Gå til innhold

selvhypnose


slitengutt

Anbefalte innlegg

hei! er en gutt på 30 år som har vært plaget med angst og depr. i ca. 8 år.

for en stund siden leste jeg en artikkel om en svenske som het lars-erik unestaal ( eller noe lignende). han skrev ett innlegg om hvordan man kunne bli bedre med selvhynose og at han hadde utdannet andre profesjonelle i denne metoden.

Mitt spm. er om dere vet noe om hvor jeg kan få slik hjelp til og lære meg denne metoden. Jeg bor i østfold, så det hadde vært fint med noen i nærheten.

håper på positivt svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ella (østfold)

Hei.

Vil anbefale deg å kontakte psykolog (eller psykiater) for å få svar på dette. Så vidt jeg vet, så er det bare leger, psykologer og psykiatere som har lov til å foreta hypnose her i landet. Det er ikke alle innenfor denne behandlergruppen som foretar slik behandling på pasienter.

Jeg har selv gått i hypnoseterapi i tillegg til vanlig samtaleterapi hos psykolog, og føler at dette har vært nyttig for meg.

Nå vet jeg ikke noe om din helsetilstand, men i mitt tilfelle så er det helt nødvendig med samtaleterapi i tillegg. Hypnose er ingen hokuspokuskur, og jeg tviler på at noen behandler vil foreta en hypnose på en pasient sånn helt uten videre.

Det finnes en bok som omhandler bl.a. selvhypnose,skrevet av to norske psykologer, men jeg husker dessverre ikke hva hverken de eller hva boka heter. Men hvis du spør på biblioteket så regner jeg med at de vil kunne hjelpe deg.

Uansett...hvis du går til behandling for psykiske plager, så skader det vel ikke å spørre hva behandler syns om at du evnt. foretar selvhypnose.

Håper dette hjalp deg noe.

vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Heisann!

Selvhypnose er å påvirke underbevisstheten, slik at man kan oppnå stor selvtillt og redusere angst. Det finnes en rekke bøker på dette området. "Selvhypnose" er en bok som er skrevet av psykologen Per Carlenius. Jeg har slitt med elendig selvtillit og angst selv. Jeg benyttet meg av mental trening, det fungerte knallbra! Les mer om mental trening på www.ingrid-kristiansen.no under emne "mestring".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hei.

Vil anbefale deg å kontakte psykolog (eller psykiater) for å få svar på dette. Så vidt jeg vet, så er det bare leger, psykologer og psykiatere som har lov til å foreta hypnose her i landet. Det er ikke alle innenfor denne behandlergruppen som foretar slik behandling på pasienter.

Jeg har selv gått i hypnoseterapi i tillegg til vanlig samtaleterapi hos psykolog, og føler at dette har vært nyttig for meg.

Nå vet jeg ikke noe om din helsetilstand, men i mitt tilfelle så er det helt nødvendig med samtaleterapi i tillegg. Hypnose er ingen hokuspokuskur, og jeg tviler på at noen behandler vil foreta en hypnose på en pasient sånn helt uten videre.

Det finnes en bok som omhandler bl.a. selvhypnose,skrevet av to norske psykologer, men jeg husker dessverre ikke hva hverken de eller hva boka heter. Men hvis du spør på biblioteket så regner jeg med at de vil kunne hjelpe deg.

Uansett...hvis du går til behandling for psykiske plager, så skader det vel ikke å spørre hva behandler syns om at du evnt. foretar selvhypnose.

Håper dette hjalp deg noe.

vennlig hilsen

Støtter ellas innlegg fullt ut.

Som et tillegg til annen behandling kan selvhypnose være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vil anbefale deg å kontakte psykolog (eller psykiater) for å få svar på dette. Så vidt jeg vet, så er det bare leger, psykologer og psykiatere som har lov til å foreta hypnose her i landet. Det er ikke alle innenfor denne behandlergruppen som foretar slik behandling på pasienter.

Jeg har selv gått i hypnoseterapi i tillegg til vanlig samtaleterapi hos psykolog, og føler at dette har vært nyttig for meg.

Nå vet jeg ikke noe om din helsetilstand, men i mitt tilfelle så er det helt nødvendig med samtaleterapi i tillegg. Hypnose er ingen hokuspokuskur, og jeg tviler på at noen behandler vil foreta en hypnose på en pasient sånn helt uten videre.

Det finnes en bok som omhandler bl.a. selvhypnose,skrevet av to norske psykologer, men jeg husker dessverre ikke hva hverken de eller hva boka heter. Men hvis du spør på biblioteket så regner jeg med at de vil kunne hjelpe deg.

Uansett...hvis du går til behandling for psykiske plager, så skader det vel ikke å spørre hva behandler syns om at du evnt. foretar selvhypnose.

Håper dette hjalp deg noe.

vennlig hilsen

...den samme som jeg har lest og er skrevet av Bjørn Wormnes og Per Otto Hillestad, begge seriøse psykologer med lang erfaring som brukes på universitetet i undervisning av nye psykologer.

Går selv i terapi hos psykolog som bl.a. bruker hypno-terapi, men samtalene er vel så viktig..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...