Gå til innhold

PTSD og medisiner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg hører så ulike ting. En venninne har ptsd og sier at hun har fått beskjed om at hun ikke kan bli bedre enn hun er nå, hun retraumatiseres jevnlig. Jeg er redd for å bli dårligere av behandling, hører så ofte om personer som ikke takler traumebehandling. Finnes det medisiner som kan hjelpe mot ptsd som kan gi beskyttelse mot å retraumatiseres av behandlingen? (Og som senere kan fases ut når man evt er bedre) Jeg har i tillegg bp2, og tåler dårlig antidepressiva.

Anonymkode: da7db...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
9 minutter siden, kupton skrev:

Nei, det finnes egentlig ingen gode medisiner mot PTSD.

Takk for svar. Er det mulig å bli frisk fra ptsd? Har hørt at det alltid er en risiko for retraumatisering og det skremmer meg. Om man ikke kan bli bra eller bedre, har behandling noen hensikt?

Anonymkode: da7db...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært mange blir bedre av behandling. Det avhenger bl.a. av valg av behandlingsform og terapeutens kompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Muligens psykedelika kan bli et bra terapeutisk alternativ i fremtiden. Det er i hvert fall mye lovende og seriøs utprøving rundt det om dagen.

Hva er dine (eventuelle) tanker rundt psykedelika, Kupton? 

Anonymkode: c9319...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, kupton skrev:

Svært mange blir bedre av behandling. Det avhenger bl.a. av valg av behandlingsform og terapeutens kompetanse.

Jeg er ikke trådstarter men lurte litt på noe. Jeg har diagnosen PTSD men har også opplevd bedring av behandling. Har nok en sårbarhet og noen plager fremdeles. Sier man da at man ikke har PTSD lenger eller?. Er diagnoser i psykiatrien noe man får for så å fjerne?. 

Anonymkode: 06245...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke trådstarter men lurte litt på noe. Jeg har diagnosen PTSD men har også opplevd bedring av behandling. Har nok en sårbarhet og noen plager fremdeles. Sier man da at man ikke har PTSD lenger eller?. Er diagnoser i psykiatrien noe man får for så å fjerne?. 

Anonymkode: 06245...57c

Jeg tenker at psykiatriske diagnoser er vanligvis ikke så håndfaste og konkrete å forholde seg til som somatiske diagnoser. Man har ingen bevisende blodprøve, urinprøvesvar, EKG-resultat eller EEG-resultat som gir diagnosen. Diagnoser innen psykiatrien kan, slik jeg forstår det, endre seg over tid og dette trenger ikke være negativt. Min psykolog har i hvert fall endret diagnosen på meg i løpet av behandlingen etter hvert som jeg har blitt bedre til en "mildere" dissosiativ lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om diagnoser og bla. varighet.

Diagnoser settes på bakgrunn av det en ble henvist for/søkte hjelp for. Om en blir innlagt med lungebetennelse, behandles og er frisk ved utskriving, blir diagnosen lungebetennelse.

Det samme er det f.eks. med depresjon. En søkte hjelp for depresjon, ble behandlet, ble frisk, og ved avslutning av behandlingen blir diagnosen depresjon. Den diagnosen gjelder for den sykdomsepisoden. Den diagnosen skal ikke endres om en senere er frisk. En var deprimert den gang den ble satt.

Så finnes det lidelser/sykdommer som er mer og mindre kroniske/vedvarende selv om det finnes sporadiske rapporter om folk som har blitt friske. Da vil en kunne si at en har sykdommen/diagnosen også i nåtid selv om det er lenge siden siste behandlingsepisode. Det gjelder f.eks. diabetes, astma, schizofreni, asperger osv.

Bipolar er en slik diagnose. Det gjenspeiles i diagnosealternativene. Bipolar lidelse, aktuell episode xxxxx. Mange bipolare går i forebyggende behandling i eutyme (normale) faser. Da brukes diagnosen Bipolar lidelse, i remisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, kupton skrev:

Om diagnoser og bla. varighet.

Diagnoser settes på bakgrunn av det en ble henvist for/søkte hjelp for. Om en blir innlagt med lungebetennelse, behandles og er frisk ved utskriving, blir diagnosen lungebetennelse.

Det samme er det f.eks. med depresjon. En søkte hjelp for depresjon, ble behandlet, ble frisk, og ved avslutning av behandlingen blir diagnosen depresjon. Den diagnosen gjelder for den sykdomsepisoden. Den diagnosen skal ikke endres om en senere er frisk. En var deprimert den gang den ble satt.

Så finnes det lidelser/sykdommer som er mer og mindre kroniske/vedvarende selv om det finnes sporadiske rapporter om folk som har blitt friske. Da vil en kunne si at en har sykdommen/diagnosen også i nåtid selv om det er lenge siden siste behandlingsepisode. Det gjelder f.eks. diabetes, astma, schizofreni, asperger osv.

Bipolar er en slik diagnose. Det gjenspeiles i diagnosealternativene. Bipolar lidelse, aktuell episode xxxxx. Mange bipolare går i forebyggende behandling i eutyme (normale) faser. Da brukes diagnosen Bipolar lidelse, i remisjon.

Takk for utfyllende svar. 

Anonymkode: 06245...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...