Gå til innhold

Selvmord i kjølvannet av Corona


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dessverre går denne situasjonen vi er oppe i nå på stumpene løs for så utrolig mange økonomisk sett. Jeg er redd dette blir et år med rekordmange selvmord. 

Anonymkode: e4db7...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tipper tallet går bittelittegranne ned, nettopp fordi folk nå får andre ting å tenke på enn det de var deprimerte pga av..

Anonymkode: 9b647...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Erfaringen er at når det oppstår virkelige problemer i samfunnet, går antallet selvmord ned.

Kanskje fordi folk forstår hva som er viktig i livet og slutter å leve i sin egen boble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre går denne situasjonen vi er oppe i nå på stumpene løs for så utrolig mange økonomisk sett. Jeg er redd dette blir et år med rekordmange selvmord. 

Anonymkode: e4db7...4fb

Det kan jeg aldri tro, det er nå vi kommer til å se at antallet selvmord reduseres. Noe godt midt opp i alt det vonde.

Anonymkode: 4fdc8...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil også tro at antall selvmordsFORSØK på da overdoser vil gå KRAFTIG ned, da forhåpentligvis ingen har lyst til å oppta plass på intensiven og respiratorene unødvendig.

Anonymkode: 9b647...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

da forhåpentligvis ingen har lyst til å oppta plass på intensiven og respiratorene unødvendig.

Det må i så fall være noe helt nytt at kandidater tenker på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, kupton skrev:

Det må i så fall være noe helt nytt at kandidater tenker på dette.

Kriser får fram det beste i folk vet du! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Jeg tror det er for tidlig å si hvor alvorlige de økonomiske konsekvensene blir. Vi er heldige i Norge, her har vi rimelig gode støtteordninger selv om vi blir permittert eller mister jobben pga. dette.

Noen har selvfølgelig mista betydelige verdier på børsen, men hvis du har råd til å ha penger der er det neppe så synd på deg. Dessuten er det mulig å tjene gode penger på dette på børsen også om dagen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Det må i så fall være noe helt nytt at kandidater tenker på dette.

Jeg er svært glad for at jeg ikke lenger er aktiv selvskader, men har tenkt litt over problemstillingen de siste dagene: Hva om en som er i hjemmekarantene fordi man har vært i kontakt med en smittet person, selvskader seg og absolutt burde sy skaden? Trosser man anbefalingen om hjemmekarantene og går på legevakten med den risiko det innebærer, blir ikke kuttet sydd eller hvordan håndteres dette nå i disse unntakstider da legevakten allerede er presset? Da jeg skadet meg jevnlig for 8-10 år siden, spriket sårene mye slik at det ikke var et alternativ å ikke bli sydd (beskriver ikke mer) pga. svært lang helingstid, risiko for infeksjoner, svært stygge arr m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Jeg er svært glad for at jeg ikke lenger er aktiv selvskader, men har tenkt litt over problemstillingen de siste dagene: Hva om en som er i hjemmekarantene fordi man har vært i kontakt med en smittet person, selvskader seg og absolutt burde sy skaden? Trosser man anbefalingen om hjemmekarantene og går på legevakten med den risiko det innebærer, blir ikke kuttet sydd eller hvordan håndteres dette nå i disse unntakstider da legevakten allerede er presset? Da jeg skadet meg jevnlig for 8-10 år siden, spriket sårene mye slik at det ikke var et alternativ å ikke bli sydd (beskriver ikke mer) pga. svært lang helingstid, risiko for infeksjoner, svært stygge arr m.m.

Det beste man kan gjøre  er å ringe legevakta først. De har sikkert noen retningslinjer for hva som skal gjøres i en slik situasjon. Gjelder ikke bare selvskading, men også andre store skader pga ulykker osv.  Man dukker selvfølgelig ikke bare opp på legevakta hvis man er i karantene. 

Anonymkode: 7d8cc...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, kupton skrev:

Det må i så fall være noe helt nytt at kandidater tenker på dette.

Da kan du se på det eva sofie skriver nedenfor. Noen bruker selvmordsforsøk som en slags selvskading og ikke som en måte å faktisk dø på. Altså det er mange som tar overdoser, men likevel passer på sånn at de blir funnet i tide eller til og med sender sms til f.eks en venn der de skriver at de har tatt overdose, SELV om de vet at de da ender opp på intensiven og i respirator osv.

Det var det jeg mente med at mange av disse kanskje unngår sånt nå i disse cornoatider siden de vet at det er trangt om plassene.

Akkurat nå, Eva Sofie skrev:

Jeg er svært glad for at jeg ikke lenger er aktiv selvskader, men har tenkt litt over problemstillingen de siste dagene: Hva om en som er i hjemmekarantene fordi man har vært i kontakt med en smittet person, selvskader seg og absolutt burde sy skaden? Trosser man anbefalingen om hjemmekarantene og går på legevakten med den risiko det innebærer, blir ikke kuttet sydd eller hvordan håndteres dette nå i disse unntakstider da legevakten allerede er presset? Da jeg skadet meg jevnlig for 8-10 år siden, spriket sårene mye slik at det ikke var et alternativ å ikke bli sydd (beskriver ikke mer) pga. svært lang helingstid, risiko for infeksjoner, svært stygge arr m.m.

 

Anonymkode: 9b647...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det beste man kan gjøre  er å ringe legevakta først. De har sikkert noen retningslinjer for hva som skal gjøres i en slik situasjon. Gjelder ikke bare selvskading, men også andre store skader pga ulykker osv.  Man dukker selvfølgelig ikke bare opp på legevakta hvis man er i karantene. 

Anonymkode: 7d8cc...0da

Selvsagt dukker man ikke bare opp, men det hadde vært interessant å vite hvordan legevakten reelt sett løser problemstillingen rent praktisk. Nå har jeg ikke aktivt drevet med selvskading på mange år, så problemstillingen er p.t. ikke aktuell for meg, men jeg er bare vitebegjærlig og kom til å tenke over situasjonen siden jeg selv sitter i hjemmekarantene nå og kunne ha havnet i situasjonen om coronaviruset hadde vært f.eks. i 2010.

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...5b6: Jeg er godt klar over de mekanismer du beskriver i første avsnitt. Hvis mangel på respiratorplasser avholder noen fra villet egenskade, er det i så fall av hensyn til dem selv og ikke som en filantropisk avgjørelse

3 minutter siden, Eva Sofie skrev:

men det hadde vært interessant å vite hvordan legevakten reelt sett løser problemstillingen rent praktisk.

Nå løser en dette ved å ha egne områder for smittede og potensielt smittede der en utfører slike enkle tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
46 minutter siden, kupton skrev:

Hvis mangel på respiratorplasser avholder noen fra villet egenskade, er det i så fall av hensyn til dem selv og ikke som en filantropisk avgjørelse

Mener du å si at de som driver med villet egenskade er noen jævla egoister?

Anonymkode: 7af36...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du å si at de som driver med villet egenskade er noen jævla egoister?

Anonymkode: 7af36...aa2

Ja, i den ytterste krisesituasjon er de det. Ikke til vanlig, men akkurat i den stunden er fokuset på seg selv.

Det gjelder stort sett alle, at dess mer negativt følelsesengasjert vi blir, dess dårligere er vi på mentalisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...