Gå til innhold

Uføretrygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å bli uføretrygdet da jeg sliter med mye. Jeg kan begynne med hverdagen, da dette er mest relevant om noen skal bli ufør eller ikke. Dagen begynner slik: jeg våkner opp, klarer ikke å pusse tennene eller dusje, så jeg går tilbake til rommet mitt og ligge i sengen. I rommet mitt ligger jeg hele dagen (jeg overdriver ikke) og hører på musikk. Fysisk føler jeg meg svak, og veldig utmattet. I tillegg grubler jeg mye når jeg er alene. Har vanskelige tanker og følelser, er suicidal. I de siste 2 dagene har jeg 3 ganger prøvd å ta livet mitt. 

Grunnen til at jeg ønsker å bli uførtrygdet er ikke det faktum at jeg er lat, men fordi jeg tenker realistisk. Jeg klarer rett og slett ikke å fungere i det hele tatt. Jeg er sliten, både psykisk og fysisk. Men jeg ønsker altså ikke å være uføretrydet for resten av livet mitt, men kun i en priode, slik at jeg kan jobbe med meg selv i behandlig, samt bli i bedre form til å kunne takle hverdagen.

Så hva tror dere? Er jeg en snylter fordi jeg klarer ikke å jobbe, og dermed ønsker å få uføretrygd slik at jeg kan jobbe med meg selv i en periode? Eller er det innafor?

 

Anonymkode: bbb0c...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Uføretrygd er ment som en varig stønad for de som er varig ute av stand til å arbeide. Det du trenger er sykemeldijg eller aap.

Hvor lenge har hverdagen din vært sånn som beskriver med at du ligger hele dagen? Er det snakk om et par dager eller har dette pågått i flere år der du ikke har noe som helst liv utenfor husets 4 vegger?

Anonymkode: 9cd25...7b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker å bli uføretrygdet da jeg sliter med mye. Jeg kan begynne med hverdagen, da dette er mest relevant om noen skal bli ufør eller ikke. Dagen begynner slik: jeg våkner opp, klarer ikke å pusse tennene eller dusje, så jeg går tilbake til rommet mitt og ligge i sengen. I rommet mitt ligger jeg hele dagen (jeg overdriver ikke) og hører på musikk. Fysisk føler jeg meg svak, og veldig utmattet. I tillegg grubler jeg mye når jeg er alene. Har vanskelige tanker og følelser, er suicidal. I de siste 2 dagene har jeg 3 ganger prøvd å ta livet mitt. 

Grunnen til at jeg ønsker å bli uførtrygdet er ikke det faktum at jeg er lat, men fordi jeg tenker realistisk. Jeg klarer rett og slett ikke å fungere i det hele tatt. Jeg er sliten, både psykisk og fysisk. Men jeg ønsker altså ikke å være uføretrydet for resten av livet mitt, men kun i en priode, slik at jeg kan jobbe med meg selv i behandlig, samt bli i bedre form til å kunne takle hverdagen.

Så hva tror dere? Er jeg en snylter fordi jeg klarer ikke å jobbe, og dermed ønsker å få uføretrygd slik at jeg kan jobbe med meg selv i en periode? Eller er det innafor?

 

Anonymkode: bbb0c...e1b

Høres ut som om du kan ha rett på AAP, ikke uføre. Går du i behandling, bruker medisiner?

Anonymkode: 664ba...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, AnonymBruker said:

Nei. Uføretrygd er ment som en varig stønad for de som er varig ute av stand til å arbeide. Det du trenger er sykemeldijg eller aap.

Hvor lenge har hverdagen din vært sånn som beskriver med at du ligger hele dagen? Er det snakk om et par dager eller har dette pågått i flere år der du ikke har noe som helst liv utenfor husets 4 vegger?

Anonymkode: 9cd25...7b3

Det har vært slik i flere år. Og jeg allerede har AAP, men jeg trenger mer tid enn det AAP kan tilby. Da må løsningen bli å forlenge AAP, men de kan ikke gjøre det i f.eks 5 år. Derfor er uføretrygd mer relevant. Og jeg er kvalfisert til uføretrygd faktisk (har flere alvorlige diagnoser), men ønsker ikke å være uføretrygdet for resten av livet mitt av den grunn.

Anonymkode: bbb0c...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Høres ut som om du kan ha rett på AAP, ikke uføre. Går du i behandling, bruker medisiner?

Anonymkode: 664ba...c7e

Har allerede AAP, og ja, jeg går i behandling.

Anonymkode: bbb0c...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker å bli uføretrygdet da jeg sliter med mye. Jeg kan begynne med hverdagen, da dette er mest relevant om noen skal bli ufør eller ikke. Dagen begynner slik: jeg våkner opp, klarer ikke å pusse tennene eller dusje, så jeg går tilbake til rommet mitt og ligge i sengen. I rommet mitt ligger jeg hele dagen (jeg overdriver ikke) og hører på musikk. Fysisk føler jeg meg svak, og veldig utmattet. I tillegg grubler jeg mye når jeg er alene. Har vanskelige tanker og følelser, er suicidal. I de siste 2 dagene har jeg 3 ganger prøvd å ta livet mitt. 

Grunnen til at jeg ønsker å bli uførtrygdet er ikke det faktum at jeg er lat, men fordi jeg tenker realistisk. Jeg klarer rett og slett ikke å fungere i det hele tatt. Jeg er sliten, både psykisk og fysisk. Men jeg ønsker altså ikke å være uføretrydet for resten av livet mitt, men kun i en priode, slik at jeg kan jobbe med meg selv i behandlig, samt bli i bedre form til å kunne takle hverdagen.

Så hva tror dere? Er jeg en snylter fordi jeg klarer ikke å jobbe, og dermed ønsker å få uføretrygd slik at jeg kan jobbe med meg selv i en periode? Eller er det innafor?

 

Anonymkode: bbb0c...e1b

Først og fremst lurer jeg på om du går til noen form for behandling eller har god kontakt med fastlegen din? Ligger du bare der uten noen form for kontakt med omverdenen? Du sier at du har gjort 3 selvmordsforsøk på 2 dager, du må jo kontakte fastlegen din eller andre i behandlingsapparatet og fortelle om det. Eller noen i familien. Noen form for hjelp til å komme ut av dette må du oppsøke. Du har det jo ikke bra. Det er mer naturlig å være sykemeldt eller gå over på AAP i første omgang. Men du burde virkelig ordne deg oppfølging hos fastlegen. 

Anonymkode: 023fc...750

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Først og fremst lurer jeg på om du går til noen form for behandling eller har god kontakt med fastlegen din? Ligger du bare der uten noen form for kontakt med omverdenen? Du sier at du har gjort 3 selvmordsforsøk på 2 dager, du må jo kontakte fastlegen din eller andre i behandlingsapparatet og fortelle om det. Eller noen i familien. Noen form for hjelp til å komme ut av dette må du oppsøke. Du har det jo ikke bra. Det er mer naturlig å være sykemeldt eller gå over på AAP i første omgang. Men du burde virkelig ordne deg oppfølging hos fastlegen. 

Anonymkode: 023fc...750

Beklager at jeg ikke skrev om det, men jeg har tett oppfølging, både fra kommunen og spesialisthelsetjenesten. AAP har jeg. Men det har vært slik i et par år, derfor tenker jeg på uføretrygd nå.

Anonymkode: bbb0c...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du veldig deprimert? Er det en idè å prøve å komme deg ut bitte litt innimellom? Om det så er å gå på én butikk, en liten kafètur eller gå deg en liten tur. Det er ikke bra å ligge sånn hele tiden. Du trenger ikke ha store planer for aktivitet, men bare for å bevege deg litt. Er du ikke i dialog med saksbehandleren i NAV/fastlegen om at tiden på AAP snart er ute? Det er lurt å ta et sånt initiativ selv, da dere kan snakke om hva du skal gjøre videre. Om du skal søke uføretrygd, komme deg arbeidrettet tiltak (det er mulig å jobbe bare noen timer i uka i begynnelsen) eller om du får forlenget AAP. Ville i ditt tilfelle startet med å bestille time hos fastlegen, og fortelle både om hvordan du har det og at du ikke vet hva du skal gjøre videre i forhold til AAP.

Anonymkode: 023fc...750

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært en idè i ditt tilfelle å ha en støttekontakt som kan ta deg med ut litt? På kafè f.eks. Høres ikke noe særlig ut den tilværelsen du har. Om det er noe du kan gjøre av aktiviteter, om det så er en sjelden gang i blant, som kan gjøre deg litt bedre, litt mer sosial osv. Ved å gjøre noe kan du bli bedre over tid selv om alt er et ork akkurat nå. 

Anonymkode: 023fc...750

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åsted norge sa at han mannen døde av ensomhet. Han hadde kun snakket med 3 personer på 1år.

Anonymkode: 88eb7...b0b

Er du i feil tråd nå?

Anonymkode: 664ba...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Men den hverdagen di kvalifiserer du for uføretrygd.

Det kan du ikke konkludere med. Det er veldig vanskelig å bli uføre nå. Man må igjennom masse utprøving, utredning og behandling.

Anonymkode: 664ba...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kan du ikke konkludere med. Det er veldig vanskelig å bli uføre nå. Man må igjennom masse utprøving, utredning og behandling.

Anonymkode: 664ba...c7e

Ja har man ikke alltid måttet det? Det måtte ihvertfall jeg, men det var jo tydelig for både nav og psykiatrien at jeg ikke klarte noe. Denne personen klarer jo heller ikke noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja har man ikke alltid måttet det? Det måtte ihvertfall jeg, men det var jo tydelig for både nav og psykiatrien at jeg ikke klarte noe. Denne personen klarer jo heller ikke noe. 

Det at man ikke klarer noe "i dag" betyr ikke at man ikke kan klare noe i fremtiden. Det er kun de med varig nedsatt arbeidsevne (med minst 50%) som får uføre.

Anonymkode: 664ba...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det at man ikke klarer noe "i dag" betyr ikke at man ikke kan klare noe i fremtiden. Det er kun de med varig nedsatt arbeidsevne (med minst 50%) som får uføre.

Anonymkode: 664ba...c7e

Ok. Men muligheten er vel der for at alle kan klare seg bedre i fremtiden? Man vet jo aldri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier Nav og behandler?  At du ønsker deg uføretrygd slik du strever er full forståelig, men det hjelper lite hvis du ikke får Nav med på det. Anbefaler deg ikke å søke før Nav har åpnet opp for det. 

Anonymkode: 9e060...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva sier Nav og behandler?  At du ønsker deg uføretrygd slik du strever er full forståelig, men det hjelper lite hvis du ikke får Nav med på det. Anbefaler deg ikke å søke før Nav har åpnet opp for det. 

Anonymkode: 9e060...da1

Må ikke finne på å søke for NAV har åpnet for det. Da blir det garantert avslag, og sannsynligvis også tap av AAP.

Anonymkode: 664ba...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å heller tenke delvis uføretrygd? Hvis du skal ha noe håp om å bli bedre så trenger du å komme seg ut av seng og sofa. Om du så starter med bare 5-10 min gåtur om dagen. 

Hvis du ikke har vært i arbeidsavklaring så skal det ekstremt mye til for å få ufør. Ifølge min saksbehandler er det bare de med feks uhelbredelig kreft som får det. 

Jeg kommer til å bli ufør jeg også, men målet mitt er 30-40% arbeid så til høsten må jeg i gang med avklaring uansett hvordan den psykiske formen min er. For da har jeg bare ett år igjen på AAP. Har altså per nå vært ute av arbeidslivet i over tre år. Jeg vet ikke om jeg vil klare å jobbe i framtiden. Per nå er jeg helt arbeidsufør, men jeg håper jo jeg skal klare det. 

Jeg ser bare ikke for meg at hvis du får 100% uføretrygd nå så vil du senere kunne komme deg ut i arbeidslivet igjen. Det hører med til sjeldenheten at noen klarer det. Hvis det er noen som helst mulighet å bygge deg opp slik at du kan jobbe noen prosent i hvert fall så kan du søke uføretrygd på resten og det vil nok være større sannsynlighet for at du evt. Kan øke arbeidsgraden etter hvert. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det har vært slik i flere år. Og jeg allerede har AAP, men jeg trenger mer tid enn det AAP kan tilby. Da må løsningen bli å forlenge AAP, men de kan ikke gjøre det i f.eks 5 år. Derfor er uføretrygd mer relevant. Og jeg er kvalfisert til uføretrygd faktisk (har flere alvorlige diagnoser), men ønsker ikke å være uføretrygdet for resten av livet mitt av den grunn.

Anonymkode: bbb0c...e1b

Om du er kvalifisert til uføretrygd eller ikke kommer ann på funksjonsevnen din. Du kan ha så alvorlige diagnoser du bare vil, men så lenge du fungerer greit i hverdagen så kommer du ikke til å få uføretrygd innvilget.

Anonymkode: 88eb7...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...