Gå til innhold

Laktosefrie vafler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Finnes det? 

Noen som har tips til andre laktosefrie ting som er greit å servere til et lite koselig kveldstreff? 🙂 

Anonymkode: c0452...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det? 

Noen som har tips til andre laktosefrie ting som er greit å servere til et lite koselig kveldstreff? 🙂 

Anonymkode: c0452...ecb

Det er vel bare å lage røra med laktosefri melk?

Alt som ikke inneholder melk er nok greit tenker jeg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med fruktsalat med laktosefri kesam eller vaniljeyoghurt? Om du vil ha vafler kan du lage den med soyamelk og servere dem med syltetøy eller hvit ost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal ha laktosefrie så er det bare å bruke laktosefri melk. Dersom du skal de uten melkeprotein så må du bruke en annen type melk (virker som det er mange som tror at om man ikke tåler melk så tåler man laktosefri. Om man sier at man ikke tåler melk så er det sannsynligvis melkeprotein man mener - om det er laktose man ikke tåler pleier man å si det, det er i alle fall logisk for meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, labine skrev:

Om du skal ha laktosefrie så er det bare å bruke laktosefri melk. Dersom du skal de uten melkeprotein så må du bruke en annen type melk (virker som det er mange som tror at om man ikke tåler melk så tåler man laktosefri. Om man sier at man ikke tåler melk så er det sannsynligvis melkeprotein man mener - om det er laktose man ikke tåler pleier man å si det, det er i alle fall logisk for meg)

vet du om det finnes en slik pose til røre, sånn ferdiglagede vafler, men laktosefrie? 🙂 

Anonymkode: c0452...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

vet du om det finnes en slik pose til røre, sånn ferdiglagede vafler, men laktosefrie? 🙂 

Anonymkode: c0452...ecb

Les bakpå pakken, det står der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget vafler bare på vann til en som hadde laktoseproteinintoleranse og jeg brukte smøret uten laktose (250 g klump). De smakte helt perfekt og ingen kunne kjenne at de var laget uten melk og det er ikke behov for noen annen erstatning for annen melk slik jeg ser det. Om du kan bruke ferdig vaffelrøreblanding vet jeg ikke. Den kan jo være tilsatt melkepulver i verste fall, så godt tips over er å lese bakpå.

Her har du forresten en oppskrift: https://www.detsoteliv.no/oppskrift/vafler-uten-melk

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Jeg har laget vafler bare på vann til en som hadde laktoseproteinintoleranse og jeg brukte smøret uten laktose (250 g klump). De smakte helt perfekt og ingen kunne kjenne at de var laget uten melk og det er ikke behov for noen annen erstatning for annen melk slik jeg ser det. Om du kan bruke ferdig vaffelrøreblanding vet jeg ikke. Den kan jo være tilsatt melkepulver i verste fall, så godt tips over er å lese bakpå.

Her har du forresten en oppskrift: https://www.detsoteliv.no/oppskrift/vafler-uten-melk

Har ikke tid til å lage egne skjønner du, så ville vært fint om det var en slik ferdigpose med vafler eller andre bakegreier :) 

Anonymkode: c0452...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke tid til å lage egne skjønner du, så ville vært fint om det var en slik ferdigpose med vafler eller andre bakegreier :) 

Anonymkode: c0452...ecb

Tuller du? Ikke tid til å vispe 4 egg, måle opp 4 dl mel og 5 dl laktosefri melk da eller? :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Jeg har laget vafler bare på vann til en som hadde laktoseproteinintoleranse og jeg brukte smøret uten laktose (250 g klump). De smakte helt perfekt og ingen kunne kjenne at de var laget uten melk og det er ikke behov for noen annen erstatning for annen melk slik jeg ser det. Om du kan bruke ferdig vaffelrøreblanding vet jeg ikke. Den kan jo være tilsatt melkepulver i verste fall, så godt tips over er å lese bakpå.

Her har du forresten en oppskrift: https://www.detsoteliv.no/oppskrift/vafler-uten-melk

Jeg er laktoseintolerent, og jeg skulle vært veldig nøden eller i en situasjon som krevde St jeg var overhøflig om jeg forsynte meg med mer enn én vannvaffel 😛 

Hvorfor vil du ikke bruke soya- eller havremelk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kayia skrev:

Jeg er laktoseintolerent, og jeg skulle vært veldig nøden eller i en situasjon som krevde St jeg var overhøflig om jeg forsynte meg med mer enn én vannvaffel 😛 

Hvorfor vil du ikke bruke soya- eller havremelk?

Jeg har bakt noe med havremelk. Jeg brukte det i en sjokoladekake en gang og det fungerte supert det også, ja faktisk ble sjokoladekaken bedre enn med vanlig melk om jeg husker riktig, men den gangen jeg brukte vann i de vaflene jeg nevnte, hadde jeg ikke havremelk tilgjengelig. Det jeg tror gjorde at vaflene mine smakte godt, var at jeg brukte havregryn i de i tillegg til litt grovt mel og vanlig hvetemel. Det gir mer smak til vaflene enn om du kun bruker fint hvetemel, så vafler kun på vann og fint mel er jeg enig med deg i at ikke vil smake godt. I så måte er ikke den oppskriften jeg lenket til et godt eksempel, men en god base å ta utgangspunkt i. Jeg er selv ikke laktoseintolerant, men har bodd sammen med en som tåler laktose i små mengder i 12 år og jeg har bakt noen ganger til en som har laktoseprotinintoleranse og matlaging er blant mine største interesser ved siden av organisasjonsarbeid. Jeg har med andre ord ikke så mye erfaring som deg, men jeg deler likevel den erfaringen jeg har på godt og vondt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke tid til å lage egne skjønner du, så ville vært fint om det var en slik ferdigpose med vafler eller andre bakegreier :) 

Anonymkode: c0452...ecb

Men det tar ikke så fryktelig lang tid å lage egne vafler, egentlig, om du er litt rask på labben. Det er noe alle klarer tror jeg :)

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Kayia skrev:

Tuller du? Ikke tid til å vispe 4 egg, måle opp 4 dl mel og 5 dl laktosefri melk da eller? :D 

 

11 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Men det tar ikke så fryktelig lang tid å lage egne vafler, egentlig, om du er litt rask på labben. Det er noe alle klarer tror jeg :)

Dette er i forbindelse med et arrangement med begrenset plass, tid, i tillegg til besøkende som skal klare å gjøre dette selv. Derfor ville det vært mye enklere for alle med en eller annen kakebakst i ferdigpose.

Anonymkode: c0452...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Dette er i forbindelse med et arrangement med begrenset plass, tid, i tillegg til besøkende som skal klare å gjøre dette selv. Derfor ville det vært mye enklere for alle med en eller annen kakebakst i ferdigpose.

Anonymkode: c0452...ecb

Da er eneste løsning å lese bakpå. Ofte står informasjon på baksiden - se her Toros vafler familiepakning. Denne inneholder melk som er fra Toro i hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke tid til å lage egne skjønner du, så ville vært fint om det var en slik ferdigpose med vafler eller andre bakegreier :) 

Anonymkode: c0452...ecb

Dette er visst et utgått produkt som fortsatt finnes i noen butikker, så du får sjekke beholdningen der du bor: 

https://sunkost.no/produkter/sunn-mat/sunn-mat-bakemiks/sunn-mat-bakemiks-kakemiks/sunkost-vaffelmiks/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...