Gå til innhold

Hva jeg har lært på et år i psykiatrien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først vil jeg påpeke at det jeg skriver er mine personlige erfaringer og meninger, og det har hulpet meg bedre å forstå meg selv og ting i livet generelt. Det har kanskje ikke samme effekt på deg, og det er forståelig. Men jeg håper andre kan ha nytte av det. Skal skrive det som punkter nedenfor:

- Ingen skylder deg noe.

- Hvis du har det vanskelig, husk alltid å se etter kriseplanen din.

- Du må gjøre alt arbeidet. Alle andre kan bare støtte deg. Med andre ord: ikke bli institusjonalisert.

- Ikke sammenlign deg med dine medpasienter. I de fleste tilfeller er de mer syke enn deg, og du ønsker selvsagt ikke å bli like syk som dem. Men hvis du gjør det, har du et enormt problem - løs det.

- Utnytte ressursene som er gitt til deg, (f.eks gå tur på med personale, spill brettspill med dem, vær engasjert, sosialisere mer enn du vil, osv) og husk at du er like verdt som alle andre.

- Ha en plan for fremtiden. Uansett hvor liten eller stor den er, spiller ingen rolle. Det som spiller role, derimot, er at det gir deg håp og mening - at du er verdt noe.

- Prøv å tenke positivt. Enklere sagt enn gjort, jeg vet, men det hjelper utrolig.

- Vær helt ærlig. Ikke vær redd. Hvis det er noe du er uenig i, si det rett ut. Og ikke minst må du være veldig ærlig med din behandler, for hun/han tross alt, ønsker kun å hjelpe deg.

- Les fagstoff som er psykologi relatert. På den måten vil du forstå deg og omgivelsene mye bedre, og det vil hjelpe deg til best å kunne beherske livet på en god måte.

- Ta vare på din personlige hygiene. Dette er veldig viktig. Tenk på det på denne måten: hvis du ikke kan ta vare på deg selv, hvordan vil du være i stand til å ta vare på dine omgivelser, eller hverdagslige utfordringer?

- Og til slutt: du må elske deg selv. I mine øyne er dette det viktigste punktet. For hvordan vil du være i stand til å elske andre og vise ekte omsorg for andre, hvis du ikke elsker deg selv? Så hver dag, fortell deg selv at du er verdt noe, at du trenger kjærlighet og medfølelse.

Anonymkode: afcbe...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...