Gå til innhold

Narsissisme og EUPF


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det ikke noen likhetstrekk der da? 

Jeg klarer ikke å synes synd på selvskadere og personer som flyr i flint ved den minste motstand og som blir stygge med andre. Det er så mange dårlige personlighetstrekk ved disse personene at jeg omtrent spyr. Har ei slik ei i vennekretsen og jeg tror jeg snart trekker meg unna. 

Anonymkode: 7839e...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I DSM er pf inndelt i cluster (grupper). Pf i samme cluster har en god del likhetstrekk. Både narssissistisk og emosjonelt ustabil (borderline) hører begge til samme cluster (B).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Narsissisme, eupf, sinnsyk, psykopat etc brukes nesten som skjellsord av mennesker som reagerer på andres adferd. Ja, det finnes de som er det, men hvorfor må «alle» som oppfører seg uhensiktsmessig settes i bås med diagnoser?

Anonymkode: 5dc97...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke noen likhetstrekk der da? 

Jeg klarer ikke å synes synd på selvskadere og personer som flyr i flint ved den minste motstand og som blir stygge med andre. Det er så mange dårlige personlighetstrekk ved disse personene at jeg omtrent spyr. Har ei slik ei i vennekretsen og jeg tror jeg snart trekker meg unna. 

Anonymkode: 7839e...fc6

Hvis det er så ille hvorfor holder du fortsatt kontakten?

Anonymkode: 5dc97...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne jo kanskje prøve å hjelpe, har selv eupf og det er hjelp å få. Det med eupf er jo ikke noe man velger selv. Det er faktisk ganske vondt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke slem med andre på noen måte selv om jeg har EUPF, borderline type. 

Diagnose eller ikke diagnose så er det ikke greit å være slem med andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke noen likhetstrekk der da? 

Jeg klarer ikke å synes synd på selvskadere og personer som flyr i flint ved den minste motstand og som blir stygge med andre. Det er så mange dårlige personlighetstrekk ved disse personene at jeg omtrent spyr. Har ei slik ei i vennekretsen og jeg tror jeg snart trekker meg unna. 

Anonymkode: 7839e...fc6

Så mange dårlige personlighetstrekk at du holder på å spy? Da tenker jeg at hun i vennekretsen trenger en bedre venn enn deg. Å ha EUPF er utrolig smertefullt og da trenger man bedre venner enn noen som holder på å spy.....

Jeg er forøvrig helt enig i at man skal være snille med andre. Jeg blir derimot alltid skeptisk til personer som skjærer alle under en kam.

Jeg har EUPF, er aldri slem mot andre og ville ikke hatt deg som venn.

Anonymkode: 02689...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick

Hvorvidt folk med eupf er slemme mot andre, er nok variabelt. Det er ikke sikkert at det er like stor selvinnsikt hos alle heller. Så da blir det jo opp til familie, venner og annen omgangskrets å vurdere om de spesifikke personene de kjenner med eupf oppfører seg urimelig, eller ikke. 

At noen kan bli temmelig lei av å omgås mennesker med eupf er veldig forståelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste personen jeg kjenner til som jeg vet med sikkerhet hadde eupf, var jeg i kontakt med via en forening. Jeg orket til slutt ikke være med lenger, grunnet velsig uforutsigbarhet i humør og noen ganger plutselig raseri. Alt måtte tilrettelegges henne prefranser pga. problemene hennes. Det var veldig slitsomt å måtte liste seg rundt på tå og prøve å ikke gjøre noe som kunne irritere. 

Jeg fikk ikke inntrykk at hun gikk inn for å være "slem", og jeg tror heller ikke hun forsto helt hvordan oppførselen hennes kunne virke på andre. Det var synd på hun, hun var veldig preget av traumer. 

Anonymkode: 2a116...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er stor forskjell på å _være_ slem og _oppføre_seg slemt.

Anonymkode: 1a60c...901

Det er sant, men det er heller ikke slik at alle med EUPF verken er eller oppfører seg slemt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er stor forskjell på å _være_ slem og _oppføre_seg slemt.

Anonymkode: 1a60c...901

Det er ikke nødvendigvis så veldig stor forskjell for de det går utover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...