Gå til innhold

Erfaring med behandlingstime over telefon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Som de fleste andre skal jeg få samtaler med min behandler på telefon fremover. Jeg har ikke snakket med helsepersonell på telefonen før og er litt nervøs. Kan noen av dere som har gjennomført samtale på telefon fortelle litt om hvordan det opplevdes? Var det veldig annerledes enn å møtes? Snakket dere på samme måte eller bar samtalen preg av at dere ikke kunne se hverandre?

Anonymkode: c4704...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg spurte noen behandlere på jobben om dette idag. De sa at det ikke er like bra som en vanlig konsultasjon men at det er et tilbud og bedre enn ingenting.

Anonymkode: 18c87...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Som de fleste andre skal jeg få samtaler med min behandler på telefon fremover. Jeg har ikke snakket med helsepersonell på telefonen før og er litt nervøs. Kan noen av dere som har gjennomført samtale på telefon fortelle litt om hvordan det opplevdes? Var det veldig annerledes enn å møtes? Snakket dere på samme måte eller bar samtalen preg av at dere ikke kunne se hverandre?

Anonymkode: c4704...66e

Selv synes jeg det er best å ha samtale ansikt til ansikt, men helt greit å bare snakke i telefonen. Det er iallefall uendelig mye bedre enn ingen samtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, emilie321 skrev:

Selv synes jeg det er best å ha samtale ansikt til ansikt, men helt greit å bare snakke i telefonen. Det er iallefall uendelig mye bedre enn ingen samtale.

Synes du det er vanskelig å kommunisere skriftlig?

Anonymkode: ea8d7...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du det er vanskelig å kommunisere skriftlig?

Anonymkode: ea8d7...d89

Er mye flinkere til å kommunisere muntlig enn skriftlig, men vanskelig er det ikke å kommunisere skriftelig. Hvorfor lurer du på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg prater vanligvis ikke i telefon men har etter mye om og men hatt et par telefonsamtaler med fastlege denne uken og skal ha en i neste uke. Skulle hatt telefontid med DPS men det avlyste jeg.

De er visstnok bekymret for meg så jeg får komme inn på DPS til vanlig samtale neste uke. 
Er mer komfortabel med å prate med fastlegen min. Fikk beskjed på sms en liten stund før h*n ringte og det var nok avgjørende for at jeg klarte å ta telefonen. 
Jeg sa ikke stort under samtalen og på tross av sosial angst synes jeg det er bedre å møte opp hos legen enn å ta det over telefon.

Anonymkode: c5cb4...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at temaene begrenser seg en del dersom jeg og terapeuten min har samtaler over telefon, men som andre skriver, er det et godt alternativ til ingen samtaletilbud.

Vi har nå begynt å ha samtaler over kryptert videosystem som han benytter til formålet og det har fungert svært bra. Da har han mulighet til å følge med på min respons under samtalen og se når det er i ferd med å bli for mye og når vi bør stanse osv. (når jeg dissosierer og blir fjern eller faller bort fra samtalen og han må minne meg på å være til stede her og nå). Denne tilbakemeldingen for hans del er naturlig nok mer begrenset over telefon og er årsaken til at temaene begrenser seg en hel del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan lære mye av sine pasienter. Jeg hadde en som både hadde bipolar og Asperger. Bipolare er ofte smarte og kreavtive, og personer med Asperger er ofte fornuftsorienterte og lite distrahert av følerier.

En dag sa han til meg: Nå som vi kjenner hverandre godt, trenger vi ikke møtes hver gang vi skal snakke sammen. Kan vi ikke bruke telefon? Det var for meg en "øyeåpner". Etter det ble det langt flere telefonkonsultasjoner med pasienter - f.eks. annenhver gang med de som hadde svært lang reiseavstand og som enten måtte være borte fra jobb eller skaffe barnevakt.

Min erfaring er at det lønner seg å investere i headset m/mikrofon. Det følger jo med de fleste mobiltelefoner i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En annen ting er gjennomføring av behandling. Det vil jo ikke bli helt det samme å ta det over telefon. Tematikken, intensiteten og behandlingsforløpet må jo bli endret i noe grad. Vil det da bli naturlig å forlenge terapiforløpet, til de som benytter seg av tilbudet får komme tilbake i terapirommet, og jobbe videre der? Blir det lengre ventetid for de som skal inn i et terapiforløp sånn som situasjonen er nå? 

Anonymkode: 9799d...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir det lengre ventetid for de som skal inn i et terapiforløp sånn som situasjonen er nå? 

Ja, det er det all grunn til å anta. Akkurat det samme som i somatikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, kupton skrev:

Ja, det er det all grunn til å anta. Akkurat det samme som i somatikken.

På jobben sier behandlerne at de tar i mot pasienter første time på kontoret og tar resten på telefon 

Anonymkode: 18c87...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Perfekt kommunikasjon for autister.

Anonymkode: ea8d7...d89

Jeg har asperger og foretrekker vanlig oppmøte.

Anonymkode: 0f8ae...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...