Gå til innhold

Blir skremt av dyster lesing


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Blant annet at koronna-viruset kommer til å vare lenge, og gi en topp fra mai til gjennom sommer. 

Noen andre som også blir oppgitte av å lese det? 

Anonymkode: 05201...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Blant annet at koronna-viruset kommer til å vare lenge, og gi en topp fra mai til gjennom sommer. 

Noen andre som også blir oppgitte av å lese det? 

Anonymkode: 05201...ad4

Ja, men jeg tror det gjelder å vende seg til tanken. Ikke få sjokk hver eneste dag når det står om "dramatisk økning". Det ligger i sakens natur at det vil øke eksponentielt i mange uker fremover, fra dagens svært lave antall syke og døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blant annet at koronna-viruset kommer til å vare lenge, og gi en topp fra mai til gjennom sommer. 

Noen andre som også blir oppgitte av å lese det? 

Anonymkode: 05201...ad4

De aller fleste av oss er nok preget av den alvorlige og langvarige situasjonen dette medfører, med alle konsekvensene det vil innebære. Og uvissheten, ikke minst. 

Men du: Corona eller korona. Ikke koronna. Ser du skriver ordet feil i samtlige av dine innlegg og velger å gjøre deg oppmerksom på dette. Jeg opptrer vanligvis ikke som språk-politi, men syns denne gjentagende skrivefeilen blir litt... ukledelig. Du har lite skrivefeil ellers, så går ut i fra du ikke har dysleksi.

Anonymkode: daea1...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blant annet at koronna-viruset kommer til å vare lenge, og gi en topp fra mai til gjennom sommer. 

Noen andre som også blir oppgitte av å lese det? 

Anonymkode: 05201...ad4

Ja, men så lenge det bare handler om at jeg kommer til å bli frustrert over begrensningene av min egen aktivitet (fritidssysler, reiser, sosial omgang osv.), prøver jeg å fokusere på at jeg er ganske så privilegert til vanlig. 

Det største irritasjonsmomentet er at jeg har overført mye ferie til i år pga. planer om en spesiell utenlandstur. Det er ikke så fristende å bruke disse dagene hjemme - og de er for mange til at jeg kan overføre dem til 2021 - men jeg innser jo at dette  egentlig er en filleting. 

Jeg har verken hjemmeboende barn eller gamle foreldre lenger. Slik sett er jeg glad for at dette kom akkurat nå. Mild kjedsomhet er en lidelse som jeg skal klare å takle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, laban skrev:

Ja, men så lenge det bare handler om at jeg kommer til å bli frustrert over begrensningene av min egen aktivitet (fritidssysler, reiser, sosial omgang osv.), prøver jeg å fokusere på at jeg er ganske så privilegert til vanlig. 

Det største irritasjonsmomentet er at jeg har overført mye ferie til i år pga. planer om en spesiell utenlandstur. Det er ikke så fristende å bruke disse dagene hjemme - og de er for mange til at jeg kan overføre dem til 2021 - men jeg innser jo at dette  egentlig er en filleting. 

Jeg har verken hjemmeboende barn eller gamle foreldre lenger. Slik sett er jeg glad for at dette kom akkurat nå. Mild kjedsomhet er en lidelse som jeg skal klare å takle.

Jeg er veldig frustrert over begrensningene mine også. Jeg hadde gledet meg til to utenlandsreiser i år. Ser ut til at de går i vasken. 

Anonymkode: 05201...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Gargamel skrev:

Ja, men jeg tror det gjelder å vende seg til tanken. Ikke få sjokk hver eneste dag når det står om "dramatisk økning". Det ligger i sakens natur at det vil øke eksponentielt i mange uker fremover, fra dagens svært lave antall syke og døde.

Hørte litt på den kjente hypokonderlege sine ord om livet og angst. Det hjelper. Det gjelder å tenke at vi har aldri hatt kontroll på uforutsigbare hendelser i livet verken før eller etter viruset. 

Anonymkode: 05201...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hørte litt på den kjente hypokonderlege sine ord om livet og angst. Det hjelper. Det gjelder å tenke at vi har aldri hatt kontroll på uforutsigbare hendelser i livet verken før eller etter viruset. 

Anonymkode: 05201...ad4

Sånn tenker jeg også. Vi vil dø før eller siden uansett og sånn er det med den saken. Man får passe litt på helsen for å bedre oddsene, men bruke mye mer energi på å ha det bra mens man er her.

Er det viktigere å redde liv enn å ha konserter og idrettsarrangement? Akkurat nå: Ja. I det lange løp: Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Gargamel skrev:

Sånn tenker jeg også. Vi vil dø før eller siden uansett og sånn er det med den saken. Man får passe litt på helsen for å bedre oddsene, men bruke mye mer energi på å ha det bra mens man er her.

Er det viktigere å redde liv enn å ha konserter og idrettsarrangement? Akkurat nå: Ja. I det lange løp: Nei.

Må hente litt ordene til den kjente hypokonderlege her. Det er sant. Har vi noengang vært trygge? Sa han. Nei, vi har aldri vært trygge men det er først med slike kriser vi blir klar over at man ikke er trygg, sa han. Vi var aldri trygge og vi har ikke kontroll på når vi skal dø. Men vi må håpe at alt ordner seg. Det er riktig å være litt engstelig men vi må også innpasse oss i situasjoner og gjøre vårt beste uten å la skrekken ta kontroll. 

Anonymkode: 05201...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Blant annet at koronna-viruset kommer til å vare lenge, og gi en topp fra mai til gjennom sommer. 

Noen andre som også blir oppgitte av å lese det? 

Anonymkode: 05201...ad4

Ta en dag av gangen. Det skjer endringer hele tiden. Allerede nå snakkes det om å åpne enkelte skoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Ta en dag av gangen. Det skjer endringer hele tiden. Allerede nå snakkes det om å åpne enkelte skoler.

Det må jo bety at viruset begynner å returnere? 

Anonymkode: 05201...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må jo bety at viruset begynner å returnere? 

Anonymkode: 05201...ad4

Det er ikke mulig å holde alt stengt i frem til neste år.

Anonymkode: 91dea...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må jo bety at viruset begynner å returnere? 

Anonymkode: 05201...ad4

Ja, men så lenge det ikke går for fort kan folk få behandling. Planen til myndighetene forutsetter faktisk at noen blir smittet og immune, men spredd over tid så sykehusene kan håndtere det.

Hvis ingen blir smittet starter bare sykdommen akkurat der den slapp når vi går tilbake til hverdagen. 

Det handler om å la videregående elever ta eksamen. Det vil gjøres tiltak for å redusere smitten. Jeg synes det høres fornuftig ut. Ellers blir et helt årskull i utakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, Gargamel skrev:

Planen til myndighetene forutsetter faktisk at noen blir smittet og immune, men spredd over tid så sykehusene kan håndtere det.

Synes myndighetene bør gi eksempler/regnestykker/tall og forklaring så folk vet hva som skjer, selv jeg som lever på nettet aner ikke hva planen er. 

"Flatten the curve" og slikt høres jo fint ut og folket elsker å høre den planen, da føler de de bidrar til å redde verden og slikt, men hvor flat kurve snakker vi om for at sykehusene skal kunne ta unna alle de syke, og med en så flat kurve oppnår vi tilstrekkelig flokkimmunitet til at vi har en exit plan? Eller kommer vi aldri ut av situasjonen før en eventuell vaksine

Hvor mange reelle smittede mener/tror myndighetene det er i Norge idag (altså ikke hvor mange har testet positivt, men faktisk har smitten).

Hvor mange reelle smittede tror de helsevesenet kan takle etter å ha omprioritert maksimalt for denne epidemien

Synes mediene gjør en dårlig jobb med å få svar på de viktigste spørsmålene fra myndighetene og informere folket 😕 

Anonymkode: 87b24...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes myndighetene bør gi eksempler/regnestykker/tall og forklaring så folk vet hva som skjer, selv jeg som lever på nettet aner ikke hva planen er. 

"Flatten the curve" og slikt høres jo fint ut og folket elsker å høre den planen, da føler de de bidrar til å redde verden og slikt, men hvor flat kurve snakker vi om for at sykehusene skal kunne ta unna alle de syke, og med en så flat kurve oppnår vi tilstrekkelig flokkimmunitet til at vi har en exit plan? Eller kommer vi aldri ut av situasjonen før en eventuell vaksine

Hvor mange reelle smittede mener/tror myndighetene det er i Norge idag (altså ikke hvor mange har testet positivt, men faktisk har smitten).

Hvor mange reelle smittede tror de helsevesenet kan takle etter å ha omprioritert maksimalt for denne epidemien

Synes mediene gjør en dårlig jobb med å få svar på de viktigste spørsmålene fra myndighetene og informere folket 😕 

Anonymkode: 87b24...8f3

Uvisshet og usikkerhet er en del av situasjonsbildet, som vi dessverre bare må tåle å stå i nå. Estimater fra myndighetene vil dessuten lett kunne føre til økt frykt, noe ingen er tjent med. Jeg vil heller bevare håpet om at alvorlig syke vil få den hjelpen de trenger, enn et estimat som viser det motsatte (og ikke nødvendigvis viser seg å stemme). Fasiten får vi først der framme, noe som er uvant og utfordrende for et moderne kunnskapssamfunn som vårt, hvor det meste er sånn noenlunde oversiktelig og under kontroll til vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes myndighetene bør gi eksempler/regnestykker/tall og forklaring så folk vet hva som skjer, selv jeg som lever på nettet aner ikke hva planen er. 

"Flatten the curve" og slikt høres jo fint ut og folket elsker å høre den planen, da føler de de bidrar til å redde verden og slikt, men hvor flat kurve snakker vi om for at sykehusene skal kunne ta unna alle de syke, og med en så flat kurve oppnår vi tilstrekkelig flokkimmunitet til at vi har en exit plan? Eller kommer vi aldri ut av situasjonen før en eventuell vaksine

Hvor mange reelle smittede mener/tror myndighetene det er i Norge idag (altså ikke hvor mange har testet positivt, men faktisk har smitten).

Hvor mange reelle smittede tror de helsevesenet kan takle etter å ha omprioritert maksimalt for denne epidemien

Synes mediene gjør en dårlig jobb med å få svar på de viktigste spørsmålene fra myndighetene og informere folket 😕 

Anonymkode: 87b24...8f3

Jeg savner også litt kvalifisert synsing. Bør vi tro det er som i Sør-Korea eller Italia når det gjelder dødeligheten? Noen må vel vite? Komme med en kvalifisert gjetning.

Anonymkode: 7358a...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg savner også litt kvalifisert synsing. Bør vi tro det er som i Sør-Korea eller Italia når det gjelder dødeligheten? Noen må vel vite? Komme med en kvalifisert gjetning.

Anonymkode: 7358a...81e

Jeg savner mer informasjon anngående hvorfor så mange har dødd i Italia.  

Anonymkode: 05201...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg leste at 8 prosent av de som er testet og sluttet har dødd av viruset i Italia. 

Anonymkode: 05201...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke sluttet men smittet. 8 prosent av de som har testet positivt har dødd i Italia. 

Anonymkode: 05201...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg savner mer informasjon anngående hvorfor så mange har dødd i Italia.  

Anonymkode: 05201...ad4

Svaret er at de bare tester de som er skikkelig syke pluss noen få andre. De aller fleste smittede blir ikke registrert. FHI har vært klare på at det samme vil gjelde i Norge fremover og at registrerte smittede ikke gjenspeiler virkeligheten.

Den reelle dødeligheten er anslått til 1%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
36 minutter siden, Gargamel skrev:

Svaret er at de bare tester de som er skikkelig syke pluss noen få andre. De aller fleste smittede blir ikke registrert. FHI har vært klare på at det samme vil gjelde i Norge fremover og at registrerte smittede ikke gjenspeiler virkeligheten.

Den reelle dødeligheten er anslått til 1%

Håper det stemmer. Fælt å håpe på groteske 1% men det er jo bedre enn alternativene :l

Anonymkode: 7358a...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...