Gå til innhold

Tvangsinnlagt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hater å være tvangsinnlagt. Har lyst å rømme vekk og ruse meg, men da vil politiet komme og hente meg. Og da vil det bli mye vanskeligere for meg....Men, hvis jeg forsette å være her så kommer jeg til å bli helt gal, eller voldelig... Hva ville du gjort i min situasjon?

Anonymkode: f0b64...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hater å være tvangsinnlagt. Har lyst å rømme vekk og ruse meg, men da vil politiet komme og hente meg. Og da vil det bli mye vanskeligere for meg....Men, hvis jeg forsette å være her så kommer jeg til å bli helt gal, eller voldelig... Hva ville du gjort i min situasjon?

Anonymkode: f0b64...30b

Jeg ville ha tatt meg sammen. Ingen grunn til å bli verken helt gal eller voldelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minute ago, frosken said:

Jeg ville ha tatt meg sammen. Ingen grunn til å bli verken helt gal eller voldelig. 

For det første så kan en ikke bestemme om han bli gal eller ikke. For det andre så er det ikke min feil at jeg er tvangsinnlagt. Jeg vil bare være i fred og ruse meg. Så hvis jeg blir voldelig, så er det ikke min feil, for jeg har ikke valgt å bli tvangsinnlagt.

Anonymkode: f0b64...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For det første så kan en ikke bestemme om han bli gal eller ikke. For det andre så er det ikke min feil at jeg er tvangsinnlagt. Jeg vil bare være i fred og ruse meg. Så hvis jeg blir voldelig, så er det ikke min feil, for jeg har ikke valgt å bli tvangsinnlagt.

Anonymkode: f0b64...30b

Er du seriøs? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutes ago, frosken said:

Er du seriøs? 

Ja. Forresten, utsagnet  ”ta deg sammen” er en from for bagatellisering av et stort problem. Så du bør slutte å bruke det mot personer i sårbare situasjoner.

Anonymkode: f0b64...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Forresten, utsagnet  ”ta deg sammen” er en from for bagatellisering av et stort problem. Så du bør slutte å bruke det mot personer i sårbare situasjoner.

Anonymkode: f0b64...30b

Du spurte om hva andre ville ha gjort i din situasjon, og mitt svar er fortsatt at jeg ville ha tatt meg sammen - og ikke tillatt meg selv fullstendig ansvarsfraskrivelse i forhold til mine handlinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hater å være tvangsinnlagt. Har lyst å rømme vekk og ruse meg, men da vil politiet komme og hente meg. Og da vil det bli mye vanskeligere for meg....Men, hvis jeg forsette å være her så kommer jeg til å bli helt gal, eller voldelig... Hva ville du gjort i min situasjon?

Anonymkode: f0b64...30b

Ville pustet med magen og prøvd å roe meg selv,jeg hadde nok ikke blit gal eller voldelig. Men kanskje du har en annen personlighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For det første så kan en ikke bestemme om han bli gal eller ikke. For det andre så er det ikke min feil at jeg er tvangsinnlagt. Jeg vil bare være i fred og ruse meg. Så hvis jeg blir voldelig, så er det ikke min feil, for jeg har ikke valgt å bli tvangsinnlagt.

Anonymkode: f0b64...30b

Hva var grunnen tik at du ble tvangsinnlagt da? Skal jeg gjette så gjorde du vel et eller annet ulovlig eller oppflrte deg på en dårlig måte i ruset tilstand sånn at politiet kom å tvang deg med seg. Så hva skal du gjøre om du ønsker som sier å "bare være i fred og ruse deg"? Jo da må du holde deg hjemme innen for de 4 veggene, ikke lag bråk eller snakk med noen i din rus.

Anonymkode: c2817...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Forresten, utsagnet  ”ta deg sammen” er en from for bagatellisering av et stort problem. Så du bør slutte å bruke det mot personer i sårbare situasjoner.

Anonymkode: f0b64...30b

Det at du vil ruse deg er et fryktelig stort problem, og det skal mye mer til enn å bare ta seg sammen for å slutte. Samtidig så er det jo det en må gjøre? Ta seg sammen og 1. Avruse seg selv hvis en klarer det. 2. Oppsøke hjelp og behandling. Alternativet er å fortsette å ruse seg til en bukker helt under og dør av ovdrsise, dreper noen i psykose, havner i fengsel etc. 

Så hva tror du er best? 

Hilsen rusmisbruker som har vært i tvungen rusbehandling, men som senere oppsøkte behandling frivillig. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
56 minutter siden, frosken skrev:

Du spurte om hva andre ville ha gjort i din situasjon, og mitt svar er fortsatt at jeg ville ha tatt meg sammen - og ikke tillatt meg selv fullstendig ansvarsfraskrivelse i forhold til mine handlinger. 

Jeg skjønner hva du mener, frosken. Men så tenker jeg at dette er en person som er tvangsinnlagt. En som er tvangsinnlagt er vanligvis veldig syk, og da er det ikke lett å "ta ansvar" for seg selv, eller å tenke rasjonelt for den sakens skyld. En som er tvangsinnlagt har blitt fratatt ansvaret for seg selv, siden han/hun nettopp ikke greier å ta ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fastnick skrev:

Jeg skjønner hva du mener, frosken. Men så tenker jeg at dette er en person som er tvangsinnlagt. En som er tvangsinnlagt er vanligvis veldig syk, og da er det ikke lett å "ta ansvar" for seg selv, eller å tenke rasjonelt for den sakens skyld. En som er tvangsinnlagt har blitt fratatt ansvaret for seg selv, siden han/hun nettopp ikke greier å ta ansvar.

Hvilket annet råd enn det Frosken ga, ville du ha gitt? Å ta seg sammen, betyr for meg å la seg styre av fornuft i stedet for av følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
Akkurat nå, kupton skrev:

Hvilket annet råd enn det Frosken ga, ville du ha gitt? Å ta seg sammen, betyr for meg å la seg styre av fornuft i stedet for av følelser.

Ja, enig i det. Men er ikke det enklere for pasienten å gjøre når han/hun er innlagt på et lavere nivå (DPS)? Det jeg forbinder med tvangsinnleggelse er pasienter som ikke greier å ta vare på seg selv. At de er såpass utrygge for seg selv og omgivelsene, er psykotiske, ikke greier å tenke rasjonelt (fornuftig) o.l.

Men jeg har aldri vært tvangsinnlagt selv, så jeg vet jo ikke premissene for å bli tvangsinnlagt. Jeg har bare vært på lukket akutt-psykiatrisk noen dager, og der var det mye sykdom for å si det sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fastnick skrev:

Men er ikke det enklere for pasienten å gjøre når han/hun er innlagt på et lavere nivå (DPS)?

Alt er enklere når en er frisk(ere). Men rådet blir likevel det samme. Ingen som jobber med psykisk sykdom tror det er lett. Men tross det, må en gi de fornuftige rådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fastnick
2 minutter siden, kupton skrev:

Alt er enklere når en er frisk(ere). Men rådet blir likevel det samme. Ingen som jobber med psykisk sykdom tror det er lett. Men tross det, må en gi de fornuftige rådene.

Ja, forutsatt at pasienten er i stand til det, så er det å samarbeide med personell og behandlere det riktige å gjøre, helt klart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det første så kan en ikke bestemme om han bli gal eller ikke. For det andre så er det ikke min feil at jeg er tvangsinnlagt. Jeg vil bare være i fred og ruse meg. Så hvis jeg blir voldelig, så er det ikke min feil, for jeg har ikke valgt å bli tvangsinnlagt.

Anonymkode: f0b64...30b

Selvfølgelig er det din feil hvis du blir voldelig. Dummeste jeg har hørt. Du har jo en fri vilje til hvordan du kan reagere på ting selv om du er blitt tvangsinnlagt. 

Anonymkode: af828...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det din feil hvis du blir voldelig. Dummeste jeg har hørt. Du har jo en fri vilje til hvordan du kan reagere på ting selv om du er blitt tvangsinnlagt. 

Anonymkode: af828...28c

Men hvorfor blir noen tvangsinnlagt 

Anonymkode: d9cfd...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor blir noen tvangsinnlagt 

Meget enkelt sagt:

1. Fordi samfunnet tar ansvar for å ta vare på og behandle de som er ute av stand til å vite sitt eget beste.

2. Fordi noen syke også er farlige for andre, og en vil forhindre at de skader noen

Jeg anbefaler deg å lese Psykisk Helsevernloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
51 minutter siden, kupton skrev:

Meget enkelt sagt:

1. Fordi samfunnet tar ansvar for å ta vare på og behandle de som er ute av stand til å vite sitt eget beste.

2. Fordi noen syke også er farlige for andre, og en vil forhindre at de skader noen

Jeg anbefaler deg å lese Psykisk Helsevernloven.

Men da skjønner jeg ikke helt det som sies at de er i stand til å ta ansvar for seg selv og handlingene sine. Siden de ikke vet sitt eget beste og vil være voldelig og slik noe. Det er vel grunnen til at de er tvangsinnlagt?

Anonymkode: d9cfd...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, kupton skrev:

Meget enkelt sagt:

1. Fordi samfunnet tar ansvar for å ta vare på og behandle de som er ute av stand til å vite sitt eget beste.

2. Fordi noen syke også er farlige for andre, og en vil forhindre at de skader noen

Jeg anbefaler deg å lese Psykisk Helsevernloven.

Men er det nok at en person kun ruser seg? En må da kunne ruse seg i fred dersom det er det en ønsker? (Ikke offentlig selvfølgelig, men hjemme) uten å risikere å bli tvangsinnlagt.

Anonymkode: c2817...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er det nok at en person kun ruser seg? En må da kunne ruse seg i fred dersom det er det en ønsker? (Ikke offentlig selvfølgelig, men hjemme) uten å risikere å bli tvangsinnlagt.

Anonymkode: c2817...2ad

Ja, det kan man. Når en blir tvangsinnlagt etter rus, er det fordi rusen har fått meget negative konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...