helsten2 Skrevet 17. mars 2002 Del Skrevet 17. mars 2002 Hei igjen. Takk for informerende på mitt forrige innlegg. Jeg har nå tatt en ny 24-timers EKG samt blodprøver. EKG-en viste kun 600 uregelmessigheter på et døgn. Blodprøvene var også ok bortsett fra høyt kolesterol (7.5). Legen mente det ikke var nødvendig å behandle rytmeforstyrrelsene, men han mente jeg burde prøve å redusere kolesterolet. Jeg hadde selvfølgelig en god dag da EKG-en ble tatt og har senere hatt hyppige og sterke "anfall" (dag og natt - 3-5 normale slag før neste forstyrrelse). Jeg føler meg meget uvel når dette er på det verste (lett hodepine, svimmel, smerter rundt hjertet). Jeg har også hatt 2-3 sterke anfall ved lett fysisk anstrengelse (gå opp en lang, bratt trapp), og jeg tør ikke trene lenger (jogget 4-6 ganger per uke). Røyker ikke. Jeg kan ikke skjønne at dette kan kalles "normalt". Jeg føler meg i hvertfall ikke frisk når dette pågår. Jeg har også gode dager innimellom (1,2 3 eller 3 gode dager; 1, 2 eller 3 dårlige dager - helt usystematisk). Jeg kan heller ikke se at det er relatert til kosthold. Drikker 1-2 kopper kaffe per dag, anfall kommer med eller uten alkoholinntak etc. Da jeg heller ikke ser noen bedring (snarere en forverring), begynner jeg å bli nervøs for hvor dette vil ende. Er det fare for akutt hjertesvikt? Bør jeg søke lege igjen? Kan jeg bli kvitt disse plagene v.h.a medisiner? Bivirkninger? Vil en pacemaker hjelpe? (Føler litt for ung for en sånn dings) På forhånd takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/45348-hjertebank-tilleggsymptomer-ii/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 22. mars 2002 Del Skrevet 22. mars 2002 Svar til Helsten2. Som sagt tidligere er dine plager klart innenfor det som forekommer som "normale ekstrasystoler", men det er kjent at det er store individuelle variasjoner naar det gjelder den subjektive reaksjon paa ektraslag-aktiviteten. Rent "objektivt faglig" er det to indikasjoner ( grunner) til aa forsoeke medikamenter hos personer med ekstrasystoli : hjertefunksjonsforstyrrelser p.g.a. store mengder ekstraslag, og den psykiske reaksjon personen faar p.g.a. fenomenet. Hos deg vil det kunne vaere grunn til aa vurdere det siste, samtidig som du faar stoette til psykisk bearbeidelse av plagene. Jeg regner med at din kolesterol-verdi blir fulgt opp og at du evt. faar behandling og raad for den. Ta det opp med din lege en gang til, f.eks. med henblikk paa et behandlingsforsoek over noen maaneder. Det vil ogsaa vaere aktuelt aa faa gjennomfoert en arbeidsbelastning (arbeids-EKG) ved anledning. Beklager stavingen i dette innlegget. Det skrives fra Brûssel paa et EU-tastatur. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/45348-hjertebank-tilleggsymptomer-ii/#findComment-173023 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.