Gå til innhold

Studere når man er psykisk syk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å studere til høsten. Men tingen er, jeg er veldig psykisk syk. Jeg har veldig dårlig konsentrasjon, og jeg føle meg veldig svak. Er suicidal. Sliter sosialt i tilegg for å gjøre ting mer komplisert.

Så hva burde jeg gjøre?

Anonymkode: 92469...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hva burde jeg gjøre?

Velge noe enkelt og ikke så omfattende. Litt er alltid mye bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, kupton said:

Velge noe enkelt og ikke så omfattende. Litt er alltid mye bedre enn ingenting.

Tusen takk! Har du forslag?

Anonymkode: 92469...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du forslag?

Nei. Vil ikke foreslå når jeg verken vet hva som er dine sterke sider eller dine interesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! Har du forslag?

Anonymkode: 92469...011

Velg noe du brenner for.

Anonymkode: 9aeeb...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at en skal velge noe som en både er sterk på og som en brenner for.

Jeg brenner for klassisk musikk, men det ville ikke blitt vellykket med operaskolen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg studerte men jeg var psyk. Den svært reduserte konsentrasjonsevnen gjorde at ting tok svært lang tid. Jeg har tenkt i etterkant at det hadde vært lurt å ta studiet på deltid.

Anonymkode: 19029...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker å studere til høsten. Men tingen er, jeg er veldig psykisk syk. Jeg har veldig dårlig konsentrasjon, og jeg føle meg veldig svak. Er suicidal. Sliter sosialt i tilegg for å gjøre ting mer komplisert.

Så hva burde jeg gjøre?

Anonymkode: 92469...011

Støtter forslaget men ville siktet meg inn på et enkeltemne med max 10 poeng og ikke et fullt studie om du fungerer såpass dårlig. Nettstudie kan jo være tingen men ofte koster slike mye og du får heller ikke den sosiale gevinsten som kan være god for mange.

Anonymkode: 046a9...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!


Jeg studerer på fulltid. Jeg valgte et studie jeg visste jeg var sterk i, samtidig hadde en interesse for. Hadde jeg vært frisk, hadde jeg nok valgt noe annet. Min erfaring er at i stressa perioder som eksamensperioden, så kan jeg bli verre psykisk. Samtidig valgte jeg riktige studieprogram og har fått flere gode venner. Det jeg liker best med å studere er når jeg møter flere klassekamerater i kollokviegrupper. Det å både diskutere pensum ilag, men også ha det kjekt med annen prat innimellom, har vært gull verdt for meg. Så totaltsett vil jeg si at studietiden min har hjulpet meg mye, til tross for litt stressa perioder iblant.

Jeg har ikke noe konkret tips til deg, da jeg ikke kjenner deg, men kanskje min erfaring kan hjelpe deg i denne tankeprosessen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg studerte men jeg var psyk. Den svært reduserte konsentrasjonsevnen gjorde at ting tok svært lang tid. Jeg har tenkt i etterkant at det hadde vært lurt å ta studiet på deltid.

Anonymkode: 19029...a22

Jeg ønsket å studere igjen for et par-tre år siden, men var usikker på min egen utholdenhet og konsentrasjon. Jeg valgte å teste dette ut og forsøkte meg en måneds tid på egenstudier i emnet jeg ønsket å studere videre i (pedagogikk og spesialpedagogikk). Da ble min konklusjon at jeg klarte å studere, men at det gikk for sakte og ville ta for mye ressurser om jeg skulle få med meg innholdet det jeg leste pga. konsentrasjonsproblemer og dermed ikke være mulig å gjennomføre på et deltidsstudium. Jeg bestemte meg derfor å konsentrere meg fullt og helt om terapien frem til jeg ble helt frisk eller friskere og ev. ta opp studier igjen da med forhåpentligvis en bedre evne til å studere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...