Gå til innhold

SSRI: Fortsette eller forsøke å bytte? Argumenter for eller imot?


AJP

Anbefalte innlegg

Sliter fryktelig med tvangshandlinger, tvangstanker og angst for tiden. Bruker så lang tid på alt, fordi alt blir så komplisert, oppvask, husarbeid, klesvask, slike ting tar hele min fritid og jeg sliter med å komme meg i seng tidsnok fordi jeg må rekke å vaske. Slutter på Fontex i høst og etter det vil jeg si at livet mitt raste gradvis sammen. Vet ikke om det var pga. det, fordi jeg ble dårligere også før jeg sluttet, men det hjalp i hvert fall ikke noe. Så gikk jeg noen måneder uten noen ting før jeg innså at jeg vel måtte begynne med noe medisin igjen. Tenkte å prøve Cipralex da for å se om denne kanskje virket bedre på tvangslidelse men nå er jeg svært usikker: Bruker nå 15 mg per dag (6 uker på 10 mg, og 2 uker på 15) og kan ikke si at jeg har kjent noen virkning i det hele tatt - i så fall må det ha vært til det verre fordi jeg sliter med med skremmende tanker og katastrofetanker nå enn før. Får også hele tiden "impulser" om nye ting jeg må passe på og ordne opp i. Så er lysten på sex blitt helt borte, nå vet jeg ikke om det er medisinen sin feil eller fordi jeg har blitt så dårlig at jeg ikke har noe overskudd, men det var ikke slik før. Så da blir jeg veldig i tvil om hva jeg skal gjøre: Fortsette med Cipralex i håp om at den skal begynne å hjelpe snart (hvor lenge?) eller bytte tilbake til en medisin som jeg kjenner og tror hjalp litt men allikevel ikke forhindret meg i å bli dårligere. Det er jo dumt å gi seg på Cipralex nå dersom virkningen er like rundt hjørnet, men det kan den jo alltid være. Noen som har noen synspunkter, erfaringer, råd, innspill, hjelp til argumenter for og imot?

Når en bytter fra ett SSRI til et annet må en trapp ned og opp på vanlig måte for å unngå bivirkninger?

Må gjøre noe i hvert fall for holder ikke dette ut stort lenger, livet mitt er blitt helt ødelagt av tvangslidelse og angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanskelig å svare på dette med de begrensninger reglene her på DOL setter. Du må finne deg en lege som kan OCD. Så må du bruke SSRI i doser der det er en rimelig mulighet for at det virker på OCD. Om det ikke er nok, er rådet at en skal legge til en moderat dose av Risperdal.

Per i dag er du svært langt unna å bruke noe som med rimelig sikkerhet har effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. Takk for tilbakemelding. Vanskelig å finne en lege nå. Risperdal må jeg si jeg er skeptisk til, det er vel fare for mye bivirkninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...