Gå til innhold

Hvordan blir diagnose stillt i bup/dps?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noen som vet om det er flere behandlere som må diskutere masse også komme fram til en diagnose sammen, eller er det den ene behandleren som har kontakt med pasienten som stiller diagnose alene? 

Anonymkode: 7e043...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tror det er den ene du har. Det er derfor du kan ende opp med 10 forskjellige diagnoser ved å gå til 10 forskjellige psykologer.

Anonymkode: 28c3b...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg arbeidet i flere år sammen med Leger i Spesialisering (LIS) som hadde et års sideutdannelse på BUP. De var frustrerte fordi de nesten måtte ta opp i plenum om de skulle få lov til å ta seg en kaffe eller ikke. Å stille diagnose på egenhånd uten å ha tatt det opp med et utall medarbeidere med langt lavere utdannelse, var tabu.

Nå må det nevnes at mens voksenpsykiatrien og somatikken har en selvsagt forventning om at 100% av de som utskrives fra behandling skal ha en diagnose, var målet for fem år siden at BUP skulle komme opp i 40%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg ble henvist DPS visste jeg ikke at legen hadde bestilt en utredning for diagnose. Jeg ville egentlig til avtalespesialist men legen sa han sendte alle sine pasienter til DPSen. Jeg ble ganske sjokkert da jeg fikk flere diagnoser etter en spørrerunde hos psykologen. Jeg visste jo hva problemet mitt var og ville ha hjelp, ikke diagnose. Jeg hadde jo vært psykisk frisk inntil da? Selv om psykolog og psykiater senere har stilt helt andre diagnoser er det de første som står skrevet som min diagnose. Da jeg kom til psykiater noen år senere snakket han til meg ut fra diagnosen som psykologen på DPSen hadde stilt tidligere. Det såret meg veldig fordi jeg ønsket at han selv skulle komme med sin egen vurdering og se meg slik jeg var. Jeg tenkte ofte at det skulle ha vært kamera på terapirommet slik at flere kunne være med på å vurdere meg og samtalene. Min menig betydde aldri noe.  

Anonymkode: 9763b...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...