Gå til innhold

Kan jeg nekte å overlevere nøkler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bor i ett borettslag på 21 året. Nå driver de å setter opp balkonger. I den forbindelse har de tenkt å legge en kurs fra mitt sikringsskap til balkongen for lys og stikkontakt. Vi har fått beskjed om å overlevere nøkler til styret. Jeg blir veldig provosert av dette, skal vilt fremmede kunne låse seg inn i min leilighet, kanskje sover jeg, kanskje sitter jeg på do. Og ikke snakk om alle greiene mine, jeg har verdigjenstander. Jeg er hjemme hele dagene uansett så jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kan lage en avtale om når de kommer og at jeg da lukker de inn. Jeg liker heller ikke tanken på fremmedfolk i disse virus tider. Men akkurat der kommer jeg nok ikke noen vei.

 

Kan borettslag kreve nøkkel til min dør? Slik att noen jeg ikke kjenner kan låse seg inn, mens jeg antagelig ligger å sover, eller enda verre ikke er hjemme? Jeg sendte en mail til styret å sa jeg ikke kom til å overlevere noen nøkkel. Har jeg retten på min siden?

Forrige gang leverte jeg nøkkelen for 6 mnd og de rørleggerne (den gangen var det rør som ble lagt) presterte de å rote bort nøklen min. 

En masse av beboerne var veldig irriterte og ville ikke levere fra seg nøkler den gangen. Denne gangen er det en mindre jobb, så det må da for pokker være greit å avtale en dag de gjør dette på? Dette å gi fra seg nøkkelen virker innmari innvaderende på meg.

Anonymkode: b446d...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er hjemme hele dagene uansett så jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kan lage en avtale om når de kommer og at jeg da lukker de inn.

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan borettslag kreve nøkkel til min dør? Slik att noen jeg ikke kjenner kan låse seg inn, mens jeg antagelig ligger å sover, eller enda verre ikke er hjemme?

Jeg vet ikke noe om rettigheter eller hva slags regler borettslaget har lov til å lage.

Men dette er ikke noen uvanlig måte å gjøre det på. I mitt boligsameie er det 200 husstander, og det er lett å forstå at det ved arbeid som krever tilgang til boligene ikke kan lages 200 individuelle avtaler med masse fram og tilbake. Da tar jobben minst dobbelt så lang tid for firmaet.

Det du muligens kan prøve på, er å følge med på når de nærmer seg din bygning, gjerne ta kontakt med håndverkerne direkte når du forstår det er like før. Så må du satse på (eller informere dem på forhånd) at de ringer på i stedet for å bare hoppe over din enhet. Men da må du være tilstede, våken og klar for å slippe dem inn, i hele deres arbeidstid, i den perioden det kan bli aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan borettslag kreve nøkkel til min dør? Slik att noen jeg ikke kjenner kan låse seg inn, mens jeg antagelig ligger å sover, eller enda verre ikke er hjemme? Jeg sendte en mail til styret å sa jeg ikke kom til å overlevere noen nøkkel. Har jeg retten på min siden?

Anonymkode: b446d...4e5

Da borettslaget jeg bodde i av og til hadde behov for tilgang til leilighetene var det alltid slik at vi fikk beskjed om når det skulle komme folk og spørsmål om vaktmester kunne låse dem inn dersom vi ikke var hjemme - dette måtte vi skrive under på i hvert enkelt tilfelle. Var aldri noe problem. Vi leverte aldri fra oss nøkler, vaktmester hadde tilgang til samtlige leiligheter, det trodde jeg var vanlig. Hva om det skjer noe (vannlekkasje, brann) og beboer er bortreist? Eller at man mistenker at vedkommende ligger død i leiligheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lillemus skrev:

Vi leverte aldri fra oss nøkler, vaktmester hadde tilgang til samtlige leiligheter, det trodde jeg var vanlig.

Det var vanlig den gangen det var vanlig å ha en vaktmester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, laban skrev:

Det var vanlig den gangen det var vanlig å ha en vaktmester.

Jeg flyttet for under ett år siden og borettslaget har fremdeles 2 vaktmestere. :) Styret foreslo riktignok for noen år siden å kutte ut vaktmestrene og leie inn tjenester, men fikk enorme protester fra beboerne (560 leiligheter) og vaktmestertjenesten fortsatte som før. Heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg flyttet for under ett år siden og borettslaget har fremdeles 2 vaktmestere. :) Styret foreslo riktignok for noen år siden å kutte ut vaktmestrene og leie inn tjenester, men fikk enorme protester fra beboerne (560 leiligheter) og vaktmestertjenesten fortsatte som før. Heldigvis.

Da var dere heldige. 

Jeg synes ikke trådstarters problemstilling tyder på at de er like heldige der hen bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Lillemus skrev:

Da borettslaget jeg bodde i av og til hadde behov for tilgang til leilighetene var det alltid slik at vi fikk beskjed om når det skulle komme folk og spørsmål om vaktmester kunne låse dem inn dersom vi ikke var hjemme - dette måtte vi skrive under på i hvert enkelt tilfelle. Var aldri noe problem. Vi leverte aldri fra oss nøkler, vaktmester hadde tilgang til samtlige leiligheter, det trodde jeg var vanlig. Hva om det skjer noe (vannlekkasje, brann) og beboer er bortreist? Eller at man mistenker at vedkommende ligger død i leiligheten?

Det er neppe mange steder hvor noen har nøkler slik at de kan gå inn i alle leiligheter, i alle fall ikke i boligsameier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I mitt boligsameie med flere hundre leiligheter blir det laget avtaler før noen kommer.  Har aldri hørt om at man gir fra seg nøkler, og vet ingenting om retten til å nekte.  Vil tro at ingen kan kreve at man gir fra seg nøkler.  Har heller aldri falt meg inn at vaktmester har nøkkel til leiligheten min.  Det er en vaktmester for hele boligsameiet.

Anonymkode: cfa58...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...