Gå til innhold

Hvorfor vet ingen noe om en blir immun av coronaviruset ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/13/coronavirus-science-chief-defends-uk-measures-criticism-herd-immunity

Britene virker gå mot strømmen og tenker at en heller skal bure inne de svake/syke/eldre og la samfunnet gå sin gang, så blir friske folk syke av corona på skoler og festivaler og tåler det greit stort sett og det blir flokkimmunitet som stanser epidemien, deretter kan de eldre/sårbare slippes ut fra gamlehjemmet/isolat uten å bekymre seg for viruset ettersom det da har vansker for å spre seg og dør ut

Resten av verden er uenige og mener de er idioter :P 

Men, er det ingen som har forsket på dette, det er jo et helt sentralt spørsmål som avgjør fremtiden til den eldre/sårbare delen av menneskeheten, ut over en vaksine da.

Hva tror dere?

Bør Norge lede an i forskningen og samle alpeturistene våre som bragte viruset hit, til en hall hvor de kan sosialisere og se om de blir smittet på nytt av hverandre eller om de er blitt immune nå ?

Kjør debatt !

Anonymkode: f6165...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen grunn til å tro annet enn at infeksjon med Corona vil utløse immunitet. Hvis ikke ville pandemien vare til evig tid. Da ville heller ikke vaksinering ha noe for seg.

Endret av kupton
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er snakk om to tilfeller med resmitte. Og begge kan ha vært smittebærere hele tiden. Så det er ikke så usikkert at man blir immun.

Anonymkode: 96bb5...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok måtte lese litt om det og virker som britene har et poeng synes jeg, rart at norske medier ikke snakker om dette, hva er fremtiden/planen til norske myndigheter for å komme seg ut av dette problemet på lengre sikt

Stenger en ned landet helt, blir en kvitt problemet midlertidig, men det er vel bare 1000 som har blitt bekreftet smittet i Norge så langt, så kanskje 10'000 reellt smittede(?), men disse 10'000(?) som nå blir immune om noen uker er jo ikke nok til noe flokkimmunitet i samfunnet, så når de åpner landet opp igjen om f.eks 1 måned, så er vi jo bare der vi begynte bare med noe økning i sykehus kapasitet gjennom økte bevilgninger etc, så tar det noen uker før det igjen er for mange smittede til at helsevesenet kan takle det forsvarlig , så må vi stenge landet igjen, også videre i evig tid evt inntil vaksine er utviklet (?)

Hvordan skal de kunne klare å oppskalere helsevesenet i den grad som er nødvendig, til å forsvarlig kunne ta unna mengden pasienter som er nødvendig gitt en spredning som er nødvendig for å kunne utvikle tilstrekkelig flokkimmunitet ?

ellers får en jo aldri åpnet opp samfunnet helt igjenn før en vaksine blir utviklet, som jo kan ta år eller århundre

 

Ble litt pessimistisk jeg av å høre på disse britene, vi får nesten bare se hva som skjer, er for kompliserte greier for meg

Anonymkode: f6165...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, kupton skrev:

Det er ingen grunn til å tro annet enn at infeksjon med Corona vil utløse immunitet. Hvis ikke ville pandemien vare til evig tid. Da ville heller ikke vaksinering ha noe for seg.

Men med det første SARS viruset så blir man jo ikke immun.. Dette hvis det nåværende coronaviruset er likt så har vi evig pandemi. 

Anonymkode: 1813d...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
30 minutter siden, kupton skrev:

Jeg undres hvilke kilder dere har

Vel, det er noen veldig viktige spørsmål mange trolig lurer på:

Hvor mange smittede behøvs i Norge for å oppnå flokkimmunitet basert på nyeste forskning. Hvor mange sengeplasser/leger/medisinskt utstyr tilsvarer det ved optimal spredning av pasienter over tid. Og hvor mange leger/senger/utstyr har vi idag ?

Men det eneste jeg finner av kilder om dette er tvilsomme sider, f.eks søker du etter flokkimmunitet siste 24 timer får du opp en høyreekstrem avis, et narko-forum, en kvinneguiden tråd, og et svenskt umoderert forum. Selv om du utvider med 7 dager får du ikke opp en eneste artikkel fra nrk, vg, db, fhi etc.

Det er mangel på viktig informasjon som finnes der ute, som vil indikere veien fremover, at mediene ikke gir oss denne informasjonen gir mye rom for ville spekulasjoner og spredning av fake news etc, som kan være uheldig. Så vi får se om det kommer svar, skal sjekke google hver dag jeg kanskje noen kilder dukker opp til slutt ;) 

Har du svaret på de 3 spørsmålene så gjerne del her ;)  Og send til nrk også flere lesere der enn her ;) 

Anonymkode: f6165...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker at det nødvendigvis ikke vil bli noen langvarig krise med mangel på helsearbeidere hvis de er fit for fight igjen etter to uker. 

Anonymkode: 536ad...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at det nødvendigvis ikke vil bli noen langvarig krise med mangel på helsearbeidere hvis de er fit for fight igjen etter to uker. 

Anonymkode: 536ad...4ff

Hva er forskjellen mellom Italia og Norge da

https://www.vg.no/nyheter/i/EWnEal/italiensk-lege-til-norge-vaer-saa-snill-forbered-dere

Italia har "bare" 20'000 kjente tilfeller, og de er 60 millioner folk. Og dette er langt over kapasiteten deres, som du kan lese i artikkelen.

 

Da er veien til flokkimmunitet fryktelig lang.... Hvordan dette kan være en kortvarig krise forstår ikke jeg, men jeg er ingen ekspert, sikkert mye av tallene som er misvisende/feil og slikt men dette er tallene jeg får servert og da gjør jo jeg mine tanker om dem, er tallene feil, så blir situasjonen annerledes selvsagt , så kanskje det er det du tenker, i så fall får vi håpe du har rett ^_^

Anonymkode: f6165...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.a5d: Det første har jeg en ide om - ca 700.000. Resten må jeg evt regne på.

Tror du verdens fremste eksperter på mikrobiologi ville brukt enorme summer på raskt å utvikle en vaksine dersom de ikke mente at det kunne oppnås immunitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive at nødvendig mengde for å oppnå flokkimmunitet (herd immunity) i stor grad avhenger av hvor mange personer som utsettes for smitte fra smittebærere. Dette understreker betydningen av at vi er lojale mot anbefalingene om isolasjon, karantene og svært redusert kontakt med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det eneste jeg finner av kilder om dette er tvilsomme sider, f.eks søker du etter flokkimmunitet siste 24 timer får du opp en høyreekstrem avis, et narko-forum, en kvinneguiden tråd, og et svenskt umoderert forum.

Anonymkode: f6165...a5d

Ok, da har noen norske medier skrevet om flokkimmunitet som jeg etterlyste :) , så da kan jeg oppgradere kildene mine bort fra narko forum til tv2.no, det må jo være bra ;) 

https://www.tv2.no/nyheter/11297497/

Svenskene går også for flokkimmunitet strategien virker det som, og kritiserer Norge for å stenge grenser

Mens noen virker aktivt ønske å bidra til flokkimmunitet strategien og det liker ikke en lege 

https://www.nettavisen.no/livsstil/lege-wasim-zahid-slakterkorona-strategi-som-kan-gi-immunitet/3423937425.html

Men savner fortsatt litt analyser og regning på hvordan et slikt scenario vil se ut i mediene, med tanke på om en vil kunne ta unna f.eks 2 millioner nordmenn om en sprer dem ut over 6 måneder f.eks, eller om det er helt urealistisk. Rart at mediene ikke stiller det spørsmålet. Alternativet er jo lockdown av hele samfunnet til en vaksine eventuelt kommer, men når og om en vaksine kommer er jo uvisst. Blir litt pest eller kolera spørsmål det.

 

Vi får se hva som skjer

Anonymkode: f6165...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...