Gå til innhold

Hvor mange DOLere er oppe nå midt på natta?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rekk opp hånda

Anonymkode: f1a4b...f73

Jeg var mye oppe om natten før, men gjorde avtale med psykologen min om at jeg skulle sove hver natt. Jeg vegret meg for å sove pga. mareritt. Det har vist seg at det har vært helsefremmende for min psykiske helse å sove hver natt på flere områder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Jeg var mye oppe om natten før, men gjorde avtale med psykologen min om at jeg skulle sove hver natt. Jeg vegret meg for å sove pga. mareritt. Det har vist seg at det har vært helsefremmende for min psykiske helse å sove hver natt på flere områder :)

Og hvordan fikk du til det? Det går jo ikke an å bare bestemme seg for å sove? Hvis man ikke klarer mener jeg. 

Anonymkode: 72505...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan fikk du til det? Det går jo ikke an å bare bestemme seg for å sove? Hvis man ikke klarer mener jeg. 

Anonymkode: 72505...d25

Mitt problem var at jeg ble superstresset når jeg la meg ned. Jeg fikk det for meg at jeg måtte gjøre en hel masse til neste dag for å rekke det og fikk et enormt tankekjør. I tillegg til at jeg vegret meg. Og dette førte i tillegg til at jeg mange ganger lot være å ta Truxal. De nettene jeg ikke sov, sov jeg ikke ett minutt og døgnet til neste natt. Da slapp jeg gjerne marerittene. Ond sirkel å komme i.

Psykologen min lærte meg å gå til et trygt sted (safe place) når jeg skulle sove istedenfor å få det enorme tankekjøret. Jeg skulle si til meg selv at det jeg ikke fikk tid til nå i kveld skulle jeg få tid til i morgen. I tillegg skulle jeg ta Truxal hver natt uansett. Jeg var tvilende, for dette hørtes for enkelt ut og litt tvilsomt ut i mine ører, men jeg lot det få en ærlig sjanse. Jeg sovner og sover, men våkner noen netter av mareritt fortsatt. Da frister det lite å sove og noen netter kommer jeg meg sent i seng, men jeg kommer meg i seng og står tidlig opp. I natt kom jeg meg ikke i seng før kl. 1.30, men jeg hadde alarm på kl. 7.30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger meg rundt 2230-23 hver kveld. Og står opp ca kl 09. Har dårlig søvnkvalitet og våkner ofte, men jeg har også et høyere søvnbehov enn det som er normalt. Hvis jeg ikke får sove på kvelden så står jeg ikke opp av den grunn. Når jeg sover er den tiden jeg har det best. Bortsett fra hvis jeg har mareritt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg legger meg rundt 2230-23 hver kveld. Og står opp ca kl 09. Har dårlig søvnkvalitet og våkner ofte, men jeg har også et høyere søvnbehov enn det som er normalt. Hvis jeg ikke får sove på kvelden så står jeg ikke opp av den grunn. Når jeg sover er den tiden jeg har det best. Bortsett fra hvis jeg har mareritt. 

Jeg prøver også å legge meg ved 22.30-23.00 tiden hver kveld. Har opplevd så ofte at hvis jeg legger meg vesentlig senere, så blir det dårligere med søvn.  Det er først nå nylig jeg har begynt med å sove 4-5 timer i streķk (tidligere sov jeg 1-2 timer før jeg våknet) Etter 30 min til to timer så greier jeg å legge meg litt igjen, så det kanskje blir litt mer søvn. Selv fungerer jeg best på minimum 7 timer, men sjelden jeg får det da.  Den største motivasjonen min for å få nok søvn, er at dagen etter blir så utrolig mye bedre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fastnick

Måtte ta litt grep i går kveld og gjøre som jeg har fått beskjed om av legen siden jeg har sovet lite den siste tida. I natt har jeg derfor sovet godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, emilie321 skrev:

Den største motivasjonen min for å få nok søvn, er at dagen etter blir så utrolig mye bedre.

 

Det er helt sant! Du får gjort mye mer og får mer ut av dagen.

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter generelt med søvn og tar derfor Seroquel for dette samt som behovsmedisin (BPII). Selv de kveldene  jeg sovner forholdsvis kjapt til meg å være, er jeg alltid våken et par timer midt på natta. Etter en halvtime står jeg som regel opp for å unngå å ligge å vri meg. Men jeg unngår stimuli i størst mulig grad - drikker eventuelt en kopp med koffeinfri te og leser i en kjedelig bok og legger meg så snart jeg kjenner trøttheten komme sigende. 

Må opp mellom seks og halv sju hver dag, så forsøker å legge meg fast mellom halv ti og halv elleve. 

Endret av adhoc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt har jeg ikke klart å sove :( Men nå skal jeg gå til mitt imageinære sted og se om jeg kan finne nok ro til å falle i søvn. Noen netter er vanskeligere enn andre... Jeg har i hvert fall tatt Truxal, så da bør søvnen komme etter hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg våknet som vanlig etter noen timer med søvn, men håper å få et par timer til. Skal egentlig være fornøyd, for nå greier jeg ofte å sove 4-5 timer før jeg våkner.  Tidligere sov jeg bare 1-2 timer før jeg våknet.  

De siste 8 dagene har jeg hatt flere netter med over 7 timer tilsammen med søvn og da har dagene vært så utrolig mye bedre.  Så søvn er en god medisin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for første gang på evigheter en normal døgnrytme. Kanskje ikke så bra søvnkvalitet, men jeg sover hvertfall om natten og er våken om dagen. Tror det er bra for min psyke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, emilie321 skrev:

Jeg våknet som vanlig etter noen timer med søvn, men håper å få et par timer til. Skal egentlig være fornøyd, for nå greier jeg ofte å sove 4-5 timer før jeg våkner.  Tidligere sov jeg bare 1-2 timer før jeg våknet.  

De siste 8 dagene har jeg hatt flere netter med over 7 timer tilsammen med søvn og da har dagene vært så utrolig mye bedre.  Så søvn er en god medisin. 

Jeg fikk også ca. 5 timer med søvn. Det får jeg si meg fornøyd med :) Så utrolig bra at du har sovet godt i det siste! Søvnen har så utrolig mye å si. Jeg trodde ikke det før, men når jeg har forsøkt å sove bedre en liten periode selv og ser hvor mye bedre jeg fungerer på dagen av det, ser jeg jo hvor viktig søvn er for den daglige fungeringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...