Gå til innhold

NHD - om bipolar diagnose


Gjest Ektefelle

Anbefalte innlegg

Gjest Ektefelle

Min kone ble denne høsten (2001)diagnostisert med bipolar lidelse - til tross for at hun allerede i 2000 ble innlagt på psykiatrisk sykehus. Hun var da klart manisk, med klare vrangforestillinger om konspirasjoner mellom overvåkningspolitiet og hennes arbeidsgiver, og andre mindre virkelighetsrelaterte forestillinger om verden omkring. Hun brøt også sammen fysisk før innleggelse. Det hele varte fra august til oktober.

Primærlege (psykiater) diagnostiserte henne som bipolar og anbefalte innleggelse. Hun kom ( desember 2000) imidlertid ut av sykehuset med diagnosen hypomanisk episode, og anbefalt medisinering i seks måneder.

Hun gikk deretter hos psykolog som etter egen vurdering basert på sykehuset epikrise konkluderte med at det var for tidlig å konkludere med bipolar lidelse, og at det hele handlet om en hypomanisk episode med årsak i arbeidsrelatert stress.

Min kone sluttet med medisiner sommeren 2001, og oktober 2001 var hun igjen akutt manisk. I dag er diagnosen bipolar og livslang medisinering.

Mine spørsmål :

- er ikke mani et tegn på at det mest sannsynlig er snakk om en bipolar lidelse?

- skal ikke behandlere også sjekke vedkommendes "historie" - som i dette tilfelle ville avdekket tidligere episoder med suicidal adferd, depresjoner og lette maniske episoder?

- hører klare vranforestillinger og konspirasjonsteorier inn under det man definerer som "hypomani"?

Hvis det i dette tilfellet fra sykehus og psykolog er gjort feilbedømninger - skal man då gjøre behandlerne oppmerksom på det nå i ettertid? Klage? Og til hvem i så fall?

Hva er din vurdering? Vi ønsker bare at liknende tilfeller skal behandles mer alvorlig enn det som skjedde i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg takker deg for at du skrev dette innlegget. Jeg skal kopiere det og bruke det på kurs fordi det er svært typisk for mange tilfeller.

1. Den episode du beskriver kan ikke diagnostiseres som hypoman. Det er en klar manisk episode med psykotiske symptomer.

2. En driver fortsatt med overvurdering av reaktivitet. "Arbeidrelatert stress" opplever de aller fleste - dog uten å bli psykotisk. Det arbeidsrelaterte stresset er uvesentlig. Hennes sårbarhet er det vesentlige.

Alle som har vært psykotiske skal behandles med antipsykotisk medisin i minst et år. Det burde din kone også hatt. I tillegg skal de med bipolar lidelse ha stemningsstabiliserende medisiner (MS).

Avdelingsoverlegen bør få høre dine tanker rundt dette.

Klageinstans er Fylkeslegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...