Gå til innhold

Eie to leiligheter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen her som eier to leiligheter og leier ut den andre, og som kjenner godt reglene rundt det.  Gevinsten av å selge sekundær bolig blir ikke skattet hvis det er jobb som gjør at eier måtte flytte.  Er det noe tak på hvor mange år?  

 

Anonymkode: 24df8...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt usikker på hva du spør etter, men boligen du leier ut så må du skatte av leieinntektene, med fradrag av utgifter du har på den. Skal du selge, så må du skatte av gevinsten, hvis du ikke velger å bo i utleieleiligheten, altså med adresseforandring, de siste 12 måneder før salg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, mrxx skrev:

Litt usikker på hva du spør etter, men boligen du leier ut så må du skatte av leieinntektene, med fradrag av utgifter du har på den. Skal du selge, så må du skatte av gevinsten, hvis du ikke velger å bo i utleieleiligheten, altså med adresseforandring, de siste 12 måneder før salg. 

Jeg trenger ikke å skatte av gevinsten når jeg flytter pga. jobb.  Jeg spør om noen vet om det varer i mange år, eller om det er stopp etter f.eks. fem eller ti år?

Anonymkode: 24df8...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger ikke å skatte av gevinsten når jeg flytter pga. jobb.  Jeg spør om noen vet om det varer i mange år, eller om det er stopp etter f.eks. fem eller ti år?

Anonymkode: 24df8...852

Det gjelder ikke hvis du kjøper ny bolig der jobben er.

Anonymkode: c2820...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder ikke hvis du kjøper ny bolig der jobben er.

Anonymkode: c2820...ad2

Har du en link til dette?

Anonymkode: 24df8...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du en link til dette?

Anonymkode: 24df8...852

https://www.smartepenger.no/boligokonomi/390-brukshindring
 

Det er også et krav at den tiden du har eid en annen bolig kan du ikke opparbeide botid i den gamle boligen. Du kan nemlig ikke opparbeide botid i to boliger samtidig. Den opparbeider altså kun botid all den tid du bor i en annen bolig som du leier.

 

Anonymkode: c2820...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 9.3.2020 den 0.03, AnonymBruker skrev:

https://www.smartepenger.no/boligokonomi/390-brukshindring
 

Det er også et krav at den tiden du har eid en annen bolig kan du ikke opparbeide botid i den gamle boligen. Du kan nemlig ikke opparbeide botid i to boliger samtidig. Den opparbeider altså kun botid all den tid du bor i en annen bolig som du leier.

 

Anonymkode: c2820...ad2

Takk for link.  Jeg finner ikke ut om foreldre, søsken, barn eller barnebarn kan bo i leiligheten eller om det må være meg selv.  Heller ikke om jeg kan leie pga. jobb i alt fra 1 år til 40 år.  Takknemlig hvis du kan hjelpe meg med det også.  Tusen takk.

Anonymkode: 24df8...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/10/2020 at 11:30 AM, AnonymBruker said:

Takk for link.  Jeg finner ikke ut om foreldre, søsken, barn eller barnebarn kan bo i leiligheten eller om det må være meg selv.  Heller ikke om jeg kan leie pga. jobb i alt fra 1 år til 40 år.  Takknemlig hvis du kan hjelpe meg med det også.  Tusen takk.

Anonymkode: 24df8...852

Det gjelder deg og ikke andre. Som det er sagt over her, så kan du ikke opparbeide deg botid på to forskjellige steder, uansett om det går 1 eller 40 år. 
Skal du unngå skatt, så må du enten selge det du har mens du bor der før du flytter, eller så må du leie ut boligen inntil du kan flytter tilbake og først selge der du har bodd i forbindelse med jobben. Du må alltid bo der du skal selge de siste 12 måneder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
40 minutter siden, mrxx skrev:

Det gjelder deg og ikke andre. Som det er sagt over her, så kan du ikke opparbeide deg botid på to forskjellige steder, uansett om det går 1 eller 40 år. 
Skal du unngå skatt, så må du enten selge det du har mens du bor der før du flytter, eller så må du leie ut boligen inntil du kan flytter tilbake og først selge der du har bodd i forbindelse med jobben. Du må alltid bo der du skal selge de siste 12 måneder. 

Hvis jeg leier her hvor jeg jobber så kan jeg i hvert fall påberope meg brukshindring og trenger ikke å skatte av evt. salg.  Sannsynligvis flytter jeg tilbake til leiligheten om noen år og derfor vil jeg ikke selge den nå.

Anonymkode: 24df8...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...