Gå til innhold

Er personlighet noe man ikke kan endre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er personlighet noe man kan forandre eller er det som en kroppsdel, noe du kan styre til en viss grad? 

Det er mange egenskaper jeg mangler og som jeg gjerne vil ha for eks det å være tålmodig, strukturert, bestemt, sta og mindre følsom. 

Finnes det en terapiform/ behandling som kan hjelpe meg til å forandre meg? Til å bli den jeg ønsker å bli eller er jeg dømt til å bare leve med mine personlige svakheter? Jeg vil så gjerne bli mer voksen, mer selvstendig, klare meg på egen hånd. Har rollemodeller i mitt liv som har egenskaper som jeg skulle ønske at jeg hadde. Jeg kan forstå at det er vanskelig å gjøre en så stor endring, men jeg vil gjøre alt jeg kan for å få det til. Så hvis du har noen tips så kjør på. 

Anonymkode: 80ab8...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ts igjen. Her handler det ikke om å bytte ut hele meg med et nytt menneske/personlighet, men å bytte ut 75% av meg. 

10% av meg er barnslig og tar for stor plass. Ler og spøker for mye, har rett og slett en dårlig humor. 

10% av meg er impulsiv (spiser store mengder mat) ikke impulsiv på andre områder bare på det med mat. 

10% av meg er følsom tåler ikke så mye kritikk før tårene renner. Er veldig barnslig det!

10% av meg er utålmodig, gir veldig lett opp når ting er vanskelig. 

10% av meg er selvkritisk, klarer ikke å godta meg selv, men det er heller ikke rart for jeg er jo ikke slik jeg burde være. 

10% av meg er rotete og jævlig, har ikke ordentlig struktur i ting og saker. 

10% av meg flykter fra problemer istedenfor å ta tak i dem. 

5% av meg utsetter ting både trening, skoleoppgaver og ting som må gjøres! Inkludert å betale regninger. 

 

Hvor skal jeg starte? Hva skal jeg fikse på først? Trenger så sårt tips 

 

Anonymkode: 80ab8...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg synes du høres relativt normal ut.

Anonymkode: e737e...02f

Det er absolutt ikke normalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bambionice

Ta en utskrift av innlegget ditt og presenter det for fastlegen din som så henviser deg til behandling. Du viser selvinnsikt, og da er det mulig å endre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke angi et nøyaktig tall, men en meget stor del av de som går i psykoterapi, gjør det pga personlighet. Hadde ikke endring vært mulig, hadde en ikke drevet med dette.

Når det er sagt, så er det ikke i stolen på terapeutens kontor en endres. Der drøfter en hvordan en skal endres. Det er ved hardt arbeid med tanker og adferd i RL at en endrer personlighet.

Jeg har tidligere skrevet et par ganger om kvinnen jeg møtte på dykkerkurs. Hun som ikke var fornøyd med sin personlighet, som arbeidet hardt for å endre det, og som klarte det. Den saken er søkbar.

Bunnlinje: Det krever utholdenhet, og at en aksepterer og tåler ubehag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
7 timer siden, kupton skrev:

Jeg kan ikke angi et nøyaktig tall, men en meget stor del av de som går i psykoterapi, gjør det pga personlighet. Hadde ikke endring vært mulig, hadde en ikke drevet med dette.

Når det er sagt, så er det ikke i stolen på terapeutens kontor en endres. Der drøfter en hvordan en skal endres. Det er ved hardt arbeid med tanker og adferd i RL at en endrer personlighet.

Jeg har tidligere skrevet et par ganger om kvinnen jeg møtte på dykkerkurs. Hun som ikke var fornøyd med sin personlighet, som arbeidet hardt for å endre det, og som klarte det. Den saken er søkbar.

Bunnlinje: Det krever utholdenhet, og at en aksepterer og tåler ubehag.

Ønsker ikke å gå i behandling, men fikse det selv. Det er så mye jeg må ta tak i, men trenger et lite hint om hvor jeg burde starte. Hva som må fikses først. Kan ikke bare hive meg på alt da blir resultatet at jeg havner tilbake til gamle vaner. Ønsker en varig endring. Er klar for å tåle alt av ubehag som det kan medføre. Bare gi meg et hint om hva jeg burde ta tak i først. 

Anonymkode: 80ab8...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de 8 punktene du har listet, tror jeg du skal starte med nr 4. Å gjøre noe med det, er en forutsetning for å klare de 7 andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
53 minutter siden, kupton skrev:

Av de 8 punktene du har listet, tror jeg du skal starte med nr 4. Å gjøre noe med det, er en forutsetning for å klare de 7 andre.

Ok takk. 

Anonymkode: 80ab8...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...