Gå til innhold

Forverret angst pga korona nå Kupton


cappella33

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner en uro og angst, er redd for uvirkelighetsfølelse som skal ta overhånd over meg. Er redd for at hele samfunnet skal rase sammen og ingen hjelp å få hvis en trenger det. At det skal bli en krig mellom å dø og overleve som i kriger. Uroen og usikkerheten nå er ikke god når en har mange angst diagnoser å hanskes med. Jeg har i tillegg astma men den er ikke kraftig og legen min sa at han bekymrer seg ikke over min astma i forhold til korona. Jeg var på butikken i går og da jeg kom hjem så fikk jeg et panikkanfall, men heldigvis gikk det fort over. Hvordan skal jeg klare å håndtere dette Kupton? Har nettopp tatt mer av fluanxol siden den hjelper godt på angst hos meg. Så håper jeg det kan roe meg noe mer. Vær så snill ikke skriv spydige kommentarer til meg, jeg sliter med å takle dette pga usikkerhet for hvordan dette kommer til å gå. Og redd for å bli alvorlig syk pga astma min. Kjenner jeg har mer tungpust nå også, men det er vel pga angsten. Er uføretrygdet pga psykiske lidelser så hverdagen er ikke endret akkuratt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du kan forsøke å dele disse tankene/bekymringene dine i to.

Storparten av tankene dine er reelle bekymringer som deles av de alle fleste friske i dag. Selv om det går bra med de aller fleste om de blir smittet, er det naturlig å bekymre seg både for seg selv og sine nærmeste. Dessverre må vi også regne med noe dårligere tilbud på flere områder i en tid fremover. Terskelen for å oppsøke lege, legevakt, bli innlagt på sykehus osv vil heves. I psykiatrien kan timer bli sjeldnere, og mer vil foregå på telefon/skype. Ansatte i den kommunale helsetjenesten vil også bli syke, så også her vil tilbudet kunne bli redusert.

Det som er svært usannsynlig er dine tanker om at det vil bli som i en krig, at samfunnet vil rase sammen og at det ikke vil finnes hjelp til de alvorligst syke. Hvis du klarer å dele inn disse bekymringene dine i de realistiske og de urealistiske, tror jeg at angsten blir mindre og at du lettere kan mestre hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for raskt svar Kupton. Jeg har tatt flere fluanxol tabletter nå, og merker en mer ro både fysisk og psykisk. Jeg var en tur på butikken for å kjøpe noen småting og det gikk fint. Fikk ikke angst da jeg kom hjem heller. Jeg ser at jeg må ta mer fluanxol nå i denne tiden for å klare å håndtere følelsene og angsten min. Og det er legen min enig i at jeg kan ta mer av den hvis jeg blir dårligere. Jeg skal prøve å jobbe med tankene mine om å ikke tenke katastofe i denne situasjonen. Men la de rasjonelle og fornuftige tankene styre mer enn de negative skremmende tankene mine. Jeg har psykriatisk sykepleier jeg kan ringe til hver dag om jeg vil. Dem har jobb tlf med seg hjem nå i denne tiden, så han jeg går til fast ukentlig kan jeg kontakte lettere nå enn før faktisk. Skal snakke med han fast på fredager, da han ringer meg. Ellers skal jeg til legen på tirsdag i neste uke. Jeg går fast en gang i måneden til legen min å snakker med han. Han tar meg på alvor og er som en psykolog for meg. Og blir jeg akutt dårlig så får jeg ofte time hos han raskt og. Er veldig trygt å ha en god lege som passer på meg. Jeg har og vival som jeg tar i kriser og, men vil jo ta minst mulig. Men jeg får ta dag for dag og ikke se altfor mye på nettet om korona. Må beskytte meg litt fra det på den måten og. Har lest mye om det i det siste så. Men jeg får vondt av dem i fattige land som ikke har de ressursene og helsevesenet som vi har. Dem vil nok takle denne epidemien dårligere enn oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...