Gå til innhold

Mistenksomhet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er så mistenksom at det til tider grenser til paranoia. Jeg er veldig anspent og engstelig for alt. Men det er et problem jeg sliter veldig med. Det er at jeg er mistenksom mot partner. Da blir jeg veldig anspent i kroppen, mot at jeg er mer avslappet de få, korte periodene jeg ikke er mistenksom. Det går i avvisning og om at foretrekker andre fremfor meg. Det siste burde jeg ikke tvile på. Vi har vært sammen i mange år. Men likevel er jeg livredd for å bli forlatt, noe han ofte truer med. Da blir jeg enda mer redd. Han sier jeg har behandlet han dårlig, noe som kan være noe i, men jeg synes han gir meg alt for mye skyld. Det tynger meg. Han har heller ikke vært enkel opp gjennom. I det siste har han blitt mer sint, og jeg er anspent sammen med han. 

Men for min del og hans må jeg få kontroll på min paranoia. Jeg kan ikke leve sånn, ikke han heller. Dette er så fryktelig vondt at jeg går inn i depresjoner og fungerer ikke i dagliglivet. Det tar all energi og jeg lever i en konstant angst tilstand som river meg i fillebiter.

Kan noen hjelpe meg med noen teknikker jeg kan øve på/gjøre for å bli kvitt dette, eller at det skal bli bedre?

 

Anonymkode: f5786...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har jobbet en del med dette bl.a. sammen med en psykolog som er blant landets fremste på kognitiv terapi. Dessverre synes det som om psykoterapi kun virker så lenge en driver med det, og at effekten deretter forsvinner.

Antipsykotika i små doser ( = antiskeptika) har ofte forbløffende god effekt og er sgs uten bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så mistenksom at det til tider grenser til paranoia. Jeg er veldig anspent og engstelig for alt. Men det er et problem jeg sliter veldig med. Det er at jeg er mistenksom mot partner. Da blir jeg veldig anspent i kroppen, mot at jeg er mer avslappet de få, korte periodene jeg ikke er mistenksom. Det går i avvisning og om at foretrekker andre fremfor meg. Det siste burde jeg ikke tvile på. Vi har vært sammen i mange år. Men likevel er jeg livredd for å bli forlatt, noe han ofte truer med. Da blir jeg enda mer redd. Han sier jeg har behandlet han dårlig, noe som kan være noe i, men jeg synes han gir meg alt for mye skyld. Det tynger meg. Han har heller ikke vært enkel opp gjennom. I det siste har han blitt mer sint, og jeg er anspent sammen med han. 

Men for min del og hans må jeg få kontroll på min paranoia. Jeg kan ikke leve sånn, ikke han heller. Dette er så fryktelig vondt at jeg går inn i depresjoner og fungerer ikke i dagliglivet. Det tar all energi og jeg lever i en konstant angst tilstand som river meg i fillebiter.

Kan noen hjelpe meg med noen teknikker jeg kan øve på/gjøre for å bli kvitt dette, eller at det skal bli bedre?

 

Anonymkode: f5786...861

Det virker ikke som dere har et sunt forhold. Når det sliter sånn på begge parter, er det kanskje best å gå hver til sitt.

Anonymkode: 6555a...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, kupton skrev:

Jeg har jobbet en del med dette bl.a. sammen med en psykolog som er blant landets fremste på kognitiv terapi. Dessverre synes det som om psykoterapi kun virker så lenge en driver med det, og at effekten deretter forsvinner.

Antipsykotika i små doser ( = antiskeptika) har ofte forbløffende god effekt og er sgs uten bivirkninger.

Jeg går på abilify 5 mg, den virker, men som du ser så er det langt fra nok. Jeg plages jo veldig med dette ennå for å si det mildt. men det er en lav dose.  Jeg vet ikke om antiskeptika er noe abilify kommer under? Er det andre medisiner som er bedre som antiskeptika? Eller kanskje man ikke skal gi råd om sånt her?

Anonymkode: f5786...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker ikke som dere har et sunt forhold. Når det sliter sånn på begge parter, er det kanskje best å gå hver til sitt.

Anonymkode: 6555a...c75

Vi sliter med psykisk sykdom begge to. Vi har også hatt det mye fint ilag og jeg har ikke mistet håpet. Innimellom kan vi prate ut også, og vi kan prate om så og si alt. Han er min beste venn i tillegg til partner. Så det er mye positivt også. Men det som er negativt er ikke bra, det vet jeg. Kanskje ting blir bedre hvis jeg klarer å senke mistenksomheten. 

Anonymkode: f5786...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går på abilify 5 mg, den virker, men som du ser så er det langt fra nok. Jeg plages jo veldig med dette ennå for å si det mildt. men det er en lav dose.  Jeg vet ikke om antiskeptika er noe abilify kommer under? Er det andre medisiner som er bedre som antiskeptika? Eller kanskje man ikke skal gi råd om sånt her?

Anonymkode: f5786...861

Abilify skal i prinsippet være ok. Diskuter evt doseøkning med din lege/psykiater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje ting blir bedre hvis jeg klarer å senke mistenksomheten. 

Noe av det mest belastende i et forhold er hele tiden å bli mistenkt (hvis en er uskyldig). Så ja, forholdet blir helt sikkert bedre om du kan gjøre noe med din mistenksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, kupton skrev:

Abilify skal i prinsippet være ok. Diskuter evt doseøkning med din lege/psykiater.

Det skal jeg gjøre. Fikk telefonkonsultasjon i morgen. 

Anonymkode: f5786...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, kupton skrev:

Noe av det mest belastende i et forhold er hele tiden å bli mistenkt (hvis en er uskyldig). Så ja, forholdet blir helt sikkert bedre om du kan gjøre noe med din mistenksomhet.

Ja jeg håper det. Det tror jeg. Og det er nok uskyldig. Men i øyeblikket blir jeg helt revet med og får panikk pga mistenksomheten. Da spør jeg om ting og ber om bekreftelser. Det er ikke bra, ikke akkurat et sjekketriks. 

Anonymkode: f5786...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg håper det. Det tror jeg. Og det er nok uskyldig. Men i øyeblikket blir jeg helt revet med og får panikk pga mistenksomheten. Da spør jeg om ting og ber om bekreftelser. Det er ikke bra, ikke akkurat et sjekketriks. 

Anonymkode: f5786...861

Det virker som om vi har det på samme vis. Vil du snakke på pm?

Anonymkode: 069b1...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som om vi har det på samme vis. Vil du snakke på pm?

Anonymkode: 069b1...5f0

Hei, det kan vi godt. Bare send meg en pm😊

Anonymkode: f5786...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, det kan vi godt. Bare send meg en pm😊

Anonymkode: f5786...861

da må en av dere dele nick. ingen kan sende melding til anonyme :) 

Anonymkode: 3812c...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei, det kan vi godt. Bare send meg en pm😊

Anonymkode: f5786...861

Hva er nicket ditt?

Anonymkode: 069b1...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 26.3.2020 den 19.36, AnonymBruker skrev:

Hva er nicket ditt?

Anonymkode: 069b1...5f0

Hei, jeg ønsker ikke å dele nicket mitt her. Skjønner det slik at ikke du ønsker det heller?

Anonymkode: f5786...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 26.3.2020 den 18.26, AnonymBruker skrev:

Hei, det kan vi godt. Bare send meg en pm😊

Anonymkode: f5786...861

 

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg ønsker ikke å dele nicket mitt her.

Som påpekt ovenfor - da blir pm umulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Kjenner meg litt igjen med det med mistenksomhet,tror mannen har en avtale med naboen om noe stygt. Men skal øke xeplion i morgen og håper det hjelper,så ap kan hjelpe ja tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg ønsker ikke å dele nicket mitt her. Skjønner det slik at ikke du ønsker det heller?

Anonymkode: f5786...861

Det forstår jeg og jeg ønsker heller ikke det, men kommenterer vi her så vet ingen hvem vi er uansett ;)

Anonymkode: 069b1...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, stjernestøv skrev:

Kjenner meg litt igjen med det med mistenksomhet,tror mannen har en avtale med naboen om noe stygt. Men skal øke xeplion i morgen og håper det hjelper,så ap kan hjelpe ja tror jeg. 

Ja håper ap kan hjelpe. Ekkelt å føle mistenksomhet selv om jeg ikke helt forstod hva du mener mannen din gjør. 

Anonymkode: f5786...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...