Gå til innhold

Corona og psykiatri


Eva Sofie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg kjenner jo selv at jeg er utrolig sårbar rundt dette og har allerede blitt dårligere. Så dårlig at jeg fikk en rus-sprekk. Nå er jeg helt på bunnen og vet ikke mine arme råd, men tror ikke jeg "får lov" til å bli innlagt. Denne artikkelen satte ord på mye av det jeg føler og frykter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel_doler

Kjenner selv på det å bli nedprioritert nå. Begge behandlere hadde i tillegg ferie i 2-3 uker før alt dette startet så jeg har ikke vært til behandling på en evighet. Før den tid var jeg inne to ganger i uken. 
 

Fastlege skjønner alvoret og følger meg opp så godt hun klarer og jeg har samtaler med henne ca annenhver dag i tillegg til at hun prøver å få fram til behandlere at jeg må prioriteres. Alle er bekymret men ingen gjør noe bortsett fra fastlegen. Er spent på hva neste uke bringer. Akkurat nå har jeg mer enn nok med å komme meg levende gjennom helgen. 
 

Er ganske spent på å se om det kommer noen statistikker i ettertid mtp psykisk helse post corona. Både innleggelser, selvmord, økt pågang osv. vil være interessant. Også undres jeg på hvor mange av de som allerede var i systemet som har blitt verre denne tiden. Men akkurat det får vi nok aldri vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det går greit jeg, jeg kan selv velge om jeg vil komme til time på DPS eller ta timen over telefon.  Behandler ringer på morgenen den dagen jeg har time for å høre om jeg kommer eller om vi skal snakkes på telefon.  Til og med avdelingen der jeg har brukerstyrt plass har ringt for å høre hvordan det går med meg. For en service. 

Ellers har jeg det fint i disse korona tider, slipper å forholde meg til folk og problemer. Tenker at vis denne pandemi situasjonene fortsetter noen uker til så er jeg kurert for psykisk sykdom. 

Anonymkode: c75bb...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv vet jeg at jeg er svært privilegert. Jeg har i denne perioden fått tilbud om to timer i uken og takket ja til det tilbudet, men kjenner det gjør litt vondt, for jeg vet jo at psykologen min kan tilby meg dette fra sitt hjemmekontor fordi andre pasienter han vanligvis har synes det er for krevende å ha video- eller telefonsamtale. Mine tanker går til hvordan de pasientene som ikke får noe tilbud nå klarer seg gjennom denne krisen og jeg håper at de har noen rundt seg som kan være til støtte når de ikke klarer å nyttiggjøre seg av behandleren sin når de ikke kan møte opp på kontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fastnick

Jeg er også blant de heldige som kan nyttiggjøre meg andre måter å holde kontakt med hjelpeapparatet på, nå som det er vanskelig å møte opp fysisk til behandling/oppfølging. Jeg og kontakten min i kommunen prøvde oss først på videokonsultasjon, men det ble veldig kleint og rart for meg så vi gikk over til vanlig telefonkontakt 😅. Behandler på DPS ringer en gang i uka. I tillegg kan jeg ringe selv ved behov, sende sms, og forøvrig følge kriseplanen min som normalt.

 Ja, det er trist med de som ikke greier å forholde seg til disse alternative måtene å ha kontakt med hjelpeapparatet på. Jeg håper som deg at de kan finne støtte og hjelp andre steder og på annet vis. 

Jeg har forresten hørt om at det går an å møte behandleren sin utendørs. Selv med riktig anbefalt avstand tror jeg det går fint å få til en samtale. Men det passer jo ikke alle det heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...