Gå til innhold

NHD & andre, sollys/vær


Gjest (ikke undertegnet)

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Jeg sliter med angst & depresjon. De siste tre ukene har jeg begynt å reagere etter været.

Når det er sol ute er det verst, da blir jeg helt gal, makter ikke sollys.

Når det er uvær, grått og trist, så blir jeg bare lei meg.

Jeg er deprimert og sliter helt utrolig til solen går ned. Sitter ofte og ser på klokken til solen går ned.

Kan dette være en innbilling på at solen represanterer morgen og det er om morgenen jeg har det verst eller?

Virker som om smerten inni meg sovner når natten kommer.

Har flere netter holdt meg våken lenge bare for å nyte den tiden når verden er helt ok.

Noen ganger kan det svinge helt fælt, har lyst til å ta livet av meg selv klokka 17 og når sola er nede 18, så er livet perfekt og alt er så utrolig bra.

Hva er det? Noen andre som opplever det sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje har det at det føles bedre om natten sammenheng med at kroppens eget bedøvelsesmiddel (det som også gjør at vi sovner) er på sitt toppnivå om natten? Jeg kjenner igjen følelsen... en periode tidligere følte jeg at jeg kun levde om natten. Slippe og tenke eller føle noe i det hele tatt... Men egentlig må vi jo forholde oss til følelsene og bearbeide dem. Går du i terapi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Kanskje har det at det føles bedre om natten sammenheng med at kroppens eget bedøvelsesmiddel (det som også gjør at vi sovner) er på sitt toppnivå om natten? Jeg kjenner igjen følelsen... en periode tidligere følte jeg at jeg kun levde om natten. Slippe og tenke eller føle noe i det hele tatt... Men egentlig må vi jo forholde oss til følelsene og bearbeide dem. Går du i terapi?

ja, jeg har gått i terapi kjempelenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at man under mange depresjoner opplever morgenen og dagen verst. For så å bli i bedre form utover kvelden. Det er vel faktisk mer regelen enn unntaket.

Det er mange som våkner kjempetidlig og blir liggende å gruble i timesvis.

Dette med sollys har vel størst betydning rent biologisk sett for døgnrytmeforstyrrelser og vinterdepresjoner. Det produseres et "sovestoff " om natten som heter melatonin, sollyset har som oppgave å sette ned produksjon av dette stoffet på dagtid.

Hos en del personer skrus ikke denne produksjonen av melatonin av når den skal. Derfor kan mange ha god hjelp av kunstig lys fra en kraftig lampe (på c.a 10.000 lux) om morgenen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...