Gå til innhold

Skritteller til barn erlik psykiske problemer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leste et innlegg om det. Det og at barna vil da overvåke seg selv og at det er dumt eller skadelig. Hva tenker dere?

Min sønn ønsker seg til bursdagen. Jeg har spurt om det er eller han tror det er noen konkurase om flest sktitt. Han mente at det er det ikke. Jeg har ikke helt funnet ut hvorfor han vil ha det. Tror EN gutt i klassen har det, og jeg har det. Kan se litt av det synspunktet i det innlegget, men jeg ser ikke hvordan min sønn skal løpe eller gå ekstra for det. Han er over gjennomsnitt aktiv uansett. Aktiv over flere timer i  uka , og springer raskere og lenger i hver trening. Håndball og fotball. Tror ikke han trenger være i noe mer aktivitet enn han er for å konkurrere. 

Tror ikke det at han føler noe press om å være aktiv. Han blir glad av ballspill. Han liker å trene. Han liker pokemonjakt, og da må han gå.

 Tror ikke han ville bli skadelidende, men bør jeg kanskje tenke på hele klassen hans? Blir det evt negativt for andre om flere får det og det da blir konkuranse?  

Er det noe en bør snakke om i foreldregrupppa? 

Anonymkode: 710ed...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste et innlegg om det. Det og at barna vil da overvåke seg selv og at det er dumt eller skadelig. Hva tenker dere?

Min sønn ønsker seg til bursdagen. Jeg har spurt om det er eller han tror det er noen konkurase om flest sktitt. Han mente at det er det ikke. Jeg har ikke helt funnet ut hvorfor han vil ha det. Tror EN gutt i klassen har det, og jeg har det. Kan se litt av det synspunktet i det innlegget, men jeg ser ikke hvordan min sønn skal løpe eller gå ekstra for det. Han er over gjennomsnitt aktiv uansett. Aktiv over flere timer i  uka , og springer raskere og lenger i hver trening. Håndball og fotball. Tror ikke han trenger være i noe mer aktivitet enn han er for å konkurrere. 

Tror ikke det at han føler noe press om å være aktiv. Han blir glad av ballspill. Han liker å trene. Han liker pokemonjakt, og da må han gå.

 Tror ikke han ville bli skadelidende, men bør jeg kanskje tenke på hele klassen hans? Blir det evt negativt for andre om flere får det og det da blir konkuranse?  

Er det noe en bør snakke om i foreldregrupppa? 

Anonymkode: 710ed...cc1

hvor gammel er han? har han smarttelefon, i såfall er det jo bare å installere en app på tlf. 

Anonymkode: 80f73...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste et innlegg om det. Det og at barna vil da overvåke seg selv og at det er dumt eller skadelig. Hva tenker dere?

Min sønn ønsker seg til bursdagen. Jeg har spurt om det er eller han tror det er noen konkurase om flest sktitt. Han mente at det er det ikke. Jeg har ikke helt funnet ut hvorfor han vil ha det. Tror EN gutt i klassen har det, og jeg har det. Kan se litt av det synspunktet i det innlegget, men jeg ser ikke hvordan min sønn skal løpe eller gå ekstra for det. Han er over gjennomsnitt aktiv uansett. Aktiv over flere timer i  uka , og springer raskere og lenger i hver trening. Håndball og fotball. Tror ikke han trenger være i noe mer aktivitet enn han er for å konkurrere. 

Tror ikke det at han føler noe press om å være aktiv. Han blir glad av ballspill. Han liker å trene. Han liker pokemonjakt, og da må han gå.

 Tror ikke han ville bli skadelidende, men bør jeg kanskje tenke på hele klassen hans? Blir det evt negativt for andre om flere får det og det da blir konkuranse?  

Er det noe en bør snakke om i foreldregrupppa? 

Anonymkode: 710ed...cc1

Hadde noen i foreldregruppa tatt opp skritteller som et problem så hadde jeg trodd vedkommende tullet. Kjøp skritteller til guttungen (ligger sikkert inne på mobilen hans også!) og la ham gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har levd lenge. Husker det kom en flokk med lilla skjerf og advarte mot at barnet mitt fikk annet enn treleker. Siden har det vært dataspill, video, smarttelefon, pc og nå altså skritteller. Kort sagt: Forskningen viser at disse advarselene er bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Leste et innlegg om det. Det og at barna vil da overvåke seg selv og at det er dumt eller skadelig. Hva tenker dere?

Min sønn ønsker seg til bursdagen. Jeg har spurt om det er eller han tror det er noen konkurase om flest sktitt. Han mente at det er det ikke. Jeg har ikke helt funnet ut hvorfor han vil ha det. Tror EN gutt i klassen har det, og jeg har det. Kan se litt av det synspunktet i det innlegget, men jeg ser ikke hvordan min sønn skal løpe eller gå ekstra for det. Han er over gjennomsnitt aktiv uansett. Aktiv over flere timer i  uka , og springer raskere og lenger i hver trening. Håndball og fotball. Tror ikke han trenger være i noe mer aktivitet enn han er for å konkurrere. 

Tror ikke det at han føler noe press om å være aktiv. Han blir glad av ballspill. Han liker å trene. Han liker pokemonjakt, og da må han gå.

 Tror ikke han ville bli skadelidende, men bør jeg kanskje tenke på hele klassen hans? Blir det evt negativt for andre om flere får det og det da blir konkuranse?  

Er det noe en bør snakke om i foreldregrupppa? 

Anonymkode: 710ed...cc1

Jeg forstår ikke hvorfor det er problematisk med skritteller, hva er problemet med det? Ser for meg at jeg også kunne syntes det var artig da jeg var barn, om skrittellere fantes da.

Om han har smarttelefon har den innebygget skritteller.

Får en følelse at det kanskje ligger andre problemer under her.

 

 

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ene barnet mitt på 12 år har en aktivitetsklokke (Polar A370) og ser ikke noe problemer med det. Kommer litt an på alder om man skal kjøpe en aktivitetsklokke for barn eller voksen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min jr er såpass gammel at jeg sikkert er helt uttafor, men jeg hadde definitivt ikke kjøpt skritt-teller til min jr i bursdagsgave. Jeg syns hele greia bare høres tullete ut, en tåpen kortvarig kjøp og kast-greie, og ville helt sikkert gått for noe annet. Men - jeg hadde ikke motsatt meg at han sparte og kjøpte en selv. 

Dette er en beslutning du er ansvarlig for på vegne av ditt barn, og har nada i en foreldregruppe å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leste et innlegg om det. Det og at barna vil da overvåke seg selv og at det er dumt eller skadelig. Hva tenker dere?

Min sønn ønsker seg til bursdagen. Jeg har spurt om det er eller han tror det er noen konkurase om flest sktitt. Han mente at det er det ikke. Jeg har ikke helt funnet ut hvorfor han vil ha det. Tror EN gutt i klassen har det, og jeg har det. Kan se litt av det synspunktet i det innlegget, men jeg ser ikke hvordan min sønn skal løpe eller gå ekstra for det. Han er over gjennomsnitt aktiv uansett. Aktiv over flere timer i  uka , og springer raskere og lenger i hver trening. Håndball og fotball. Tror ikke han trenger være i noe mer aktivitet enn han er for å konkurrere. 

Tror ikke det at han føler noe press om å være aktiv. Han blir glad av ballspill. Han liker å trene. Han liker pokemonjakt, og da må han gå.

 Tror ikke han ville bli skadelidende, men bør jeg kanskje tenke på hele klassen hans? Blir det evt negativt for andre om flere får det og det da blir konkuranse?  

Er det noe en bør snakke om i foreldregrupppa? 

Anonymkode: 710ed...cc1

I min barndom fikk klassen min utdelt et kort hvor vi skulle skrive opp antall km vi hadde gått på ski. Det vekket konkuranseinnstinktet hos noen av oss.

Jeg har ikke tatt psykisk skade av det, men har blitt veldig glad i å gå på ski 🙂

 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

I min barndom fikk klassen min utdelt et kort hvor vi skulle skrive opp antall km vi hadde gått på ski. Det vekket konkuranseinnstinktet hos noen av oss.

Jeg har ikke tatt psykisk skade av det, men har blitt veldig glad i å gå på ski 🙂

 

Tror jeg har et sånt bronseskimerke ett eller annet sted. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

I min barndom fikk klassen min utdelt et kort hvor vi skulle skrive opp antall km vi hadde gått på ski. Det vekket konkuranseinnstinktet hos noen av oss.

Jeg har ikke tatt psykisk skade av det, men har blitt veldig glad i å gå på ski 🙂

 

Husker det samme, og faktisk hadde jr også dette :) Vi bestilte skjema til jr til Norsk skiforbund såvidt jeg husker, og sendte inn listen ved sesongslutt. Deretter kom merket i posten. På skolen ville de ikke ha slik form konkurranse, faktisk ble ikke resultatene etter fotball- eller håndballkamper registrert engang.

Som hos deg vekket dette både mitt og jr's konkurranseinstinkt :), og det er ikke av den grunn jeg er skeptisk i svaret mitt. Jeg syns bare dette er noe TS bestemmer selv uten å involvere resten av foreldrene, og jeg syns en app ville vært en bedre løsning enn å kjøpe nok en plastdings som neppe lever lenge. Og - tok jeg skade? Vel, derom vil kanskje ikke alle rundt meg og jr si nei - vi har begge et over snittet velutviklet konkurranseinstinkt i dag :P  :D    

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leste et innlegg om det. Det og at barna vil da overvåke seg selv og at det er dumt eller skadelig. Hva tenker dere?

Min sønn ønsker seg til bursdagen. Jeg har spurt om det er eller han tror det er noen konkurase om flest sktitt. Han mente at det er det ikke. Jeg har ikke helt funnet ut hvorfor han vil ha det. Tror EN gutt i klassen har det, og jeg har det. Kan se litt av det synspunktet i det innlegget, men jeg ser ikke hvordan min sønn skal løpe eller gå ekstra for det. Han er over gjennomsnitt aktiv uansett. Aktiv over flere timer i  uka , og springer raskere og lenger i hver trening. Håndball og fotball. Tror ikke han trenger være i noe mer aktivitet enn han er for å konkurrere. 

Tror ikke det at han føler noe press om å være aktiv. Han blir glad av ballspill. Han liker å trene. Han liker pokemonjakt, og da må han gå.

 Tror ikke han ville bli skadelidende, men bør jeg kanskje tenke på hele klassen hans? Blir det evt negativt for andre om flere får det og det da blir konkuranse?  

Er det noe en bør snakke om i foreldregrupppa? 

Anonymkode: 710ed...cc1

Jeg ser ikke noe galt i å snakke om det i foreldregruppa.  Jeg tror ikke at en skritteller skaper psykiske problemer, det må noe mer til.  Det kan godt hende at hvis konkurransen går over alle grenser i en klasse eller venneflokk at foreldrene må ta tak i det, men jeg ville ikke nektet skritteller i første omgang pga. det.

Anonymkode: d8b8d...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, Xtra skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor det er problematisk med skritteller, hva er problemet med det? Ser for meg at jeg også kunne syntes det var artig da jeg var barn, om skrittellere fantes da.

Om han har smarttelefon har den innebygget skritteller.

Får en følelse at det kanskje ligger andre problemer under her.

 

 

Hva mener du? Hvilke problemer skulle det være? Når jeg søker på Skritteller og barn kommer dette øverst på lista av treff.

https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/KvAgMe/hva-skal-barn-med-et-aktivitetsarmbaand-som-teller-skritt-og-bevegelse-kitty-rasmussen

Anonymkode: 710ed...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, Kayia skrev:

Min jr er såpass gammel at jeg sikkert er helt uttafor, men jeg hadde definitivt ikke kjøpt skritt-teller til min jr i bursdagsgave. Jeg syns hele greia bare høres tullete ut, en tåpen kortvarig kjøp og kast-greie, og ville helt sikkert gått for noe annet. Men - jeg hadde ikke motsatt meg at han sparte og kjøpte en selv. 

Dette er en beslutning du er ansvarlig for på vegne av ditt barn, og har nada i en foreldregruppe å gjøre. 

Akkurat det ser jeg ikke forskjellen på, om han får den i gave som noe han ønsker seg, eller om han kjøper selv..

Det jeg lurte på var nok mer om det er ok  LA han HA DEN

Det med foreldregruppe. Det ble jo diskutert når de kunne sykle til skolen, når de fikk mobiltelefon, om de får spille dataspill sånn og sånn..

Anonymkode: 710ed...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Hvilke problemer skulle det være? Når jeg søker på Skritteller og barn kommer dette øverst på lista av treff.

https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/KvAgMe/hva-skal-barn-med-et-aktivitetsarmbaand-som-teller-skritt-og-bevegelse-kitty-rasmussen

Anonymkode: 710ed...cc1

Basert på synsingen til en tilfeldig 16-åring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kupton skrev:

Basert på synsingen til en tilfeldig 16-åring. 

Det finnes også gode fagmiljøer som nok vil mene at pulsklokker og lignende ikke nødvendigvis er helsebringende for barn, - men det kommer selvfølgelig an på hva de ulike dingsene blir brukt til. https://www.nettavisen.no/livsstil/psykolog-slar-alarm--11-aringer-lager-ukeplaner-for-hva-de-skal-spise-og-nar-de-skal-trene/3423811997.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, kupton skrev:

Basert på synsingen til en tilfeldig 16-åring. 

🙈 Det så jeg jo ikke. 

Men er veldig nysgjerrig på hva som skulle ligge under! 

Anonymkode: 710ed...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er veldig nysgjerrig på hva som skulle ligge under! 

Jeg tror påstanden om psykisk sykdom er å trekke det for langt.

Men det kommer jo helt an på omstendighetene. Du har fått svar fra flere guttemammaer i denne tråden - med sønner som er "naturlig" aktive og er lykkelige med det, slik som din egen. Min (nå voksne) sønn var akkurat maken da han var i den alderen. For din pode og kompisene gjør trolig en sånn dings lite fra eller til. Kanskje konkurrerer de litt en stund, og så blir de opptatt av noe annet.

Du ville kanskje tenkt annerledes hvis det var en datter som ville ha skritteller, dersom hun samtidig var veldig opptatt av blogger, kosthold og kropp. Det er nok denne sammenhengen SiD-tenåringen vil peke på. 

(Jeg vet at gutter også opplever kroppspress, men jeg tror ikke gutten din er i den alderen ennå.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, frosken skrev:

Det finnes også gode fagmiljøer som nok vil mene at pulsklokker og lignende ikke nødvendigvis er helsebringende for barn, - men det kommer selvfølgelig an på hva de ulike dingsene blir brukt til. https://www.nettavisen.no/livsstil/psykolog-slar-alarm--11-aringer-lager-ukeplaner-for-hva-de-skal-spise-og-nar-de-skal-trene/3423811997.html

 

Det er enorm forskjell på å være «ikke helsebringende» til «å føre til psykisk sykdom».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, Kayia skrev:

Min jr er såpass gammel at jeg sikkert er helt uttafor, men jeg hadde definitivt ikke kjøpt skritt-teller til min jr i bursdagsgave. Jeg syns hele greia bare høres tullete ut, en tåpen kortvarig kjøp og kast-greie, og ville helt sikkert gått for noe annet. Men - jeg hadde ikke motsatt meg at han sparte og kjøpte en selv. 

Dette er en beslutning du er ansvarlig for på vegne av ditt barn, og har nada i en foreldregruppe å gjøre. 

Jeg tviler på grunn av den sosiale og psykiske biten. Det med kast og kjøp er jeg ikke enig i. Det er jo også en klokke. Er armbandsur en kast og kjøp greie?

Anonymkode: 710ed...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tviler på grunn av den sosiale og psykiske biten. Det med kast og kjøp er jeg ikke enig i. Det er jo også en klokke. Er armbandsur en kast og kjøp greie?

Anonymkode: 710ed...cc1

Jeg tenkte på en slik dings som de første skrittellerne var, sånn som du festet i beltet eller hadde i lomma. Mener man en aktivitetsklokke sier man vel ikke skritteller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...