Gå til innhold

Misbruk av Corona-navnet?


Gjest Fastnick

Anbefalte innlegg

Gjest Fastnick

Jeg synes i alle fall ikke at det er spesielt morsomt at noen journalister prøver å finne opp ny-ord som har ordet Corona i seg. 

Nå i dag leste jeg om "Corona-handel" om nordmenn som drar over grensa til Sverige for å handle. Har også hørt "Corona-hamstring", "Corona-fast", "Corona-hilsing", osv. 

Hvis det f. eks hadde vært svært smittsom hjernehinnebetennelse, ville de da ha skrevet at nordmenn dro til Sverige for å "meningitt-handle"?

Mulig det bare er jeg som irriterer meg litt over dette, men 😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
27 minutter siden, Fastnick skrev:

Jeg synes i alle fall ikke at det er spesielt morsomt at noen journalister prøver å finne opp ny-ord som har ordet Corona i seg. 

Nå i dag leste jeg om "Corona-handel" om nordmenn som drar over grensa til Sverige for å handle. Har også hørt "Corona-hamstring", "Corona-fast", "Corona-hilsing", osv. 

Hvis det f. eks hadde vært svært smittsom hjernehinnebetennelse, ville de da ha skrevet at nordmenn dro til Sverige for å "meningitt-handle"?

Mulig det bare er jeg som irriterer meg litt over dette, men 😏

Du er  ikke alene om å irritere deg.

I disse dager irriterer alle seg over et eller annet, så om de ikke enda helt av seg selv hadde kommet på at dette også kunne være noe å irritere seg over , så fikk de et tips nå 😛

Irritasjon og aggresjon sprer seg like raskt som Coronaviruset . 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
4 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Du er  ikke alene om å irritere deg.

I disse dager irriterer alle seg over et eller annet, så om de ikke enda helt av seg selv hadde kommet på at dette også kunne være noe å irritere seg over , så fikk de et tips nå 😛

Irritasjon og aggresjon sprer seg like raskt som Coronaviruset . 

Vet ikke hvordan jeg skal tolke svaret ditt; om det er ment spydig til meg, eller om du snakker om hvordan du selv har det?  ;)

Jeg merker i alle fall ikke at jeg er noe spesielt irritert eller aggressiv om dagen. Har det helt fint, jeg. Flott vær er det hos oss i dag også, så jeg har ingen grunn til å klage! :)

Likevel må man jo få lov til å snakke om ulike ting som rører seg i samfunnet for tida?

Jeg kom forresten på et ord til, og det er "Corona-oppsagt". Jeg synes bare det er rart å bruke navnet Corona og kombinere det med nesten alle typer andre ord. Det gjøres jo for å vise at ting har en sammenheng med viruset, men likevel. 

Hvis kreft hadde vært en smittsom virusinfeksjon, hadde man da brukt uttrykkene "kreft-shopping", "kreft-hamstring", "kreft-fast i Syden", "kreft-hilsing", "Kjell ble kreft-oppsagt", osv? 

Synes bare det er rart. Ha en fin dag og god bedring med humøret ditt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Nei, du skal ikke ta det personlig 🙂

Du kan tolke svaret mitt som en generell irritasjon 😛  over all ( ikke enkeltpersoner) som i disse dager går i flokk og skal irritere seg over et eller annet som de selv ikke har funnet på, men som andre har funnet på og som de selv plutselig kommer på at de også må irritere seg over, slik at f.eks facebook svømmes over av samme meninger . 

Jeg deltar ikke der selv, men følger litt med og irriterer meg .

Det er det jeg har funnet å irritere meg om om dagen😂 Beklager at det var i ditt innlegg det kom til uttrykk . 

Det kommer sikkert av kjedsomhet og for god tid 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt litt irriterende. Det synes jeg også.  Samtidig er det en naturlig del av språkutviklingen, som ville skjedd uansett hvilken ekstraordinær situasjon vi stod i.   Hvis det ble krig, ville alt fått navn med krig i seg.  Kjenner at jeg er glad vi slipper det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.3.2020 den 14.40, Fastnick skrev:

Vet ikke hvordan jeg skal tolke svaret ditt; om det er ment spydig til meg, eller om du snakker om hvordan du selv har det?  ;)

Jeg merker i alle fall ikke at jeg er noe spesielt irritert eller aggressiv om dagen. Har det helt fint, jeg. Flott vær er det hos oss i dag også, så jeg har ingen grunn til å klage! :)

Likevel må man jo få lov til å snakke om ulike ting som rører seg i samfunnet for tida?

Jeg kom forresten på et ord til, og det er "Corona-oppsagt". Jeg synes bare det er rart å bruke navnet Corona og kombinere det med nesten alle typer andre ord. Det gjøres jo for å vise at ting har en sammenheng med viruset, men likevel. 

Hvis kreft hadde vært en smittsom virusinfeksjon, hadde man da brukt uttrykkene "kreft-shopping", "kreft-hamstring", "kreft-fast i Syden", "kreft-hilsing", "Kjell ble kreft-oppsagt", osv? 

Synes bare det er rart. Ha en fin dag og god bedring med humøret ditt! :)

Jeg opplevde ikke det innlegget  som noe negativt til deg, men det er faktisk mange som irriterer seg over mye rart. Og verre kan det sikkert bli når en bare må være hjemme og ikke får gjort det en vil eller vanligvis gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2020 den 14.40, Fastnick skrev:

Vet ikke hvordan jeg skal tolke svaret ditt; om det er ment spydig til meg, eller om du snakker om hvordan du selv har det?  ;)

Jeg merker i alle fall ikke at jeg er noe spesielt irritert eller aggressiv om dagen. Har det helt fint, jeg. Flott vær er det hos oss i dag også, så jeg har ingen grunn til å klage! :)

Likevel må man jo få lov til å snakke om ulike ting som rører seg i samfunnet for tida?

Jeg kom forresten på et ord til, og det er "Corona-oppsagt". Jeg synes bare det er rart å bruke navnet Corona og kombinere det med nesten alle typer andre ord. Det gjøres jo for å vise at ting har en sammenheng med viruset, men likevel. 

Hvis kreft hadde vært en smittsom virusinfeksjon, hadde man da brukt uttrykkene "kreft-shopping", "kreft-hamstring", "kreft-fast i Syden", "kreft-hilsing", "Kjell ble kreft-oppsagt", osv? 

Synes bare det er rart. Ha en fin dag og god bedring med humøret ditt! :)

De kalte det jo askefast da det sto på. Og kaller det tåkefast hvis en ikke kommer seg videre pga tåke. Nå har ikke noe av dette noe med sykdom å gjøre, men jeg skjønner linkingen til korona. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2020 den 13.58, Fastnick skrev:

Jeg synes i alle fall ikke at det er spesielt morsomt at noen journalister prøver å finne opp ny-ord som har ordet Corona i seg. 

Nå i dag leste jeg om "Corona-handel" om nordmenn som drar over grensa til Sverige for å handle. Har også hørt "Corona-hamstring", "Corona-fast", "Corona-hilsing", osv. 

Hvis det f. eks hadde vært svært smittsom hjernehinnebetennelse, ville de da ha skrevet at nordmenn dro til Sverige for å "meningitt-handle"?

Mulig det bare er jeg som irriterer meg litt over dette, men 😏

Morsomt og morsomt. Om dette er noe som virkelig forsurer tilværelsen til noen så tenker jeg at man må finne på noe å gjøre... Vask huset, bak brød eller en kake, spis opp resten av middagen fra i går, gå en runde i hagen for å få litt frisk luft, syng en sang eller ta en dusj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
2 timer siden, Lillemus skrev:

Morsomt og morsomt. Om dette er noe som virkelig forsurer tilværelsen til noen så tenker jeg at man må finne på noe å gjøre... Vask huset, bak brød eller en kake, spis opp resten av middagen fra i går, gå en runde i hagen for å få litt frisk luft, syng en sang eller ta en dusj.

Vel, dette er jo bare en bagatell og forsurer på ingen måte tilværelsen min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
På 15.3.2020 den 18.26, Kalevaala skrev:

Det er selvsagt litt irriterende. Det synes jeg også.  Samtidig er det en naturlig del av språkutviklingen, som ville skjedd uansett hvilken ekstraordinær situasjon vi stod i.   Hvis det ble krig, ville alt fått navn med krig i seg.  Kjenner at jeg er glad vi slipper det.

Hei

ja det er naturlig.

i helgen ryddet jeg i en bod i nærheten av min sønns rom, uten å tenke mer over det ropte jeg, oi her fant jeg corona. Det var corona, men selvsagt coronaøl, men pga av situasjon nå og alvor, spratt han overrasket ut og sa, « fant du corona?»

så sånn blir det vel i disse coronatider:-)

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
3 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei

ja det er naturlig.

i helgen ryddet jeg i en bod i nærheten av min sønns rom, uten å tenke mer over det ropte jeg, oi her fant jeg corona. Det var corona, men selvsagt coronaøl, men pga av situasjon nå og alvor, spratt han overrasket ut og sa, « fant du corona?»

så sånn blir det vel i disse coronatider:-)

Haha 😀 Det var jo veldig morsomt da 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...