Gå til innhold

De 16 personlighetstyper


Gjest Fastnick

Anbefalte innlegg

Gjest Fastnick

Som nevnt tidligere så synes jeg sånne tester er litt artig å ta. Jeg tok derfor denne i går, og fikk at jeg var ISFP -T "Eventyrer". Synes det stemmer ganske godt. 

Er det flere som vil si hva slags personlighetstype de er? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ENTJ-A - kommandør. Men borderline INTJ-A, altså arkitekt. Bare 52 prosent ekstrovert vs 48 prosent introvert. Har tatt liknende tester før, og har helt klart beveget meg i mer ekstrovert retning. Tidligere var jeg alltid en åpenbar introvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
19 minutter siden, Fastnick skrev:

Som nevnt tidligere så synes jeg sånne tester er litt artig å ta. Jeg tok derfor denne i går, og fikk at jeg var ISFP -T "Eventyrer". Synes det stemmer ganske godt. 

Er det flere som vil si hva slags personlighetstype de er? 

Jeg ble megler personlighet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
7 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg ble megler personlighet :) 

Akkurat det overrasker meg ikke når det gjelder deg! :) Jeg tok faktisk testen tre ganger, hehe. Den første gangen landet jeg på Megler jeg også, men de to siste gangene på Eventyrer. Kanskje er det en slags blanding, hvis det går an da. Ikke vet jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, Fastnick skrev:

Akkurat det overrasker meg ikke når det gjelder deg! :) Jeg tok faktisk testen tre ganger, hehe. Den første gangen landet jeg på Megler jeg også, men de to siste gangene på Eventyrer. Kanskje er det en slags blanding, hvis det går an da. Ikke vet jeg :D

Sikkert en blanding da ja :D Vi er jo så mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg «er» en INFP (T). Har tatt flere tilsvarende tester tidligere (JTI, MBTI) og kommer alltid ut som dét.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er like pålitelig som astrologi. Fint for underholdning. 

Anonymkode: 020ce...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er like pålitelig som astrologi. Fint for underholdning. 

Anonymkode: 020ce...f6f

Ja, kan være enig i det. Likevel tror jeg at det kanskje kan være noe sant i dette? Hvem vet, i alle fall ikke jeg. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, Fastnick skrev:

Ja, kan være enig i det. Likevel tror jeg at det kanskje kan være noe sant i dette? Hvem vet, i alle fall ikke jeg. 😉

Det er så generelt at man vil finne noe som er sant i det 

Anonymkode: 020ce...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er så generelt at man vil finne noe som er sant i det 

Anonymkode: 020ce...f6f

Ja, sant. Personlighetsforstyrret som jeg er i bunnen, så fucker jeg nok opp enhver slik personlighetstest uansett.  Hadde jeg tatt denne testen 100 ganger, hadde jeg nok vært innom hver type opptil flere ganger..  😂 Neida, tror ikke helt det da. Jeg landet først på Megler, men da jeg tok den den andre gangen svarte jeg litt mer nyansert uten så mange av disse absolutte alternativene som "Enig" og "Uenig". Jeg forsøkte å gradere mer, og da endte jeg som Eventyrer. Men nå når jeg leste beskrivelsen igjen, så tror jeg ikke at det stemmer så godt likevel. Men samme det. Jeg er den jeg er, og det er vi vel alle?

Men vi må uansett for all del ikke sette oss selv eller andre i bås heller har jeg funnet ut. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testen kan være et greit verktøy i sosiale sammenhenger og ved teambuilding/organisasjonsutvikling. Det er på ingen måte noen fasit, eller en faglig tungvekter, men nyttig likevel for å påpeke og ikke minst ufarliggjøre forskjellene hos ulike personlighetstyper. De fleste av oss kan dessuten bevege oss noe opp/ned på de ulike skalaene når vi må, gitt en spesifikk jobbrolle for eksempel, og dermed inneha et større spekter enn kun den ene typen. 

Jeg brukte JTI (lignende test) i jobbsammenheng for en del år siden, og det var helt klart overvekt av INTJ/ENTJ blant ingeniørene, ISTJ på regnskap, og ESFJ/P/ISFJ i personalavdelingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tatt den før og jeg kom ut som "forsvarer". Husker ikke bokstavene. Det er mye som stemmer, men en del som ikke stemmer. Som dette med sosiale ferdigheter. Jeg har ikke de beste sosiale ferdighetene. Jeg har da tross alt AS. 😛 Men jeg er flink til å tilegne meg sosiale ferdigheter og jeg tilpasser min væremåte ut fra hvem jeg har med å gjøre. Det skyldes nettopp at jeg har vært nødt til å observere og kopiere hvordan andre ter seg og hvordan jeg skal være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg har tatt den før og jeg kom ut som "forsvarer". Husker ikke bokstavene. Det er mye som stemmer, men en del som ikke stemmer. Som dette med sosiale ferdigheter. 

Du svarer kanskje ikke ærlig.

Anonymkode: a30ed...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du svarer kanskje ikke ærlig.

Anonymkode: a30ed...f0f

Det har jeg vel ingen grunn til å ikke gjøre? Disse testene er bare indikasjoner og ingen sann forskning. Er lenge siden jeg tok testen da så husker ikke hva jeg svarte, men hadde da ingen grunn til å svare uærlig. Jeg tok den helt alene for meg selv og hadde null kunnskap om hvilke svar som gav hvilke bokstaver. Ergo ingen å imponere eller mulighet for å manipulere testen. Men jeg kan ta den på nytt og se hva som kommer opp. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Glitter skrev:

Det har jeg vel ingen grunn til å ikke gjøre? Disse testene er bare indikasjoner og ingen sann forskning. Er lenge siden jeg tok testen da så husker ikke hva jeg svarte, men hadde da ingen grunn til å svare uærlig. Jeg tok den helt alene for meg selv og hadde null kunnskap om hvilke svar som gav hvilke bokstaver. Ergo ingen å imponere eller mulighet for å manipulere testen. Men jeg kan ta den på nytt og se hva som kommer opp. 

Nå fikk jeg "Talsmann". Kjente meg igjen i den også, men ikke alt. Jeg har jo tatt tester når jeg har vært i behandling og der kommer det fram at jeg er usammenhengende. Dvs jeg er usikker på egen personlighet og preferanser. Jeg vet ofte ikke hva jeg vil og jeg vil tro jeg er en god blanding mellom "forsvarer" og "talsmann" og det som tipper vektskålen den ene eller andre veien er en kombinasjon av dagsform og at jeg rett og slett ikke vet hva jeg er. 

Det er nå min teori. For jeg har svart ærlig på alt av persoblifhetstester jeg har tatt. Også når jeg vet det ikke er i min favør. Jeg har jo tross alt både Asperger syndrom og emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Sett bort fra at behandler gjør sine egne vurderinger også, så kunne jeg manipulert de delene av testene som går på selvutfylling. Jeg har såpass med kunnskaper rundt diagnoser at jeg kunne gjort slik at jeg ikke slo ut positivt på noen av de. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble visst logiker INTP-T. Vet ikke om jeg kjenner meg så veldig igjen, men måtte le litt av at jeg kom ut som 97% forsiktig... det kan kanskje stemme.

Anonymkode: f88e4...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tok den en gang til, nå ble jeg Megler. Men fortsatt 96% forsiktig. 

Anonymkode: f88e4...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Ble «forkjemper», og det stemmer relativt godt tror jeg. 

Forkjemper”-personlighet

Det interesserer meg ikke hva du jobber med. Jeg vil vite hva du kjemper for – og om du tør å drømme om å møte hjertets lengsel. Det interesserer meg ikke hvor gammel du er. Jeg vil vite om du vil risikere å se ut som en idiot – for kjærlighet – for drømmene dine – for livets eventyr.

Forkjemper-personligheten er en sann fri sjel. De er ofte festens midtpunkt, men de er mindre interessert i den rene spenningen og gleden i øyeblikket enn de er i nyte sosiale og emosjonelle forbindelser de har med andre. Sjarmerende, uavhengige, energetiske og sympatiske – de 7 % av befolkningen de omfatter kan absolutt merkes i en mengde.

Du kan forandre verden med bare en idé

Forkjempere er imidlertid mer enn bare sosiale menneskegledere. De er formet av sin visjonære natur som lar dem lese mellom linjene med nysgjerrighet og energi. De har en tendens til å se på livet som et stort, komplisert puslespill der alt er henger sammen – men i motsetning til personlighetstyper i Analytikerrolle-gruppen, som har en tendens til å se puslespillet som en serie systemiske intriger, ser Forkjempere det gjennom en prisme av følelser, omsorg og mystikk, og de leter alltid etter en dypere mening.

Forkjempere er svært uavhengige, og mye mer enn stabilitet og sikkerhet trenger de kreativitet og frihet.

Mange andre personlighetstyper vil sannsynligvis mene at disse egenskapene uimotståelige, og hvis de har funnet en hjertesak som får fantasien til å gløde vil Forkjempere medbringe en energi som ofte skyver dem inn i rampelyset, holdt frem av likesinnede som en leder og en guru – men dette er ikke alltid stedet uavhengighetselskende Forkjempere ønsker å være. Og det blir enda verre hvis disse personlighetene blir nedlesset med administrative oppgaver og rutinemessig vedlikehold som kan følge med en lederstilling. Forkjemperes selvtillit er avhengig av evnen til å komme med originale løsninger, og de må vite at de har friheten til å være nyskapende – de kan raskt miste tålmodigheten eller bli nedslått hvis de blir fanget i en kjedelig rolle.

Ikke mist den “Lille gnisten med galskap”

Heldigvis vet personer med Forkjemper-personlighetstypen hvordan man slapper av, og de er i stand til å gå fra å være en lidenskapelig, drevet idealist på arbeidsplassen til en fantasifull og entusiastisk fri sjel på dansegulvet, ofte så plutselig at det kan overraske selv de nærmeste vennene deres. Alt dette gir dem også en sjanse til følelsesmessig å knytte seg til andre, noe som gir dem verdsatt innsikt i hva som motiverer venner og kolleger. De mener at alle bør ta seg tid til å kjenne på og uttrykke følelsene sine, og deres empati og omgjengelighet gjør det til et naturlig samtaleemne.

Forkjemper-personligheten må imidlertid være forsiktig; hvis de stoler for mye på sin intuisjon, og antar eller forventer for mye av en venns motivering kan de tolke signalene feil og vanskeliggjøre planer som en greiere tilnærming ville ha gjort enkle. Denne typen sosial stress er frykten som holder denne harmonifokuserte personlighetstypen våken om natten. Forkjempere er veldig emosjonelle og sensitive, og når de tråkker på andres tær, føler de det begge to.

Forkjempere vil tilbringe mye tid på å utforske sosiale forhold, følelser og ideer før de finner noe som virkelig er riktig for dem. Men når disse personlighetene endelig finner sin plass i verden vil deres fantasi, empati og mot sannsynligvis produsere utrolige resultater.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...