg er nesten frisk igjen nå, men jeg sliter fortsatt med angstsymptomer som ødelegger for meg når jeg studerer. Symptomene kommer snikende, og jeg klarer ikke å se et klart mønster for når de kommer og ikke kommer. Det eneste jeg har lagt merke til er at det virker å være mer sannsynlig at angsten kommer hvis det skjer noe positivt. Den kommer ikke som en direkte konsekvens av en positiv hendelse, men mer snikende, så jeg vet ikke om det har en sammenheng. Symptomene er som følger:

Får frysninger/gysninger som stråler ut i armer og ben, blir nummen i huden, får en ekkel prikking i ansiktet, føler at jeg blir kald, føler at jeg har en tung sten på brystet. Plutselig kan jeg bli veldig varm i ansiktet, for så å bli kald. Blir tørr i munnen, og kjenner at kjeven blir anspent. Jeg blir veldig tom i hodet, litt vanskelig å forklare, men f.eks. hvis en venninne ringer for å prate, så har jeg ingen respons på ting hun sier, det føles som at hjernen min ikke klarer å hente frem et svar.  Et annet eksempel er at musikk ikke vekker noen følelser i meg, vanligvis har musikk veldig god effekt på meg, men når denne tilstanden kommer så blir jeg helt likegyldig til musikken. Det samme kan skje når jeg leser, da er det akkurat som om hjernen min bestemmer seg for å blokkere ut alt og heller gå inn i en «fight or flight» modus. Jeg aner ikke hva hjernen min liksom vil fighte eller flighte, det føles som om den gjør dette når den vil. Litt som om det er en teknisk feil på alarmsystemet slik at det utløses når det ikke skal. Siden dette er en angst der jeg ikke vet hva jeg er redd for, så vet jeg ikke hvordan jeg skal fikse dette. Jeg hadde flyskrekk for noen år siden, og den fikset jeg ved å tvinge meg selv til å fly, da forsvant angsten til slutt.