Gå til innhold

Sykemelding fra jobb pga smittefrykt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan man få det om man jobber i dagligvarehandelen / kollektivtransport? 

Anonymkode: 255d7...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette får man i hvert fall ikke i andre yrker. Min personlige assistent fikk det ikke og måtte bruke egenmelding da jeg sitter i hjemmekarantene. Du er jo mer utsatt for smitte i dagligvare eller kollektivtransport. Jeg kunne benyttet meg av retten til å beordre min personlige assistent på jobb, men synes det ble galt ettersom det ikke er fare for mitt eget liv eller helse om jeg ikke får hennes bistand de dagene i uken.

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan man få det om man jobber i dagligvarehandelen / kollektivtransport? 

Anonymkode: 255d7...8b5

Nei, frykt for smitte er i utgangspunktet ikke grunnlag for sykemelding. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Eva Sofie skrev:

Dette får man i hvert fall ikke i andre yrker. Min personlige assistent fikk det ikke og måtte bruke egenmelding da jeg sitter i hjemmekarantene. Du er jo mer utsatt for smitte i dagligvare eller kollektivtransport. Jeg kunne benyttet meg av retten til å beordre min personlige assistent på jobb, men synes det ble galt ettersom det ikke er fare for mitt eget liv eller helse om jeg ikke får hennes bistand de dagene i uken.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan man få det om man jobber i dagligvarehandelen / kollektivtransport? 

Anonymkode: 255d7...8b5

Nei. Hvordan tror du det ville blitt om alle som var redd for smitte kunne bli sykemeldt nå? Hvem skulle sørget for at samfunnet skulle fortsette å fungere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
På 21.3.2020 den 18.16, AnonymBruker skrev:

Kan man få det om man jobber i dagligvarehandelen / kollektivtransport? 

Anonymkode: 255d7...8b5

Jeg vet ikke om man kan få det, men det ville vært en ekstremt dårlig idé.

Norsk økonomi er ødelagt. Det har blitt 180 000 nye arbeidssøkere ute i løpet av noen dager. Du må klamre deg fast til jobben din som ville nøkken. Det er ikke tiden for tvilsomme sykemeldinger. Det blir ekstremt vanskelig å få ny jobb, og det blir ikke bra igjen når korona er over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
12 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg vet ikke om man kan få det, men det ville vært en ekstremt dårlig idé.

Norsk økonomi er ødelagt. Det har blitt 180 000 nye arbeidssøkere ute i løpet av noen dager. Du må klamre deg fast til jobben din som ville nøkken. Det er ikke tiden for tvilsomme sykemeldinger. Det blir ekstremt vanskelig å få ny jobb, og det blir ikke bra igjen når korona er over. 

Veldig enig med deg. Dette er ikke tiden for tvilsomme sykemeldinger. Ikke ellers heller, men i hvert fall ikke nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor jobber som apotektekniker. De har hatt omsetningsrekord de siste dagene, med tall som langt overgår julehandelen.

Folk strømmer inn hostende og med rennende nese og river til seg alt de kan. Hun spurte om sykemelding gitt at hun er i risikosonen med mild kols, men fikk blankt nei.

Det er grunn til å spørre om dette bryter mot arbeidsmiljøloven, gitt at alle har rett på en trygg arbeidsplass der både psykisk og fysisk helse ivaretas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 21.3.2020 den 18.16, AnonymBruker skrev:

Kan man få det om man jobber i dagligvarehandelen / kollektivtransport? 

Anonymkode: 255d7...8b5

Hvis man får panikkanfall og er vettskremt så får man det sikkert. Jeg fikk det da jeg fikk hundeangst når jeg drev med å levere aviser om morgenen. Jeg ble så redd etter flere nesten bitt att jeg bare sykdmeldte meg. Jeg tror angsten må være ganske alt-overkyggende skal man få sykmelding. Og dagligvarebransjen kan jo ta noen forhåldsregler. Jeg innser att vi som er uføre nå, er litt bortskjemte.Vi får fast inntekt og ingen venter noe av oss, vi kan sitte hjemme. Og se an situasjonen.

Anonymkode: 7ef27...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...